NA: Stowa flieger 6498

Opzoek naar een nieuw polshorloge.

Het horloge virus steekt zijn kop weer op, alles begint weer te kriebelen.
Mijn laatste aanwinst is alweer bijna 3 jaar geleden, in December 2015.
De Breitling Superocean is mijn ‘’daily beater’’ maar daarnaast wil ik graag iets anders.
Een horloge dat geen daily beater wordt maar één voor in de weekenden en speciale gelegenheden.

Dan begint de zoektocht.

Omdat het een horloge wordt dat niet dagelijks gedragen gaat worden moet het er één zijn die niet te sportief is.
Maar te dressy is ook weer niet mijn ding, dan toch maar iets dat er tussen in zit?
De keuze is reuze en dat maakt het vooral lastig om tot een goede keuze te komen.
Een quartz, automatisch of handopwind uurwerk? Nou de quartz valt al af, daar krijg ik nu eenmaal niet echt het ‘’luxueuze’’ gevoel bij.
Na een topic hier te hebben geopend over het verschil tussen een automaat en een handopwind uurwerk, werd die keuze een stuk makkelijker.
Aangezien het geen daily beater wordt is mijn keuze uitgegaan naar een handopwind uurwerk.
Ten eerste omdat ik nog geen horloge in bezit had met dit soort uurwerk en ten tweede omdat dit (denk ik) toch een momentje van rust geeft voordat het de pols om gaat.

Vervolgens.

Vervolgens gaat de zoektocht verder.
Ik weet dat ik een handopwind uurwerk wil en de diameter van de kast moet tussen de 40mm en 42mm liggen.
Maar dan, een sportievere dresser, weer een duiker of toch een flieger?
Omdat ik een gevoel had dat ik spijt zou gaan krijgen van een dresser viel deze gelijk al af, en een duiker had ik al in bezit dus ook deze valt af.
Een flieger spreekt mij het meest aan omdat het een goed afleesbaar horloge is en dat sportief, casual en met nettere gelegenheden gedragen kan worden.
En doordat het vaak een neutrale wijzerplaat heeft is het een ideale banden swapper.

Maar dan…

Maar dan, dan is de keuze nog steeds reuze.
Al jaren had ik mij verdiept in Zwitserse merken, maar nooit echt in andere merken.
Omdat ik nu echt opzoek was leek mij dit wel eens handig om te doen.
Zo kwam ik erachter dat er ook veel kwalitatief goede Duitse horlogemakers waren, en daar ben ik mijn zoektocht op gaan voortzetten.
Nu wist ik dat het een flieger van Duitse makelij met handopwind uurwerk moest worden met een diameter tussen de 40mm en 42mm.
Zo werd mijn uiteindelijke keuze een stuk makkelijker.

Uiteindelijke keuze.

Ik vond het ook belangrijk dat het een merk betrof met een rijke historie.
Zo kwam ik uit bij Stowa, Stowa maakt fliegers met het orginele flieger design uit 1939.
Ook bestaat het merk al sinds 1927, een leuke bijeenkomst is dat het 1 van de 5 orginele fliegers is.
Met dit alles bij elkaar opgeteld wist ik het zeker, het werd een Stowa Flieger.
Met zijn handopwind uurwerk en zijn 41mm perfect in mijn ogen.
De gewone wijzerplaat of die met ‘’small second’’?
Ik heb gekozen voor de small second omdat het net iets meer luxe uitstraald in mijn ogen.
Ook heb ik er gelijk maar een zwarte pilot band bij besteld en het horloge standaard op deze band laten leveren, de bruine zit er als extra bij.
De FL 23883 gravure had ik achterwege gelaten, maar desondanks toch met de gravure geleverd gekregen.
Maar ik moet zeggen dat ik het wel heel gaaf vind en het maakt het horloge compleet!

Toch wel spannend om een horloge te bestellen dat alleen op video’s en plaatjes te bewonderen is, vooral in deze prijsklasse.

Conclusie.

De slogan ‘’schön, gut, wahr’’ oftewel ‘’mooi, goed, echt’’ doet zijn eer aan.
De afwerking, de kast, de band, het uurwerk, je ziet dat er echt zorg en tijd aan besteed is.
Je voelt de kwaliteit om je pols.
Elke cent is naar het horloge gegaan en niet naar alle poespas er om heen.
Hoewel ik een mooie kist er om heen ook prachtig vind, vind ik het goed zo.
Het prachtige Unitas 6498 uurwerk is zichtbaar door de glazen backcase.
En de onion kroon maakt het gehele plaatje toch net iets klassieker.
Zoals ik al vele malen heb gelezen, is een Stowa horloge om door een ringetje te halen.
Dit kan ik nu ook bevestigen.

Ik denk dat de reis er naar toe net zo spannend was als het ontvangst zelf, misschien nog wel leuker.
Maar zonder de plaatjes is het niet gebeurd!!

De plaatjes.














57 likes

Ha…daar is ze dan. :+1: Heel erg mooi en een geweldige Flieger :ok_hand:

Van harte met deze nieuwe aanwinst. Ps mooie foto’s ook…en dank voor het leesvoer.

1 like

Leuk om het proces door te lezen en wat mij betreft een prima keuze! Zelf vind ik deze uitvoering één van de mooiste pilotenhorloges en de zichtbodem en kleine secondewijzer maakt het helemaal af.

Veel draagplezier!

1 like

Altijd mooi een flieger, sportief, maar toch ook netjes. Veel plezier ermee.

1 like

Heel erg mooie aanwinst. Coole verpakking ook. Dat kunnen die Duitsers wel. Geniet ervan!

1 like

Heel erg fraai, gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Wat een ontzettend mooi en verfijnd horloge! Heel veel plezier ervan! :smile: :+1:

1 like

Mooi hoor zo’n prachtige Stowa!
Unitas uurwerk, leuk! Gefeliciteerd.:slightly_smiling_face::

1 like

Helemaal mee eens, veel plezier van je na!

1 like

Mijn beste,

Een openhartige introductie, mooie foto’s en een schitterend horloge!!
Chapeau!!
Ik wens je dan ook een inspirerende tijd met deze karaktervolle HoogFlieger. :airplane:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Congratz, mooie Stowa hoor.
leuk om te lezen.
Geniet er van, draag de Stowa met liefde.

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst, eindelijk na al het wachten. :sweat_smile:
Veel plezier ermee!

1 like

Mooie balance wheel!!

Geniet van deze mooie aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd!

Welkom bij de club. Ik ben ook op langere termijn erg in m’n nopjes met de mijne, ik hoop dat dat voor jou ook gaat gelden.

:grinning:

1 like

Sehr schön ja! :ok_hand:

1 like

1 van de mooiste flieger die der is !!!

1 like

Top!!!
Veel plezier ermee :smiley::+1:

1 like

Ik denk dat als er ooit weer één bij komt het weer een Stowa wordt als het mij over langere tijd nog steeds bevalt.
Wat een pracht merk :heart_eyes:.

1 like

Mooi :+1:

Leveringstermijn was dan toch stuk minder dan 3 weken?

1 like

Ja 6 werkdagen. Onverwachts maar ben er blij mee, zelfde dat de gravure in de kast zat die ik niet als optie genomen had. Maakt het horloge wel compleet.

1 like