NA: STRELA Chronograph Officer 38mm - Poljot caliber 3133

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een nieuw horloge en een Russische had toch wel de voorkeur, maar welke neem je dan?
Na wat zoekwerk en informatie vanaf dit forum, wat een kennis hebben sommige leden hier besloten om voor een Strela te gaan. Daar was de kous nog niet mee af, want ook hier zijn er weer veel verschillende modellen van in omloop. In de eerste instantie zou ik persoonlijk weer voor een zwarte dial gekozen hebben omdat wit mij nooit echt kon overtuigen. Heb ondertussen wel een Hked met cream dial en deze bevalt eigenlijk best wel goed.

Ook weer via dit forum, met dank aan @Omega_73 en @BG1 , een beter inzicht gekregen over de historie van dit horloge en welke volgens hun het best in de buurt kwam van het origineel met, je raad het al, een witte dial :grin:

Een stukje historie over de Strela.

In de jaren 50 tot 70 produceerde Poljot de beroemde en populaire Strela “Schaltradchronographs” met de merken “Poljot”, “Sekonda” en “Strela”. Deze chronografen gebruikten het gecompliceerde mechanische kaliber 3017 dat vergelijkbaar is met het Venus mechanisme . Gelukkig hielden de Russen zich aan deze geschiedenis en gebruiken ze dit elegante jaren 50-design voor deze nieuwe Strela serie.
_ _
Deze zeldzame horloges zijn voorzien van het bekende Poljot Valjoux kaliber 3133 (met 21.600 halve omwentelingen / uur, schokbescherming, 23 juwelen en ca. 48 uur gangreserve), datum tussen de positie “4” - “5”, geschroefde kristallen achterkant , licht gebogen, gehard mineraalglas en een elegante roestvrijstalen kast met baguette-vormige drukknoppen, 39 mm diameter en 14 mm hoogte.
_ _
De witte speciale wijzerplaat heeft een mooie blauwe tele- en rode tachymeterscale, zilveren wijzers en zilveren cijfers / indexen en de “Chronograph Class 1” signatuur. Poljot verschilde ooit tussen betere horloges voor de exportmarkt en horloges voor de verkoop binnen de Sovjet-Unie.
Tegenwoordig is er niet zo’n verschil, maar ze herinneren aan dit historische feit door de “Klasse 1” handtekening te gebruiken voor deze nieuwe horloges. Dit horloge is cyrillisch gesigneerd.

Na dit stukje Russische historie over de Strela de knoop doorgehakt en via Julian Kampmann online de "meest"correcte versie van de Strela besteld. Supersnelle communicatie met Julian en een paar dagen later stond de DHL voor de deur met een pakketje “From Russia with love” zal ik maar zeggen :grin:

Snel uitgepakt en het horloge zat in een mooie watch case en werd geleverd met de stalen band en een Rios 1931 strap. Het horloge eens goed bekeken en wat is hij mooi :heart_eyes:
De witte dial valt reuze mee. Hij is meer zilverachtig van kleur dan spierwit, waar ik eerst voor vreesde .
De rood en blauwe tachymeter schaal breekt het geheel wat, net als de rode punt op de chrono wijzer. Alles is goed in balans en ondanks dat de dial misschien druk overkomt, valt dat gewoon reuze mee. De indices zijn mooi opgelegd en de 12 en 6 uur markering springen er echt uit. Lumen heeft deze niet, maar ik heb meestal mijn ogen dicht in het donker en is dus niet echt een gemis.

De achterkant is ook een lust om naar te kijken. De zichtbodem, voorzien van saffierglas, geeft je een kijkje op dit mooie 3133 kaliber.
De kast meet 39mm (lug to lug 47mm) en is 14 mm dik en draagt hierdoor erg fijn. De stalen band staat hem goed en is van redelijk goede kwaliteit. Vlat er dan niks aan te merken op dit horloge :thinking:

Hallo zeg, ik ben wel een Nederlander en die moeten toch altijd wat te zeuren hebben :wink:
Maar alle gekheid op een stokje, voor een horloge wat bijna 600 euro moet kosten, verwacht je natuurlijk ook wat kwaliteit.
Het viel mij op dat de endlinks van de stalen band achter de lugs blijven haken wanneer deze tijdens het dragen scharniert. Dat is toch wel een slordigheidje vindt ik en daarbij komt ook nog dat de stalen band niet goed te verstellen is. De band heeft namelijk alleen maar hele schakels. Dat resulteert in een band die of te strak of te los zit. Maar kijken of ik dit op een of andere manier anders kan afstellen.
De Rios 1931 strap die ik erbij kreeg is “crap”. Sorry voor diegene die ze wel prettig vinden. Ik vindt ze te dik en te stug. Daarbij komt nog dat ik een 20mm strap heb gekregen met een 19mm lug breedte. Normaal prop je wat soepel leer er wel tussen, maar bij dit stugge bandje heb ik het alleen voor de foto ertussen gedrukt.
Had gelukkig nog een 19mm Cloverstrap liggen en die eerst maar voor nood erop gezet.
Zo ik heb nu lamme vingers van het typen. Tijd voor wat foto’s zou ik zeggen. Bedankt voor het lezen.





















44 likes

Heel erg sexy’ gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd :+1:t2:

1 like

Lekker hoor! Hele knappe wijzerplaat. En mooie foto’s!
Geniet ervan!

1 like

Wat een gaaf ding! Prachtig afgewerkte wijzerplaat zeg!

1 like

Ik vind hem gaaf :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

niet te geloven :open_mouth:
wat een mooi horloge :star_struck:
zelden zolang naar foto’s gekeken :wink:
geniet ervan :smile:

1 like

Hele mooie Rus , mooie review en prachtige foto,s .
Veel draagplezier met deze aanwinst .

1 like

Altijd leuk die Russen :fist:t4: :sunglasses:

Veel plezier ermee!

1 like

Gefeliciteerd, mooi horloge.
Zou hem wel aan een ‘gewone’ bruine band zetten. De rally band vind ik er niet echt bij passen.

1 like

Hij is mooi he! :+1:

Goede afmetingen voor een chronograaf. (Niet lomp groot.) Prachtige wijzerplaat met opgelegde cijfers. Mooie kast en pushers.
Veel plezier ermee!

1 like

Heb deze Strela Creme Classic een tijdje terug verkocht. Af en toe een beetje spijt van, was een toppertje.

4 likes

Echt een heel gaaf horloge! Ik heb hem ook gehad en heb er spijt van dat ik hem heb weggedaan.
Veel plezier ermee! Tip: een geitenleren band van Ko.

7 likes

Gave aanwinst en met een mooie maat!

1 like

Sjiek ding, veel plezier ermee. Maar dat wist je natuurlijk al!

1 like

Eens, maar is ook even tijdelijk. Ben al op zoek naar wat anders :wink:

1 like

Is ook een mooie. Wat een mooi bandje ook. Weet jij nog waar jij die gekocht hebt ?

Staat hem ook goed :+1:

Prachtige aanwinst! Ik ben wel een beetje jaloers… Dus mocht 'ie de wittebroodsweken niet doorkomen, zet me maar op de lijst.

Nee gekkigheid, geniet ervan!

Ik vroeg me wel af: werkt de datumwissel een beetje lekker? Dat heeft me tot nu toe ervan weerhouden om een horloge moet een 3133 te kopen. En aangezien de datumfunctie door mij ongeveer even vaak gebruikt wordt als de tijd lezen, wil ik 'm wel correct houden.

1 like

Mooi horloge.
Ik wist niet dat ze dat maakte leuk.
Gefeliciteerd!

1 like