In Mei 2018 ben ik actief beginnen deelnemen aan het horlogeforum en via de goede raad van het forum ben ik overgegaan tot de aankoop van een JLC Master Ultra Thin date. Een fantastisch horloge dat ik nog bijna dagelijks draag.
Het is een horloge dat super comfortabel draagt en dat opvalt door zijn eenvoud, een echt prachtig stuk, maar het voelt ook breekbaar aan en door zijn dress-wacht uiterlijk past het niet bij elke outfit.
Jullie horen het al een excuus om een 2de mechanisch uurwerk te kopenâŠ
Na goed nadenken kom ik bij deze eigenschappen uit:
- Robuust
- Geschiedenis
- Max 40mm
- Stalen band
- Automatisch
En zo begint het, je begint te lezen, je begint uren filmpjes te bekijken, en dan kom je uit bij Rolex. Rolex? Goh, ja, dat is een merk voor oude mannen en drugsdealers of niet toch?
Ik begon de verschillende modellen te vergelijken, en wat blijkt, er zijn een aantal modellen die mijn interesse wekken; nl.
- Explorer 2 met zwarte dial (minder herkenbaar, leuke kleurstelling)
- Submariner (herkenbaar, historisch belangrijks in de horlogewereld, duikhorloge)
- Sea-dweller (geen cyclops, maar wel een datum, dikker dan de andere)
Als ik mijn lijstje bekijk, dan vallen er al een aantal modellen af. De Explorer is 42mm en de Sea-dweller is nog wat groter, weliswaar als je ze nieuw koopt.
Dan maar even het 2de hands aanbod bekijken, prachtige exemplaren te vinden in 40mm. Maar de twijfel slaan toe: zijn de horloges volledig origineel? Hebben ze binnen korte tijd geen onderhoud van enkele honderden euroâs nodig? Hoeveel rek zit er op de band en wat is te veel rek? Er zijn hele leuke modellen, maar sommige zien eruit alsof ze 20 jaar op de bodem van de zee hebben gelegen, hoe gaan deze eruitzien binnen 30 jaar?
Ik kijk ook naar het aanbod ânieuwe Rolexenâ bij de grijze dealer waar blijkt dat een Rolex Submariner 114060 gemiddeld verkocht wordt voor 1.000 euro bovenop de nieuwprijs met een garantie van minder dan 5 jaar. Dit leek me helemaal absurd.
Dan toch nieuw? Ondertussen is voor mij ook gebleken dat ik voorlopig geen fan ben van de cyclops. Ik ben een grote fan van een datum complicatie doch, die cyclopsâŠhij kan me niet bekoren. De Sea-dweller komt dus weer kijken, maar met de gedachte in mijn achterhoofd zoals ze hierboven staan beschreven valt die stillaan ook weg.
Voorlopig ben ik trouwens van mening dat een datum complicatie niet hoort op de 3u positie, het verstoort het beeld. De datum hoort op de 6u positie, zonder cyclops.
De zoektocht gaat verder, ikzelf ben duiker en dan kom je toch vaak terug uit bij die Submariner. Die Submariner, dat is me toch iets, wat een historische achtergrond. Deze moest gepast worden.
Na enkele trips naar Londen en Parijs blijkt dat deze niet te krijgen is, en dat ik deze ook niet kan passen. hmmmm, een Rolex AD, die geen stock heeft van een van hun meest populaire modellen en waar je deze zelfs niets kan passen?
Als snel kom ik te weten via o.a. dit forum dat nieuw kopen ook niet simpel zal zijn. Dan maar in Antwerpen bij de AD langs.
Nadat ik in mei 2018 mijn JLC verkreeg, had deze een gaatje te weinig in de band. Bij Slaets, JLC dealer, werd ik zeer vriendelijk geholpen, ook als was ik daar nog geen klant en had ik mijn JLC daar niet gekocht. Na het kleiner maken van het horloge zei de verkoper: âdit is gratis, en vanaf nu ben je hier klantâ.
Die service was ik niet vergeten en ik besloot dan ook hier opnieuw langs te gaan. Ik had contact met een andere verkoper en vertelde hem mijn plan om een Submariner te kopen. Ik kon zijn persoonlijke Submariner Date passen. Dit was toch iets, een Rolex Submariner om mijn pols, het klinkt raar, maar het doet iets met een mens Het enige wat me een beetje ambeteerde, is dat deze toch opvallend is, veel opvallender dan mijn JLC.
Ik kon een Submariner, voor alle duidelijkheid, no-date bestellen. Gezien het een âgewoneâ Submariner betrof zou deze ârelatiefâ snel geleverd kunnen worden. Het zou hier gaan om ± 6 maanden. We zijn momenteel eind december 2018 wanneer ik op de wachtlijst geplaats word.
Ik blijf ondertussen verschillende forums volgen en merk dat ook de Submariner, net zoals alle andere sportmodellen over heel de wereld moeilijk te verkrijgen is.
Na 3 maanden besluit ik nog eens langs te gaan bij de AD. Ik heb contact met een andere verkoper dewelke mij in kennis stelt dat hij hoopt dat hij de Submariner nog kan leveren in 2019 (wachttijd zou dus meer dan een jaar bedragen). Ik had besloten om mij maar op 1 wachtlijst te zetten, namelijk bij de AD die mij zeer vriendelijke had geholpen en waar ik ook met mijn JLC ook terecht kon. Maar 1 jaar wachten, dat was nu toch wel heel lang. Ik besloot om mij dan toch maar op de lijst te zetten bij de 2 andere ADâs die Antwerpen rijk is.
Hier hetzelfde verhaal, je kan je op de lijst zetten, levertijd onbekend. Ik dien wel op te merken dat de sfeer hier anders was, koeler, afstandelijker. Ik hoopte dus nog steeds dat Slaets mij de Submariner kon aanleveren.
We zijn nu de week van 15 April, ik besluit om nogmaals langs te gaan bij de Slaets. Na een praatje gemaakt te hebben, zal blijken dat ik toch geduld zal moeten hebben. Zoals de meeste onder jullie wel weten, krijgt de AD een levering binnen die ze moeten aanvaarden. Er is geen discussie over de inhoud, ze kunnen horloges bestellen, maar of dat deze zullen worden geleverd is een andere zaak. Wachten dus maarâŠ
19/04/2019, ik zit voor mijn computer wanneer ik een telefoontje krijgt. De AD, met de vraag of ik interesse had in een toch wel heel speciaal paascadeauâŠ
Natuurlijk! In de namiddag was het zover en mocht ik mijn Submariner ophalen.
Toch een speciale ervaring, het Rolex deel binnen de winkel. De eerste verdieping van de winkel, enkel en alleen Rolex. Daar kwam de doos dan, vlug uitpakken en passen, geweldig! Band inmaken en zien dat ik alles schakels mee naar huis krijg . De garantiekaart wordt op mijn naam gezet en deze wordt direct doormiddel van een kaartlezer geregistreerd bij Rolex. Wanneer de Submariner op maat is, worden bijna alle stickers verwijderd. Je krijgt de hangtags en de bezel protector mee, maar het horloge dat gaat niet in de doos, deze blijft om mijn pols.
De AD legde me ook uit dat zij voorkeur geven aan de lokale koper. Gezien de winkel gelegen is op de drukstbezochte winkelstraat van Antwerpen heb je heel veel toeristen die langskomen. Dit heb ik zelf mogen ondervinden. Zo stond er 2 x een toerist voor mij die informeerde naar sportmodellen.
Ik denk ook dat de AD geen zin had dat ik om de zoveel weken in zijn winkel zou staan met de vraag hoelang het nog zou duren.
Eindelijk is hij daar, de Rolex Submariner, wat een horloge. Ik hou van de simpelheid van de dial, doch zou ik ook graag de âSuperlative chronometer officially certifiedâ zien verdwijnen. Iedereen weet ondertussen dat de ânieuwereâ Rolexen SCO certified zijn, dat hoeft echt niet op de dial.
Voorlopig ga ik nog wat genieten van de nieuwe aanwinst. Ook al staat er absoluut geen nieuwe aankoop gepland, zal ik het horlogeforum met zeer veel interesse blijven lezen.
Voorlopig nog alleen maar lovende woorden voor de Submariner. Deze zal vaak worden gedragen En ook al ben ik een duiker, zal deze niet voor het duiken gebruikt worden, hier zijn andere veel betere en voornamelijk veel goedkopere alternatieven voor.
Nog een extra dank aan de verkopers van Slaets, waar ik heel vriendelijke werd onthaald en die me goed hebben geholpen.
Bij deze ook de fotoâs van een welbekend horloge: