Dag mede-horlogegekkies,
TLDR: Ik heb een nieuw horloge gekocht en ben er erg blij mee. Zie foto onderaan de post.
In de afgelopen jaren heb ik, zoals velen hier, aardig wat horloges verzameld. Ik bewonder de flipperaars hier voor hun vermogen drastische beslissingen te nemen en gewoon afscheid van een horloge te nemen. Ik kan dat niet. Dat heeft geleid tot een bescheiden verzameling van ruim 20 ‘betaalbare’ horloges. De meesten krijgen met regelmaat wat polstijd, hoewel de voorkeur toch vaak naar een beperkt aantal favorieten gaat. lees: Longines Conquest, Seiko duikers en natuurlijk een Vostok op Vostok-vrijdag!
Nu heb ik een aardige verdeling tussen quartz en automatisch/mechanisch, maar ik besefte me ineens dat al mijn quartz horloges, op één na, digi’s zijn. Die ene analoge quartz die ik bezit is mijn Lorus Chrono die een 20 jaar geleden van mijn grootouders heb gekregen voor mijn communie. Misschien wel het horloge met de meeste sentimentele waarde, maar niet een die ik vaak draag.
Vanaf dat moment ben ik op zoek gegaan naar een analoog quartz horloge. Wat mij ook altijd van quartz heeft afgehouden is de tikkende seconde. Daar zijn uiteraard oplossingen voor, maar allemaal hadden ze een nadeel: Spring Drive (te duur, voor nu…), Meca-quartz (zocht geen chrono) of Bulova Accutron (zocht geen vintage en moderne modellen zijn wmb te groot). Dat laatste bleek vaker een probleem te zijn aangezien mijn voorkeur uitgaat naar 35-40mm met een retro/klassiek design, zonder echt een 13 in een dozijn dresswatch te zijn. Denk een beetje mafia-films/series: klassiek maar ook een beetje flashy! Helaas is Tony’s gouden Day-date geen quartz…
Tijdens mijn zoektocht kwam ik bij het laatstgenoemde merk een andere variant van een quartz-uurwerk met een glijdende secondewijzer: het Bulova Precisionist uurwerk. Dit uurwerk heeft een glijdende secondewijzer doordat hij 16 keer per seconde tikt. Daarnaast is het extra nauwkeurig vergeleken met ‘normale’ quartz uurwerken, vandaar Precisionist. Dit uurwerk is door Bulova verwerkt in een horloge dat teruggrijpt op een model uit de jaren '70: de Super Seville. Niet de Rolex Day-date rip off maar de originele ‘TV-case’, die zijn naam heeft gekregen door de vorm van televisieschermen uit dezelfde tijd. Zie hieronder het vintage model:
Ik maak nooit hele impulsieve aankopen dus eerst nog wat reviews gekeken en hier op HF rondgezocht. Na wat wikken en wegen bleek dit echt het quartz horloge voor mij te zijn. De mooie lichte wijzerplaat (grootste deel van mijn verzameling heeft donkere wijzerplaten), de maat (38mm), fluted bezel (extra retro 70s bling ), de mooie geschiedenis van het merk (opgericht in New York, heeft zelfs een museum in het Empire State Building), geïntegreerde band, maar vooral ook de glijdende secondewijzer deden mij overstag gaan. Wat een plaatje is het hé!
Ondertussen draag ik hem al ruim 1,5e week en hij loopt nog steeds op de seconde nauwkeurig. Voorlopig blijft hij ook om de pols, de rest zal moeten wachten.
Zo, nu het NA topic gemaakt is kan ik eindelijk weer iets posten in “Wat dragen wij vandaag”