Dus Maarten, maar één horloge aankoop dit jaar, en specifiek een Sinn 556i. Mijn voornemen voor 2025 is duidelijk dit jaar.
Niet dus.
Muziekje:
Één van de dingen die ik tof vind aan horloges, is de aandrijftechniek. Van een simpel quartz uurwerkje (waarvan het mij nog altijd verbaast dat dit zo goedkoop geproduceerd kan worden), naar Solar/Eco Drive en automaten. En in de jaren '70 was er een interessante tussenstap, het stemvorkhorloge. Met een prachtig soepele secondewijzer wat alleen Springdrive kan evenaren.
En toen kwam het dat ik op Marktplaats keek en opeens een Omega Genève f300Hz te koop zag staan, voor een naar mij redelijke prijs. Na bij de verkoper te hebben nagevraagd naar de technische staat bleek deze twee weken geleden nog te zijn geserviced. Het horloge is niet 100% origineel meer, er zit een nieuw datumwiel in, maar dat mag de pret niet drukken. Het is ook te zien dat het horloge gedragen is, wat krasjes en kleine butsjes in de kast. Maar als ik zo oud als dit horloge word, zijn de rimpels ook bij mij talrijk.
Op naar het oosten des lands. Het was even reizen, maar de reis dubbel en dwars waard. De verkoper is niet actief hier, maar als hij hier actief zou zijn, had ik hem 5 pluimen in zijn bips gegeven. Nam alle tijd, maakte het horloge open zodat ik het stemvorkmechaniek kon bekijken, gaf mij een loepje zodat ik het van dichtbij kon bekijken, legde uit hoe het batterijtje vervangen moest worden, etc. En toen bleek dat het bandje een gaatje te groot was voor mij, pakte hij prompt een ander groen Hirsch bandje, en kreeg degene die er origineel bij zat mee. Mooi toch?
Dus bij dezen, een prachtig gouden Omega Genève F300Hz:
Ja, de zoveelste dresser, maar wat is dit mooie techniek.
En de Sinn, die moet maar eventjes wachten.