NA: Tag Heuer 2000 (972.013)

Eigenlijk is het helemaal geen NA, meer een NAFSTA (New Arrival From Some Time Ago). Ik heb dit horloge nu al zeker een half jaar en het was enigszins een (ondoordachte) impuls aankoop. Ik was op zoek naar een nieuwe sluiting voor mijn Omega Seamaster 200 Professional, omdat het logotje uit de sluiting ontbreekt. Dat vind ik lelijk en nieuw kon ik alleen maar het nieuwe type sluiting krijgen, dus ik was lekker aan het struinen op de diverse tweedehands- en veilingsites voor een band of sluiting waar ik het ontbrekende plaatje uit kon (laten) halen. Toen struikelde ik eigenlijk een beetje over deze Tag Heuer. De veiling liep nog maar een paar minuten en de prijs was om van te lachen. Niet wetende of hij echt is, besloot ik die laatste paar minuten de prijs wat op te drijven en uiteindelijk won ik de veiling.

De post bracht op een middag een klein briefje met een rekening voor importheffingen (een paar euro aan heffingen en twee tientjes voor de post zelf, want die hebben er immers meer werk aan dan de belastingdienst). Pakketje opgehaald en daarin zat een vrij klein duikertje: De Tag Heuer 2000 Professional met modelnummer 972.013. Omdat de deelname in de veiling een beetje een haastklus was, ben ik daarna pas gaan Google-en wat ik nu eigenlijk precies gekocht had. Een handig ding om te weten, voordat je een Tag Heuer horloge koopt is dat de modelnummers rond 1992 zijn gewijzigd van opmaak. Bij horloges van voor 1992 kun je er van uit gaat dat de laatste twee cijfers de maat aangeven (van groot naar klein):

  • 06: Heren / Jumbo
  • 13: Standaard / mid-size
  • 15: Jongens / kindermaat
  • 08: Dames

De 4 cijfers ervoor geven het model, kleur en materiaal aan, hoewel ik daar geen eenduidige beschrijving voor kan vinden die voor alle modellen van toepassing is.

Na 1992 kun je de onderstaande tabel hanteren:

Ik heb dus een mid-size duiker gekocht uit eind jaren 80. Toen waren de horloges toch al wat kleiner dan tegenwoordig, dus hij draagt heel bescheiden met z’n 36 milimeter. Hieronder zie je hem naast mijn huidige favoriet: een full-size Seamaster 200 (40mm):

Gebaseerd op de uiterlijke kenmerken is hij van 1991. In 1990 zie ik ze in de catalogus staan met een zwart/wit logo, in 1992 zou het nieuwe typenummer al vermeld moeten zijn en in de catalogus van 1992/1993 staat het horloge afgebeeld met een andere duikring. Voor degenen die de Tag Heuer catalogi sinds 1986 willen doorkijken: https://www.calibre11.com/catalogues/. Hier staan ook een heleboel Heuer catalogi op (onderaan de pagina).

Op het oog is de mid-size even wennen, maar hij draagt prettig en hij ziet er netjes uit. De gesp is simpel maar netjes afgewerkt, de band snijdt niet en doet geen pogingen je onderarmen te ontharen. Onder een overhemd is het horloge ook goed te dragen en zit dan niet in de weg. Dus hij blijft. En als hij blijft, wil ik er alles van weten. Nu was het onderzoek niet heel lang, want iemand is me voor geweest. Op Calibre11.com vind je (bijna) alles over Tag Heuer en daar vond ik een mooi stuk over de Tag Heuer 2000: https://www.calibre11.com/tag-heuer-2000-series/. Hieronder een korte samenvatting, voor de mensen die niet graag een uitstapje maken naar een andere website.

De serie begon het leven in 1982 als de Heuer 2000 serie. Hij borduurt in feite voort op de Heuer 1000 serie van eind jaren 70, begin jaren 80. Hij was platter dan de 1000 serie, had een elegantere kast en een stevigere stalen band. De wijzerplaat leek minder op de Rolex Submariner, hoewel de Mercedes wijzers wel mochten blijven. Na de overname van Heuer door TAG, bleef het model (nagenoeg ongewijzigd) in het assortiment. Het was ook het eerste model dat de 6 elementen van Tag Heuer in de jaren 90 belichaamde (zie hier voor deze elementen: https://www.calibre11.com/tag-heuer-six-features/). Je kon het horloge krijgen op staal, leer of rubber, in diverse kleuren, in RVS of goud, met een automaat of quartz uurwerk en zelfs twee chronografen (ETA 251.262 Quartz Chrono of ETA/ Valjoux 7750 Automatic Chrono). Het horloge heeft twee maal een facelift gehad, voor het eerst in 1995 en nog wat later in 1998. In 2005 werd, na 23 jaar, de Tag Heuer 2000 vervangen door de Aqua Racer serie.

Ik ben gelukkig met mijn baby-Tagje van de eerste generatie met een simpel ETA Quart uurwerkje. Loopt lekker betrouwbaar, ziet er leuk uit en de maat heb ik hem (en mezelf) inmiddels maar vergeven. Natuurlijk zijn er wat kleine gebruikssporen, zoals wat kleine krasjes op het glaasje en een putje in de sluiting, maar dat hoort erbij. Ik vind hem leuk, vooral bij wat feller gekleurde kleding waarmee die ondanks zijn ingetogen uiterlijk lekker contrasteert. Toch moet ik eerlijk bekennen: mocht ik een 972.006 voor een leuke prijs tegen komen, dan moet ik me inhouden om hem niet te vervangen. En de 980.613 met rode wijzerplaat en duikring, vind ik ook wel heel erg bijzonder. Maar voorlopig is dit de mijne:

Ik ben benieuwd naar jullie commentaren en aanvullingen. Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te weten te komen over de horloges die ik heb of waar ik een oogje op heb.

22 likes

Leuk hé
Gefeliciteerd !
Ik heb ook nog zo’n oudje Nieuw gekocht destijds zal 1984 zijn ongeveer Maar doet het nog steeds !

6 likes

Superleuk verhaal! Dank je.

1 like

Fraai horloge, maar wat een waanzinnig vette foto (foto 4) dat het horloge aan die bout/moer hangt, geweldig!

1 like

Dat is ook een mooie! Ik moet eerlijk toegeven dat sinds ik dit horloge heb, ik vaker naar Tag Heuer kijk. En in die 2000 serie zijn zoveel leuke dingen te vinden, dat het ook gewoon leuk is om ze te verzamelen.

Dank voor je compliment :slightly_smiling_face:

Dank je! Wel grappig, ik vond de laatste foto weer net wat mooier. Daarom stond die ook onderaan. Maar misschien is dat ook wel omdat ik de (onbescheiden) mening heb dat een horloge gedragen moet worden. Dit waren eigenlijk een beetje de eerste pogingen tot horloge fotografie (en dus totale gelukstreffers :wink:)

Ik vermoed dat hier een kleine TAG verzameling aangelegd gaat worden :wink:.

1 like

Dank voor een interessant verhaal, veel geleerd over de nummering van Tag Heuer.
Veel draagplezier :+1:

1 like

Ik zal eerlijk bekennen dat ik er wel vaker naar kijk. Maar er zijn twee dingen die ik eerder nog wil opnemen in de collectie: een Omega Constellation (C-shape of Pie-pan) en sinds ik hem afgelopen week bij de juwelier om heb gehad: de Speedmaster :drooling_face:

Thanks! Heb het met veel plezier geschreven, maar het is altijd leuk om te horen dat iemand het met plezier gelezen heeft. En dat draag plezier gaat wel lukken


(niet de beste foto, maar toch)

1 like


Kan de speedmaster wel aanbevelen draag deze al heel lang met veel plezier

1 like

Haha. Ook niet verkeerd. Die TAG’s komen daarna wel :sunglasses:

Superleuk NA-topic! Smullen.

1 like

Super leuk topic !

Erg leuke Tag Heuer 2000!

Geniet van je NA!

1 like

Superleuk je verhaal te mogen lezen :ok_hand:t2:
Top klok! Ik heb laatst de Heuer variant gekocht maar ik ben nog op vakantie, dus ben benieuwd bij thuiskomst! :wink:

1 like

Leuke horloges. Hier al sinds 2018 deze Sport 2000 van rond de eeuwwisseling af en toe rond de pols.

2 likes