NA: TAG Heuer Formula 1 Chrono en hoe TH’s eerste baby volwassen werd…

Ik heb mijn meest recente horloge-aankoop nu een kleine week en ben er (nog steeds :grinning:) erg enthousiast over. Dus hierbij (toch nog) maar even een NA-topicje.

Zoals mijn forumnaam al doet vermoeden, ben ik fan van het merk TAG Heuer. Begin jaren ’90 maakte ik voor het eerst kennis met het merk en mijn eerste kocht ik halverwege jaren ’90 (en heb ik nog steeds). Dit was mijn eerste ‘echte’ horloge, waarmee ik dolgelukkig was. Ik heb het jarenlang dagelijks gedragen, er nooit problemen mee gehad en het ziet er nog steeds bijzonder goed uit.

Ik was al weer een tijdje op zoek naar iets nieuws en heb ook het e.e.a. verkocht, om deze reden. Ik koop eigenlijk vrijwel altijd nieuwe horloges en dat wilde ik nu liefst ook weer. Hoewel ik nog wel twee keer een gebruikt horloge heb overwogen. Maar beide keren viste ik achter het net; ze waren al verkocht. Ondertussen doorgezocht en getwijfeld. Shortlist gemaakt en daar kwam ook deze op.

Een stukje geschiedenis. 33 jaar geleden presenteerde TAG Heuer het eerste volledig nieuwe model onder de ‘TAG Heuer-vlag’. Het merk was een jaar eerder ontstaan na de overname van het Zwitserse horlogemerk Heuer door het Luxemburgse Techniques d’Avant Garde (TAG). Het nieuwe model was een luxer antwoord op het succesvolle Swatch-concept en, net als de Swatch, een direct gevolg van de quartzcrisis. Zowel TAG als Heuer had een link met de Formule 1 en hieruit ontstond de naam ‘Formula 1’ voor een serie relatief betaalbare horloges met een Zwitsers quartzuurwerk in een RVS-binnenkast met plastic coating, in allerlei leuke kleuren en 200m WR. Het model bleek een groot succes. In 1987 werd de serie uitgebreid met een volledig RVS kast en in 1989 verschenen de eerste Formula 1 chrono’s.

In 1991 bracht TAG Heuer de tweede generatie Formula 1 op de markt. Deze had een meer klassieke wijzerplaatlay-out. De chrono-versie kreeg een 1/10 secondefunctie. In 1998 kregen de wijzerplaat en wijzers van de F1 een grondige facelift.

Ondanks het succes van de Formula 1 werd de productie van het model in 2000 gestaakt. Naar het schijnt omdat het management van moederbedrijf LVMH (sinds 1999 eigenaar van TH) het merk een meer ‘up-marketpositionering’ wilde geven. Maar in 2004 maakte de Formula 1 z’n comeback, met de geheel vernieuwde derde serie. De vormgeving verwees duidelijk terug naar de eerdere series. Maar de materialen waren geupgrade, de kast was met 40mm een stuk groter dan de eerste serie (34mm) en het model kreeg ook een nieuw ETA-uurwerk.

Serie 4 (2007) groeide wederom met 1mm en opnieuw werden betere materialen toegepast. Ook de de layout van de wijzerplaat werd grondig onder handen genomen. In 2012 was het tijd voor de meer ‘volwassen’ serie 5. De vormgeving van de kast bleef hetzelfde, maar deze groeide naar 42mm. Er werd ook serieus aandacht geschonken aan een verbeterde afwerking, waardoor de Formula 1 een luxere look en feel kreeg. Dit werd verder onderstreept door uitvoeringen met een automatisch uurwerk.

Maar de grootste transformatie van de Formula 1 kwam in 2015. De kastvorm, die sinds 1986 zo kenmerkend was voor de F1, maakte plaats voor de huidige vorm, die gebaseerd is op de Heuer Autavia-modellen uit de jaren ’70, met een ‘moderne’ afmeting van 43mm. Naast quartz driewijzermodellen en chrono’s kent de huidige lijn een Calibre 5 (automaat), 6 (kleine seconde), 7 (GMT) en 16 (auto chrono)-versie. En met dit model werd TAG Heuer’s eerste baby eindelijk helemaal volwassen! ; )

Ik heb de huidige serie 6 van de Formula 1 er altijd al geweldig vinden uitzien; vooral de chrono’s en dan zonder de (wat mij betreft) iets teveel aanwezige ‘12’ op de wijzerplaat. De retro vormgegeven kast van mijn NA, model CAZ101E.FC8228, de reverse panda dial, met witte chapterring en de rode accenten maken het imo helemaal af en geven het horloge een lekkere ‘vintage racing vibe’!

Nu ik het horloge een dag of vijf in bezit heb, kan ik zeggen dat het kwalitatief goed in elkaar zit en solide aanvoelt. Het horloge is netjes afgewerkt en voorzien van een schroefkroon (200 meter WR), een vaste bezel en natuurlijk saffierglas. De kast is bovenop geborsteld en aan de zijkanten gepolijst. Verder is de kroon gesigneerd en voelt de stalen band kwalitatief goed aan. De vouwsluiting, met openingsdrukkers aan de zijkanten en fijnafstelling, is eenvoudiger uitgevoerd dan die van m’n Aquaracer. Het uurwerk is quartz. Ik vind dit prima, omdat ik genoeg mechanishe horloges heb en ook af en toe wel behoefte heb aan het praktische van een quartz.

Dus vorige week bij de TAG Heuerdealer in de buurt binnengestapt en, onder het genot van een heerlijk kopje koffie, deze bekeken en aangeschaft. Anyway, ben super blij met mijn NA!

O.k., genoeg gekletst. Tijd voor wat plaatjes!

Lumeshot

Groepsfoto

En de verplichte wristshot

Bedankt voor het lezen en kijken!

Btw, ik ben wel benieuwd wie er nog meer een Formula 1 heeft, hier op HF. Post 'm gerust hier!

54 likes

Nice! Aquaracer hier!

Maar daar vroeg je natuurlijk niet om. :joy:

3 likes

Mag ook, hoor! Ben ook nog steeds erg blij met mijn Aquaracer!

Gefeliciteerd met deze mooie nieuwe- en snelle aanwinst en het delen van het leuke achtergrondverhaal!

2 likes

Thanks en was leuk om te schrijven en zo dit model ook 'ns een beetje aandacht te geven!:nerd_face:

2 likes

Gefeliciteerd met deze aankoop. Erg mooi horloge!

Als Formule 1 liefhebber zou ik nog wel eens een Tag Heuer Formula 1 willen hebben maar ben de juiste nog niet tegen gekomen.

2 likes

Dank je wel en succes met het vinden van jouw perfecte Formula 1!:racing_car:

1 like

Mooi horloge alleen vindt ik het erg kostbaar voor wat het is.

1 like

Dank je! En ach, TAG Heuer is nog steeds een van de meer betaalbare luxere merken, het horloge zit goed in elkaar, ziet er goed uit en ik was in 'n ‘buying mood’. Dus…:joy:

2 likes

Complimenten voor je mooie verhaal. En vanzelfsprekend voor je mooie horloges.
Jouw presentatie maakt mij, en waarschijnlijk veel anderen, enthousiast om wat extra kennis op te doen. Dank.

1 like

Dank je wel, @Robertus!:blush: Een mooi compliment en graag gedaan!:grinning:

1 like

Goed verhaal mooie horloges :+1::+1:

1 like

Mooi verhaal, en geniet van je nieuwe aanwinst.

Dank je wel!:grinning:

Dank je wel en gaat zeker lukken!:grinning:

1 like

Mijn beste,

Een ware bloemlezing over Tag Heuer!!
Heerlijk om te lezen, prachtig om te zien en fascinerend om de pols!!
Chapeau!!
Ik wens je dan ook een gezegende tijd met deze bekwame Formula 1 Chrono. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi geformuleerd weer, Coenraad en hartelijk dank!:+1:

2 likes

Mooi horloge! Leuk om de geschiedenis van het model te lezen!

Dank je wel, @Niels86 en goed te horen dat je het leuk vond!

.

3 likes

Ah, de Red Bull-variant! Ook bijzonder mooi zo, in blauw!