Hallo iedereen,
Deze heb ik al even maar nog geen tijd gevonden om een NA topic aan te maken. Omdat dit voor mij wel een bijzondere aankoop was en omdat ik nog vaak naar het horloge zit te staren toch maar besloten om een topic te maken
Met de Maurice Lacroix Aikon heb ik mijn eerste mechanische horloge gekocht. Na al een aantal maanden mee te lezen op dit forum bleef de Aikon toch steeds terugkomen. Inspiratie van het design is natuurlijk niet ver te zoeken. Bovendien krijg ik toch ook de indruk dat er niet heel veel mensen fan zijn van ‘Maurice Lacroix’. Voor een merk als Oris of Nomos zie je veel meer waardering op het forum.
Uiteindelijk toch de beslissing genomen om het horloge even in het echt te gaan bekijken. Bij kijken is het niet gebleven en deze meegenomen
Tijdens het passen nog heel wat twijfel over de maat (39 of 41 mm) en tussen de plaat. De 39 had een blauwe plaat, de 41 met een antraciete plaat. Conclusie? Een horloge kan nooit te klein zijn, wel te groot en bij deze dus heel tevreden dat ik de 39 mm gekozen heb. De antraciete plaat is trouwens ook wel heel mooi en ondertussen ook beschikbaar in 39 mm.
Voor diegene die nog twijfelen - hierbij mijn ervaringen van het horloge.
Band
Allereerst iets over de band. Hoewel de sluiting in het begin ietwat oncomfortabel was na lange tijd dragen is dit echt een heel toffe band. Zou deze altijd verkiezen boven de lederen banden die ook beschikbaar zijn. Indien je toch wil wisselen kan dit heel eenvoudig door 4 kleine pinnetjes aan de binnenkant te verschuiven.
Maar waar de band het meeste indruk met maakt is met hoe hij speelt met licht. Alleen al door deze band met licht te zien spelen krijg je heel veel zin om een Royal Oak te gaan passen. Ik kan moeilijk bevatten hoe dit er bij een AP dan wel niet uit gaat zien.
Uurwerk
Over het uurwerk kan ik natuurlijk weinig zeggen gezien dit mijn enige mechanische horloge is. Wel haal ik nooit de volledige gangreserve. Dit is denk ik voornamelijk te danken aan mijn bureaujob wat dus wil zeggen dat het weekend doorkomen op de gangreserve voor mij niet lukt. Na opnemen van het horloge duurt het ook wel even alvorens het horloge begint te lopen.
De zichtbodem is wel heel tof om te hebben en betrap mij er zelf op dat ik hier vaak naar kijk. Natuurlijk hoe meer horloges je hebt hoe minder belangrijk dit is tenzij natuurlijk dat we over een Lange spreken. Dan wil ik gerust een volledige dag naar het uurwerk kijken
kast en dial
Tsja een blauwe dial is gewoon heel populair om een goede reden, ziet er gewoon heel goed uit. Verder is het motief ook heel tof en fijn uitgewerkt.
Waar ik in het begin de meeste twijfel over had waren de gepolijste delen op de bezel. Op foto waren deze voor mij altijd heel aanwezig. Moet zeggen dat dit in het echt helemaal niet het geval en ik ze ondertussen heel tof ben beginnen vinden.
krassen
Van een Royal Oak hoor je heel vaak dat ze krasgevoelig zijn. Moet zeggen dat dit tot nu toe voor de Aikon nog niet het geval is. Natuurlijk staan er wel al wat kleine krasjes op het horloge en ook de gepolijste delen van de bezel tonen heel wat sneller krassen maar tot nu toe mag ik niet klagen over de krasgevoeligheid.
Om af te ronden nog enkele foto’s en iedereen bedankt om te lezen! Dikke blij vanuit België!
Groeten,
Maarten