De volgende stappen in het “omturnen” van mijn verzameling van automaten en handwinders naar (high accuracy) quartz zijn gezet met de verkoop van de laatste Oriënt en weer een watch winder en de aankoop van het volgende HAQ-pareltje, de ‘The Citizen’ AQ4100-57L.
Had de eerder dit jaar aangeschafte GS nog een geclaimde maximale afwijking van 10 sec. per jaar, dit kleine all-titanium Citizen-wondertje gaat daar nog eens met een factor 2 onderdoor. We gaan het zien!
Met de Japanse verkoper viel wonder boven wonder prima te onderhandelen, dus de koop was snel gesloten en al 4 dagen na het plaatsen van de bestelling stond Fedex aan de deur met een pakketje uit Japan. Trouwens één van de mindere pakketvervoerders in mijn ervaring; tot op de dag van aflevering waren ze nog aan het zeuren dat ik de importkosten nog moest betalen, terwijl ik dat op hun eerste verzoek meteen al had gedaan en ze ook een ‘proof of payment’ had gestuurd.
Na de ‘uitpakceremonie’ natuurlijk eerst de band op maat gemaakt; dat was nog goed oppassen om de miniscule schroefjes die daar inzitten niet kwijt te raken. Omdat ze van titanium zijn kun je ze ook niet met een magneetje bij elkaar houden…