Ik ben niet iemand die een collectie van horloges opbouwt maar eerder een “one piece guy”. Kortom 1 mooi horloge, wellicht iets voor ernaast om af te wisselen en een “beater watch” waarmee ik zonder omkijken kan klussen en sporten, etc. Het gevolg hiervan is dat ik continu op zoek ben naar dat ene perfecte horloge dat in zoveel mogelijk opzichten voldoet aan mijn wensenlijstje. En ondanks dat een horloge vaak grotendeels hieraan voldoet, is er altijd wel iets wat beter kan; de lug to lug is te groot, de kast is te dik, de band is slecht afstelbaar, de wijzerplaat oogt wat saai, de tijd is niet goed afleesbaar, of ik ben er simpelweg op uitgekeken en zie weer iets mooiers voorbij komen.
Na toch wel tientallen horloges versleten te hebben de afgelopen jaren, ontdek je beter laat dan nooit, wat je echt aanspreekt en waarom. Zo ging ik recentelijk eens terug denken aan welke horloges ik allemaal gehad heb (en weer heb doorverkocht). Met een shortlist concludeer ik uit mijn top drie, dat ik een sterke voorkeur heb voor “dressy toolwatches”. En je raadt het al, in deze shortlist staat ook de IWC Ingenieur. Ik heb deze Ingenieur eerder gehad en toentertijd doorverkocht om een Rolex OP 39 aan te schaffen, omdat ik ook eens een “moderne” Rolex wilde uitproberen (welke ook in mijn shortlist staat). De Ingenieur scoort echter hoger en ik was blij verrast deze afgelopen week in het blauwe gedeelte tegen te komen.
Na er direct bovenop te zijn gesprongen en na een leuk en prettige contact met @Rende, heb ik de Ingenieur weer om mijn pols. Waarom deze Ingenieur zo hoog scoort? Ideaal formaat voor mij, draagcomfort, bouwkwaliteit, allrounder, maar het belangrijkste is toch wel het unieke van Gerald Genta afgeleide retro design waar ik heel blij van wordt. Vooral de sterke hoeken, de platte kast, de geintegreerde lugs en uitgesproken crownguards word ik erg gelukkig van. Dit doet mij ook een beetje denken aan, tja oordeel zelf maar…