NA: The space age powered by Bulova

Mijn beste,

@ Ondanks het unieke concept was de Bulova Accutron geen verkoophit in debegindagen. De eerste Accutrons zagen er visueel uit als een normaal horloge. Bulova wilde dat juweliers de mogelijkheid hadden om de klanten te laten zien hoeanders het uurwerk was en kwam daarom met reclame modellen, welke in de etalage kwam te staan, waarbij de wijzerplaat verwijderd was. Hierdoor kon deklant de electronica en de stemvork zien.

Leuk om bovenstaande te vernemen!!
En dat geldt natuurlijk voor het gehele artikel!!
Dank dan ook om de moeite die je hebt genomen om dit met het Forum te delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuk interessant artikel! Dankjewel! :+1::slightly_smiling_face:

1 like

dank je… Ben er erg blij mee.

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en dank voor je mooie bijdrage aan onze horlogekennis hier op het forum. Meen dat de Bulova met de kenmerkende Astronaut ook nog in competitie is geweest met Omega. Begrijp ook dat ze tevens gebruik hebben willen maken van het Amerikaanse sentiment. Bulova was immers een Amerikaanse fabrikant. Waarom de ruimte ingaan met een niet Amerikaans product, was hun stelling. De uitkomst is bekend …

1 like

Ja man, deed ik altijd al :relieved:

Maar wat een leuke uiteenzetting met wetenswaardigheden :ok_hand:t4:

Veel plezier met het bijzondere horloge!

1 like

Goed geschreven, altijd al een fijne combinatie geweest: ruimtevaart en horloges :rocket: :watch:
Veel plezier met je laatste aanwinst :+1:

1 like

Dat weet ik zo gauw niet. Weet wel dat de Astronaut uitgegeven is door CIA aan de piloten tijdens vluchten met spy planes.

En ja ze hebben inderdaad gebruik gemaakt van de Amerikaanse makerij troef…

1 like

Geen gezwets in de ruimte :rofl: Mooi geschreven en bedankt voor het delen :ok_hand:

1 like

Superleuk verhaal Etienne!! Toffe wetenswaardigheden, zeer aanstekelijk…:sweat_smile:. De Bulova chrono staat nu ook op de verlanglijst, naast een gele pogue :yum:. En jij nu door voor de Moonwatch om het trio compleet te krijgen… :smile::muscle:t2:.

1 like

Ja… die staat in de lijst maar dat gaat nog een tijd duren. Eerst de reduced maar ook de Astronaut Limited edition staat nog op de lijst… de oh zo lange lijst haaha.
Hoe is het met de Pogue afgelopen?

Mooi verhaal, dank je wel voor het delen.
Erg leuk.

1 like

Heerlijk leesvoer.
Altijd fantastisch wanneer iemand de moeite neemt een ‘Wikipedia’ pagina te schrijven hier binnen het forum, dus top! :+1:

Direct even wezen genieten van al het beeld en leesmateriaal van en over “Apollo 15” op het WWW, fascinerend. Net als “Skylab” trouwens …

Nu vraag ik me af. Zijn er (naast de Seiko A829-6020 in '82, Space Shuttle tijdperk) digitale horloges de ruimte in geweest in de '70’s?

1 like

Ja zeker, mijn Russische Elektronika5 :smiley:

1 like

Leuk om te lezen. Had vandaag toevallig de Bulova Moonwatch om. Mooi horloge met super diepte in de wijzerplaat. Bedankt voor het delen.

1 like

geen idee eigenlijk, ik ken alleen mechanische horloges maar het leek me onwaarschijnlijk dat dat niet het geval zou zijn geweest. Ik zie dat een forumlid hier al ja op geantwoord heeft.

1 like

hmmm die Seiko kende ik nog niet trouwens… weer een toevoeging aan mijn lijst…

En staat de 6119-8460 al op je lijst? :wink:

1 like

The Omega X-33 was developed as a joint project between NASA and Omega to create a more sophisticated watch for the space shuttle and later space programs.

The G-Shock DW-5600 is another of the few watches that NASA has qualified for spaceflight.

The example shown here is just one of five officially certified G-Shock watches. These are the DW-5600 C and E variants, the DW-5900, the DW-6900, and the G-Shock Master G-9000.

Another of the few NASA-approved watches is the Timex Ironman, the watch displayed here. Popular with Shuttle astronauts, it’s been likened to the Swiss Army knife of wristwatches.

3 likes

Ik behoorde tot de allereerste juweliers welke het Bulova accutron spaceview model in de verkoop nam.
Misschien interessant nog dit:
Omdat de fabrikant beweerde dat het accutronuurwerk ook aan boord van de Apollo 11 was geinstalleerd wilde ik dat wel eens controleren. En dat gebeurde! Er reisde een Amerikaans treinstel door Europa waarin een expositie was te zien over de maanlanding. Alles stond er: de maanlander, de ruimtepakken en zelfs een steen van de maanbodem.
Op het instrumentenbord van de capsule bevond zich inderdaad precies in het hart van alle instrumenten een accutronuurwerk, de wijzerplaat had 24-uurs aanduiding (logisch vanzelf) en had een diameter van plm. 9 cm.
Ik was nu echt overtuigd: het was geen reclamepraat! Bijkomend feitje: Ik ben een van de weinige aardlingen, die een steen van de maan in zijn hand heeft gehad, dat zat zo:
In de wagon stond een driepoot waarop een glazen stolp was geposteerd en onder die stolp lag een stukje maansteen ongeveer 4 cm groot. In het vertrek waren 4 camera’s opgehangen die vanuit een nabije ruimte op
bewakingsschermen konden worden bekeken. Het was vlak voor sluitingstijd ( 22.00u.) en de beide bewakers stonden buiten de wagon een sigaretje te roken. Plots zei mijn vriend Henk: zullen we die steen jatten?
En voor ik er over na kon denken had hij die stolp al opgetild en siste: toe, pak dat ding! Wat ik deed maar het leek wel of ik een gloeiende kool in mijn hand had en legde het gauw weer terug. Badend in het zweet ben ik de wagon uitgerend. Een paar dagen later stond in de krant dat de steen voor miljoenen dollars was verzekerd.
Het enige vreemde heb ik altijd gevonden dat je zomaar die stolp op kon tillen en de steen dus mee kon nemen. Kennelijk werden de beelden ook niet opgeslagen, anders waren we zeker gepakt.
Leo Jonkergouw, gepensioneerd juwelier Bedrijf gehad van 1966 tot 1985 in 's-Hertogenbosch

10 likes

Wow wat een leuk verhaal, bedankt voor het delen!