NA: The space age powered by Bulova

Hierbij wilde ik een stuk Space Heritage delen van het merk Bulova waarop ik mij ingelezen heb en de NA’s die hieruit volgde.

De 50e jaren…

Nadat de wereld eeuwen bekend was met het mechanische uurwerk zag op 3 January 1957 het eerste
electrische horloge het licht, de Hamilton Electric 500. Helaas bleek later dat er veel problemen waren met
dit uurwerk door het te snel in productie te brengen.
In die tijd waren meerdere Amerikaanse horloge fabrikanten verwikkeld in de race naar het electrische horloge. Bulova, een horlogebedrijf gestart door Joseph Bulova in 1875, daagde medewerker Max Hetzel, een immigrant uit het Zwitserse Basel, uit om een horloge te ontwikkelen die zich kon meten ten opzichte van deze electrische horloges.

Max Hetzel

Nadat Hetzel onderzoek had gedaan naar de ontwikkelingen van rivale horlogemakers oordeelde hij dat het batterij aangedreven versies van conventionele uurwerk waren en gaf aan dat hij een geheel new concept zou creëren.

De 60e jaren…

Eeuwenlang maakte horloges hetzelfde tik tak tik tak geluid… … tot 25 Oktober 1960.
Op deze dag werd de Bulova Accutron geintroduceerd op de Basel fair (nu Baselworld).

Accutron staat voor "ACCUracy through ElecTRONic"
De basis van een Accutron is een stemvork dat door 2 spoelen, welke aangedreven worden door een batterij,
oscilleert bij 360 Hz. Hierdoor maakt een Accutron een uniek “hummmmm” geluid waarbij de secondenwijzer vloeiend beweegt. Voor de compleetheid, de eerste quartz horloge zou pas geintroduceerd worden in 1969.

Ondanks het unieke concept was de Bulova Accutron geen verkoophit in de begindagen. De eerste Accutrons zagen er visueel uit als een normaal horloge. Bulova wilde dat juweliers de mogelijkheid hadden om de klanten te laten zien hoe anders het uurwerk was en kwam daarom met reclame modellen, welke in de etalage kwam te staan, waarbij de wijzerplaat verwijderd was. Hierdoor kon de klant de electronica en de stemvork zien. In plaats van dat de verkoop van de gewone Accutron modellen hierdoor omhoog ging, wilde iedereen ineens dit model hebben. Bulova maakte daarom een conversie kit zodat jeweliers standaard modellen konden ombouwen tot deze wijzerplaatloze versies. Onderdeel van deze kit was een nieuw glaasje met uur en minuten markeringen. In begin 1961 bracht Bulova officieel het Spaceview model uit welke standaard geen wijzerplaat had. De diverse modellen hadden de markeringen of op een ring zitten of op het glas. De spaceview modellen waren een regelrechte hit en er zijn miljoenen van verkocht.

De Space age!!!

Op 25 mei 1961 zei toenmalige President John F. Kennedy de volgende woorden:
hqdefault

"I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before
this decade is out, of landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth."

En wat heeft dit met de Accutron te maken vraag je je af?

Alles.

Al voordat het uurwerk op de markt kwam werd het door NASA gebruikt vanwege de nauwkeurigheid. Het begon al op 31 January 1958, toen Explorer 1, de eerste succesvolle ruimtevaartuig gelanceerd werd. Accutrons waren essentieel voor de controle van data transmissies en werden tevens als dashboard klokken gebruikt. Bulova Accutrons uurwerken zijn bij in totaal 46 NASA missies gebruikt waaronder de meest iconische, Apollo 11.

Apollo 11
Op 16 juli 1969 werd de Saturnus V-raket van Apollo 11 gelanceerd om 13:32 UTC (9:32 uur plaatselijke tijd) van lanceerplatform 39A op het Kennedy Space Center.

Aan boord waren astronauten Neil Armstrong, Michael Collins en Buzz Aldrin.
Op 21 Juli 1969 om 2:56 UTC zette Neil Armstrong de eerste voet op de Maan in de Sea of Tranquility en zei de legendarische woorden:

“That’s one small step for man, one giant leap for mankind”.
neil-armstrong-one-small-step-for-a-man1

Terwijl dit moment voor Omega het punt was dat hun Speedmaster bekend zou worden als het eerste horloge op de maan waren de Speedmasters echter niet alleen.
Tijdens de Apollo 11 missie waren er niet alleen Accutrons aanwezig in de Lunar Module maar werd er tevens apparatuur buiten geplaatst voor data transmissies naar de Aarde. Accutrons waren een belangrijk onderdeel van deze apparatuur.
En deze apparatuur staat nog steeds in de Sea of Tranquility.


Dus als je savonds omhoog kijkt naar de Maan, bedenk dan dat daar ergens nog een Accutron aanwezig is.

In 1969 was het veel voorkomend dat iemand die afstudeerde een Bulova Accutron Spaceview kreeg. En daarmee komen we bij uit bij mijn Accutron Spaceview.
De Bulova Accutron Spaceview 214 M8 uit 1968.

Op de achterzijde is de datum “6-5-1969” ingegraveerd (oftewel 5 Juni 1969, Amerikaanse datum notatie is andersom dan de Nederlandse notatie) en tevens de initialen “J.R.H.” Dit zou mogelijk zo een afstudeer cadeau kunnen zijn geweest.

Na het inlezen over de Space Heritage was ik super enthousiast over dit horloge. In het echt is het horloge fantastisch mooi, maar… Hij is met 35mm te klein voor mij, ik weet gewoon dat ik deze niet of nauwelijks ga dragen. Het horloge zal daarom in de verkoop gaan.
Gelukkig kwam ik bij het inlezen in de Space Heritage van Bulova nog een model tegen.

Het verhaal daarvan begint in 1971.
Bulova heeft altijd geprobeerd om de status te krijgen die Omega uiteindelijk gekregen heeft, officieel uitgegeven te worden door NASA aan Astronauten voor gebruik tijdens ruimtereizen. Een van de laatste pogingen die ze gedaan hadden was in 1971. Het was Bulova gelukt om een Bulova
Chronograph mee te geven aan 1 van de astronauten van Apollo 15, David Scott.

Apollo 15

Op 26 Juli 1971 werd Apollo 15 gelanceerd met aan boord Astronaut David Scott. Ook tijdens deze missie is de bemanning op de maan geweest. Een van de astronauten, David Scott, droeg een niet officieel uitgegeven chronograaf van Bulova, tegenwoordig gedoopt “the other Moonwatch”.
De Apollo 15 missie en bemanning zijn misschien minder bekend maar de Lunar rover die over het maanlandschap reed is bij velen bekend. De Lunar Rover werd bestuurd door David Scott met om zijn pols de Bulova Moonwatch.


De betreffende Bulova Chronograaf.

Dit horloge was een eenmalige uitgave speciaal voor David Scott. Het horloge in kwestie was gemaakt in een kleine oplage van ongeveer 16 en bevatte zeer waarschijnlijk een Valjoux 72 uurwerk (onderzoek door Hung Doan). 1 van de prototypes welke niet naar de maan is geweest was in 1993 verkocht voor 3000 dollar.
In 2015 bracht Bulova een reissue hiervan met een UHF (Precisionist) Quartz uurwerk. Zelf heb ik vorige maand een Full set gekocht welke tevens de stainless steel bracelet heeft. Dit horloge is fantastisch met de mooie wijzerplaat, de grote knoppen en de de Apollo 15 gegevens vermeld op de achterzijde. Hierdoor doet het minder pijn om afscheid te nemen van mijn Bulova Accutron Spaceview.

Het verhaal is echter nog niet compleet…

Pogue versus Accutron.
Als liefhebber van de Seiko Pogue kan ik het niet laten om het volgende weetje ook te vermelden.
Op 16 November 1973 werd Astronaut William Pogue gelanceerd naar het onderzoekstation Skylab voor de Skylab 4 missie (Skylab was een voorganger van het ISS).

De bekendheid van William Pogue in de horlogewereld is omdat hij onofficieel een gouden Seiko 6139 6005 water70mResist meenam op deze missie naast zijn officieel toegewezen Omega Speedmaster.


De Seiko 6139 6005 water70mResist van William Pogue

Aan boord waren wederom Accutrons die gebruikt werden voor data transmissies. Tevens waren er 3 mobiele alarmklokken aanwezig welke gemaakt waren door Bulova en welke het Accutron uurwerk bevatte.


Mijn Seiko 6139 6002 Water70mResist uit 1971 en de Bulova Accutron uit 1968

Bedankt voor het lezen.

55 likes

Leuk artikel, bedankt voor het delen!

1 like

Leuk om te lezen zo! Jouw Pogue is wel een erg mooi exemplaar.

1 like

Mijn beste,

@ Ondanks het unieke concept was de Bulova Accutron geen verkoophit in debegindagen. De eerste Accutrons zagen er visueel uit als een normaal horloge. Bulova wilde dat juweliers de mogelijkheid hadden om de klanten te laten zien hoeanders het uurwerk was en kwam daarom met reclame modellen, welke in de etalage kwam te staan, waarbij de wijzerplaat verwijderd was. Hierdoor kon deklant de electronica en de stemvork zien.

Leuk om bovenstaande te vernemen!!
En dat geldt natuurlijk voor het gehele artikel!!
Dank dan ook om de moeite die je hebt genomen om dit met het Forum te delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuk interessant artikel! Dankjewel! :+1::slightly_smiling_face:

1 like

dank je… Ben er erg blij mee.

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en dank voor je mooie bijdrage aan onze horlogekennis hier op het forum. Meen dat de Bulova met de kenmerkende Astronaut ook nog in competitie is geweest met Omega. Begrijp ook dat ze tevens gebruik hebben willen maken van het Amerikaanse sentiment. Bulova was immers een Amerikaanse fabrikant. Waarom de ruimte ingaan met een niet Amerikaans product, was hun stelling. De uitkomst is bekend …

1 like

Ja man, deed ik altijd al :relieved:

Maar wat een leuke uiteenzetting met wetenswaardigheden :ok_hand:t4:

Veel plezier met het bijzondere horloge!

1 like

Goed geschreven, altijd al een fijne combinatie geweest: ruimtevaart en horloges :rocket: :watch:
Veel plezier met je laatste aanwinst :+1:

1 like

Dat weet ik zo gauw niet. Weet wel dat de Astronaut uitgegeven is door CIA aan de piloten tijdens vluchten met spy planes.

En ja ze hebben inderdaad gebruik gemaakt van de Amerikaanse makerij troef…

1 like

Geen gezwets in de ruimte :rofl: Mooi geschreven en bedankt voor het delen :ok_hand:

1 like

Superleuk verhaal Etienne!! Toffe wetenswaardigheden, zeer aanstekelijk…:sweat_smile:. De Bulova chrono staat nu ook op de verlanglijst, naast een gele pogue :yum:. En jij nu door voor de Moonwatch om het trio compleet te krijgen… :smile::muscle:t2:.

1 like

Ja… die staat in de lijst maar dat gaat nog een tijd duren. Eerst de reduced maar ook de Astronaut Limited edition staat nog op de lijst… de oh zo lange lijst haaha.
Hoe is het met de Pogue afgelopen?

Mooi verhaal, dank je wel voor het delen.
Erg leuk.

1 like

Heerlijk leesvoer.
Altijd fantastisch wanneer iemand de moeite neemt een ‘Wikipedia’ pagina te schrijven hier binnen het forum, dus top! :+1:

Direct even wezen genieten van al het beeld en leesmateriaal van en over “Apollo 15” op het WWW, fascinerend. Net als “Skylab” trouwens …

Nu vraag ik me af. Zijn er (naast de Seiko A829-6020 in '82, Space Shuttle tijdperk) digitale horloges de ruimte in geweest in de '70’s?

1 like

Ja zeker, mijn Russische Elektronika5 :smiley:

1 like

Leuk om te lezen. Had vandaag toevallig de Bulova Moonwatch om. Mooi horloge met super diepte in de wijzerplaat. Bedankt voor het delen.

1 like

geen idee eigenlijk, ik ken alleen mechanische horloges maar het leek me onwaarschijnlijk dat dat niet het geval zou zijn geweest. Ik zie dat een forumlid hier al ja op geantwoord heeft.

1 like

hmmm die Seiko kende ik nog niet trouwens… weer een toevoeging aan mijn lijst…

En staat de 6119-8460 al op je lijst? :wink:

1 like