NA: thumbs up voor Squale!

Ik ben helemaal fan van de Squale 1521. Een erg mooi horloge en gewoon een heel goed ding. Vanwege mijn werk als militair, draag ik in de regel digitale horloge’s als beater. Op mijn vrije dagen draag ik de nettere horloge’s, en worden deze afwisselend gedragen. U ken het wellicht wel, elke keer die horloge’s aanslingeren, datum verstellen, drukdruk en niet altijd zin in. Vervolgens je telefoon zoeken, kijken hoe laat het is en de tijd opzoeken.
Daar had ik geen zin meer in, dus tijd voor een grab-en-go horloge. Digitaal heb ik al een Suunto Core en een Casio en een Casio G nogwat. Die liggen in de kast op de zaak. Een leuke quarts misschien? Tikt altijd…
Mooi als referentiehorloge in de kist en kan ook wel wat beating hebben. Ik heb een zwak voor vintage-achtige duikers en Squale, 1 + 1 = een NOS 1553-20met een moderne twist.

Deze besteld op de Italiaanse site, met de vraag of ze een foldertje hadden of iets. Ik vind het altijd leuk om wat achtergrondinfo over een klokje op te zoeken. Over dit model kon ik weinig vinden, dus Squale maar om info gevraagd. In een notendop: Squale “von Buren” werd uiteindelijk Squale “Maggi”, er vond een wisseling van eigenaar plaats. De familie Maggi heeft het merk nieuw leven ingeblazen, en er werd gestart met een range van horloge’s gemaakt van oude “von Buren” voorraad. Dit is er een van, met alle onderdelen uit de jaren 70 en 80, behalve de band en het ETA quarts uurwerk.

Jullie houden van lezen, maar toch ook van plaatjes. Ik neem u mee tijdens de unboxing:

UPS kwam langs met een zak, en daarin zaten 2 grote Squale stickers, wat folders van de huidige collectie, en een folder van de vorige collectie proffesional. Leuke attentie van Squale!


Na het dooske te hebben uitgepakt zat er nog een oud uitziend mapje bij ingepakt, maar daarover later meer:

Het is een grote box? Dat had ik niet verwacht, want bij de 1521 modellen krijg je een kleine. Mooi doosje, dat wel en netjes afgewerkt:

En Squale is nog niet klaar hoor; hebben ze ook nog een horlogestandaardje bij gedaan, en een oud Squale labeltje. Well played, Squale, well played:

Voor wat betreft het horloge, erg crappy foto’s. Mooi afgewerkte kast. De mooie versie van de wijzers vind ik persoonlijk. Licht gepatineerde lume en een polished bezel met mat afgewerkte cushion case. Vreselijk soepele band en prima bezel actie. Erg dun ook maar het is dan ook geen automaat. Het kleinste horloge in de kist met zijn 40mm, maar door de kastvorm oogt hij toch wat groter. Ik zal een andere keer betere plaatjes schieten van dit duikertje. Enkele bandenmeesters van dit forum zijn met bandjes bezig voor dit horloge, en word nog vervolgd…

Oh ja en in het mapje van het begin. Daar zaten dus de originele foldertjes in van de 1553 serie. Erg leuk stukje van de Squale historie en leuk dat ze dit mee hebben gestuurd!

Al met al dikke duim omhoog voor Squale! :thumbsup:

En nu we het toch over duikers hebben…de tweede aanwinst van dit jaar is een automaat. Deze is al vaker voorbij gekomen op het forum, en zal voor de meesten geen nieuw horloge zijn. Voor de mensen die dit model niet kennen een korte introductie:

Er was eens Crepas. Spaans microbrand die iets deed met hele mooie duikhorloge’s. Die hebben een zustermerk: Tactico. Daarnaast bestaat er een Spaans forum met vooral Seiko fetishisten, en wilden een soort van HFLE voor hun forum, CubOKieS. Die zijn uiteindelijk tot een samenwerking gekomen met Tactico.

Er was eens een Seiko 6159-7001:

Ik heb er niet veel verstand van, maar blijkbaar de duurste en meest gewilde Seiko ever onder verzamelaars. Een van de eerste Seiko divers met bijnamen als de “Grand Seiko Diver” of “Seiko Holy Grail”. Het is dan ook logisch dat een forum met Seiko fanboys uiteindelijk iets gelijkwaardigs wil.

Het resultaat is zowat een ultieme duiker geworden, met zeer goede specs en een fantastische afwerking. De Tactico Anko. Gelimiteerd tot 400 stuks wereldwijd. Deze is nog een tikkie gelimiteerder. Naar mijn weten zijn er 2 op de aardkloot zonder het Anko logo op de wijzerplaat. Deze en @vierport heeft er een. Ik vind het geheel meer rust uitstralen en daardoor een strakker geheel worden. Hate it, or love it. Ik laat de plaatjes voor zich spreken:

Twee hele verschillende duikers, maar een mooie afwisseling in de kist. Het jaar is pas net begonnen, maar voorlopig is het wel evengoed zo…zeg ik nu ;).
Bedankt voor het lezen, heb ik jullie toch weer een kwartier van de straat gehouden :thumbsup:

46 likes

Wow in een woord Geweldig!
Thx voor het delen.

1 like

Super toffe bijdrage. Ben soms jaloers op de inspiratie en tijd en inzet… ok ik ben gewoon lui :joy:

Mooie aanwinsten👍

Groet

1 like

Mooi verhaal. De Squale ben ik niet kapot van, maar hé als jij hem maar mooi vindt. De Tactico is een ander verhaal: adembenemend mooi, ook de foto’s. Het ontbreken van de omgekeerde KaNo doet hem goed!

2 likes

Leuk stuk en prachtige horloges, vraagje… wat is de dikte van de door jou omschreven klokjes?

1 like

Gaaf, en leuk topic. Van harte.

Ben zelf wel beetje Seikoholic en de 6159 is inderdaad zo ongeveer het ultieme. Echter, de 6215 is zo mogelijk een nog grotere opgave om te vinden…en schreeuwend duur.

Veel draagplezier!

1 like

thanks! De Squale is erg dun, zou ik even moeten opmeten. Op de gok onder de 8mm. De Tactico is 15,25mm, iets forser dan een SKX.

Dit zijn de lekkere topics. Lijkt ook wel kerst, 2 zulke mooie pakjes en een leuk verhaal / mooi fotoverslag. Complimenten en gefeliciteerd!

1 like

Leuke post, realiseerde me dat ik ook een 1553 heb liggen. Even opgeduikeld en klaargelegd voor polstijd morgen.
Deze dus:
[URL=http://s2.photobucket.com/user/grootmokum/media/Horloges/Squale/Squale1553-ef-9.jpg.html][/URL]

4 likes

Zo kom je nog eens iets tegen! De mercedes wijzer sprak me niet zo aan, maar leuk om te zien dat er nog andere varianten op het forum rondzwerven.

1 like

Bedankt voor deze post, erg leuk om te lezen!
Geniet ervan.
Mvg. Bertjan

1 like

Mijn beste,

Chapeau met deze getalenteerde horloges!!
Eveneens mijn complimenten voor je fantastische berichtgeving!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

13mm

Heerlijke klokjes, heerlijk topic!

1 like

Almost, volgens Chronoworld 9,1mm dik.

Edit: ik heb het over jouw 1521 zie nu pas de goede afbeeldingen haha, ik dacht dat je een mooi topic over je 1521 had gemaakt. Iets met eerst lezen dan becommentariëren. :joy:

1 like

weer twee mooie klatsers, lekker om en om dragen

1 like

Ik moet je teleurstellen

1 like

Zie boven😎

Leuk die Squale!!:+1:t2:
Niet het horloge waaraan je meteen als eerste denkt bij Squale.
Mooi handzaam ding. Vrij apart , en moet bijna wel lekker dragen!

Dat ze hem dan zo opsturen met die snuisterijtjes, geeft net even dat beetje meer sjeu.:ok_hand:t2:

Ik heb er ook eens naar zitten kijken , maar ik kwam nooit zo uit dat ‘NOS verhaal’…
Ik snapte er uiteindelijk geen moer meer van…
Te weinig ingeburgerd in het merk…
Opmerkelijk genoeg werd ik toen wat zwak van deze::stuck_out_tongue_winking_eye: Ik zag hem al helemaal vanonder mijn witte overhemd komen!!

De Anko ? I love it!
Vooropgesteld dat ik het ook mooier vind zonder de letters , weet ik weer niet of ik het zelf zo had gedaan.

Het is wel een horloge die dat zo kan hebben , en die je op een bepaalde manier ‘persoonlijker’ kan maken… , maar je kan vrijwel niet/nooit meer terug…

Maar als je die grijze wijzerplaat nog origineel hebt? Ach., Hij is stoer zo!

Vraag mij alleen af : dat je dat idee hebt of krijgt ok… Maar euh… Openmaken , föhn er lichtjes op ? Scherp puntje stanleymes ? … , en ‘god zegen de greep’?..

Nou zal er wel een stukje lak meekomen , of een hard stukje lijm hebben blijven zitten??
Gaatjes onder zitten!??:grin:

Of was dit nu juist weer goed te zien aan de tweede wijzerplaat ?? Nooit zo begrepen die tweede plaat., , want dat doe je niet ’ even wisselen’ … Ik niet tenminste.

Maar genoeg geneuzeld:
Fraai! Twee horloge’s die ik zelf ook zou kunnen kopen.:wink::+1:t2:

2 likes