Als horloge liefhebber vind ik dat een horloge met maanstanden niet in mijn verzameling mocht ontbreken. In juli 2000 kocht ik een prachtige Oris met Moonphase, ik won er zelfs een HF Fotochallenge mee.
Helaas bleef de Oris telkens stil staan en nadat het horloge drie keer voor reparatie naar Oris service Nederland terug is geweest, kon ik het horloge na een jaar (garantie) retourneren en heb ik m’n geld teruggekregen.
Het hele verhaal kun je hier lezen: Koffie en probleem opgelost! Helaas is de Oris weer stil gaan staan. NA al die Omega’s eindelijk weer een Oris. NU inclusief een review!
In de achterliggende tijd heb ik gekeken naar horloges met maanstand van veel verschillende merken, zoals bijvoorbeeld: Tissot, Certina, Omega, Frederique Constant, Moonswatch, Longines, Fromanteel, Casio, Timex, Montblanc en ook andere Edox modellen.
Omega is al heel lang mijn favoriete merk, maar een Omega met Moonphase is het toch niet geworden.
Na meer dan drie jaar heb ik eindelijk een goede vervanger gevonden, nl. een Edox met het ETA Quartz caliber uit de G10.962 serie (4 juwels).
Dat het een Quartz horloge moest worden is een bewuste keuze, vooral omdat de Moonphase van dit ETA caliber heel snel en gemakkelijk is in te stellen.
Edox bestaat al 140 jaar en staat bekend om hun goede prijs/kwaliteit verhouding.
Edox is een oud Grieks woord met de betekenis van “het uur” of “het meten van tijd”.
De afwerking van mijn nieuwe aanwinst is prachtig, de wijzerplaat heeft goede verhoudingen, mede dankzij de grote afmetingen van het ETA uurwerk.
Omdat de indices uit streepjes bestaan zijn er geen afgesneden cijfers zoals je vaak bij dit soort horloges ziet. De indices zijn niet allemaal even lang, de twee subdials hebben een iets andere afmeting dan de maan en de sterren. Schoonheid zit niet in exacte evenwicht maar in creatie.
Mijn model Edox is, voor zover ik weet, opgevolgd door een nieuw model met een Ronda uurwerk, gelukkig had https://horlogeoutlet.nl/ nog een vorig model met 30% korting voor mij op voorraad😁.
Dank jullie wel voor het lezen, hierna volgen de foto’s:
Dank je wel, datzelfde wow gevoel had ik ook toen ik deze zag. Dit jaar had ik al een prachtige Squale gescoord en dan nu ook nog deze.
Dank je wel Richard!
Dank je wel Theo, m’n smaak veranderd eigenlijk niet zo😊.
Dank je wel Dan!
Dank je wel, de Maanphase maakt deze Edox helemaal af!
Dank je wel, het is een hemelse complicatie!
Dank je wel, het doet me nog steeds iets als ik de foto’s van die Oris zie. Zelf denk ik dat het ETA uurwerkje in die Oris veel te klein was, nog geen 20 mm diameter als ik me goed herinner.
Dank je wel William!
Echt wel en de prijzen zijn ook niet overdreven duur, dank je wel!
Dank je wel, deze Edox wordt dit jaar m’n kersthorloge denk ik.
Dank je wel, m’n zeveneneenhalve Omega’s krijgen voorlopig even niet veel te doen denk ik.
Dank je wel Arjen!
Dank je wel, eigenlijk wel wonderlijk dat dit merk in Nederland niet wat meer bekend is.