NA: “TimberTex” IWC bandje

Een NA draadje over een bandje? Ja. Ik ben er ten eerste blij mee, en ten tweede doet een mooi en comfortabel bandje voor mij ook veel in de beleving van een horloge.

Enige tijd geleden las ik in dit draadje over een nieuw soort bandje dat IWC sinds enige tijd aanbiedt.

Buiten het feit dat het er anders uitziet dan de standaard leren alligator bandjes zet IWC met dit bandje ook in op duurzaamheid.

Dit artikel van IWC zelf legt het uit:

Uit het artikel:

IWC is now offering watch straps made of the modern, low-impact paper-based material TimberTex. 80% composed of natural plant fibers, 100% colored with natural dyes and 100% handmade in Italy. Each strap is manufactured by hand, combining centuries-old craftsmanship with new state-of-the-art production methods.

Klinkt leuk, en goed. Ik zeg eerlijk dat het voor mij geen reden zou zijn om het bandje aan te schaffen. Het moet er in de eerste plaats goed uitzien en lekker zitten.

The goal is to offer customers a high-quality choice that is both attractive and sustainable.

Dit vind ik wel interessant; keuze. Niet alleen een standaard bandje en anders ga je maar ergens anders zoeken. En als dat ook nog eens duurzaam is, top.

The resistance of the material is amazing. You can use it as an athletic accessory, in the water, during your sports activities.

Hiermee trekken ze dan toch wel mijn aandacht, zeg ik eerlijk.

Kortom, interesse: gewekt.

Maar goed, die krengen zijn duur (€170) en ik wilde er niet over nadenken om aan te schaffen voordat ik een gezien had. (Overigens is dit een koopje vergeleken met de alligator banden van ze (€355).)

Toevallig moest ik bij een AD zijn om een horloge op te halen dat terug kwam van reparatie en ze verkopen daar ook IWC. Maar die bandjes hadden ze niet op voorraad. Hmm. Paar huizen verderop zit er nog een, die maar proberen. En warempel, daar hadden ze er een liggen. Weliswaar niet de goede maat maar ik kon het bandje tenminste eens zien en aanvoelen.
Ik moet zeggen, liefde op het eerste gezicht :smiling_face_with_three_hearts: het was een soepel bandje, met een fluweelzachte binnenkant, en een anders-dan-andere structuur aan de buitenkant. Daarbij zou het bedoeld zijn voor m’n Portugieser en was het bandje daar chique genoeg voor maar ook wel een tintje sportief.
Crap, dit ging me geld kosten.

Even over na gedacht, en uiteindelijk er toevallig achter gekomen dat ik het ook gewoon online bij IWC kan bestellen.

Ze gezegd, zo gedaan. Inbegrepen in de prijs zat een snelle bezorging en dat vond ik wel aardig. Ik snapte het iets beter toen ik het pakketje ontving en het gewoon in Nederland verstuurd bleek te zijn :slight_smile:

Een doosje in een doos.

Een etuitje in een doosje

Etuitje ziet er wel erg netjes uit, inclusief IWC drukknopje.

In het etuitje twee stukjes band, gewikkeld in een soort vloeipapier

De structuur aan de buitenkant van de band

De structuur aan de binnenkant van de band.

Het bandje op mijn Portugieser

Het zit heel comfortabel om mijn pols en het ziet er voor mij precies net én sportief genoeg uit.

Is het het waard om dit bandje te kopen? Voor mij wel, alhoewel de tijd dat ook nog moet leren. Het horloge heeft een hoge sentimentele waarde en het is mij ook wat waard om het (semi-) origineel te houden. Daarbuiten hou ik wel van “net iets anders” en, of je het kan waarderen of niet, het is wel anders dan alle andere bandjes die ik heb gehad en gezien.

24 likes

Staat hem heel erg goed, erg mooi :ok_hand:t2:

Maar ik krijg de schijt van dit soort marketing bullshit/virtue signalling:

En dan vervolgens met dit aankomen:

image

8 likes

Ook mijn gedacht
Valt wel wat papier te besparen qua verpakking :joy::joy::joy:

2 likes

Ik ga er van uit dat het allemaal gerecycled papier en karton is :see_no_evil: :joy:

Maar eens; en zoals ik al zei, de duurzaamheid heeft eigenlijk niets te maken gehad met mijn keuze dit aan te schaffen.

2 likes

Belangrijkste: prachtig horloge

2 likes

Mooi hoor, en een schitterend horloge :smiley:

1 like

Goed opgeschreven Ivar en zo te zien ook een mooi bandje, al is de foto wat donker. Het is wel de weg die we moeten gaan natuurlijk, herwinbaar en houdbaar, met grondstoffen en natuurlijke procede`s met kleuren, en dan nemen we die marketing maar op de koop toe.

1 like

Het bandje is ook behoorlijk donker, moet ik zeggen. Maar met wat meer licht en een beetje aanpassing van de belichting krijg je dit:

Ik had toevallig vlak voor m’n zoektocht naar dit bandje een gesprek met een verkoper bij een AD. Die gaf aan dat niet alleen bepaalde horloges/merken moeilijker te krijgen zijn, maar ook bepaalde bandjes. Bedrijven die bijvoorbeeld alligator huid leveren moeten aan steeds meer eisen voldoen willen ze mogen leveren, en ze kunnen dat blijkbaar niet allemaal. Hij zij ook dat ze steeds meer “alternatieve” bandjes tegenkomen. Ander materiaal, toch ook rubber of andere materialen ipv bijvoorbeeld leer, alligator, en geprinte/geperste alligator-look straps. Op zich wel interessant allemaal. Ik. En wel benieuwd waar dit allemaal heen gaat en wat we nog gaan tegenkomen :slight_smile:

2 likes

Zo is de grain/print veel beter te zien, mooi hoor !