NA: Tissot PRX Powermatic 80 Blue - The hype is real!

Hallo allemaal,

Laat ik beginnen met de volgende woorden: The hype is real! Ik zal later toelichten hoe of wat. Vandaag mijn nieuwe aanwinst in ontvangst genomen, de Tissot PRX Powermatic 80 in het blauw. Zoals jullie wellicht weten heb ik recent mijn Hamilton Khaki Field Mechanical verkocht. Schitterend horloge maar een horloge op een nato band of aftermarket Sailcloth band begon mij toch tegen te staan. Ik miste naast het overige horloge geweld in de collectie een dagelijks horloge/beater op een stalen band. Gewoon voor als ik geen zin heb in iets duurs om de pols te slingeren, maar gewoon even onder de radar wil blijven. Mijn oog viel al een tijdje op de Tissot PRX Powermatic 80 met blauwe plaat. Een moderne re-issue van de Tissot Seastar Quartz uit de jaren 70, het Gerald Genta tijdperk.

Een periode dat horloges met een geïntegreerde band erg gewild waren. Vandaag ter dag grijpen steeds meer merken terug op vintage modellen en horloges met een geïntegreerde band zijn ook weer erg in trek de laatste paar jaren. En fin ik had dus mijn oog op de Tissot PRX Powermatic 80 laten vallen. Een vintage inspired design uit de jaren 70 dus in een 40mm kast met sunburst waffle dial en een geïntegreerde band (met quick release) met vlindersluiting die behoorlijk tapered. Onder de motorkap een ETA2804-2 maar dan aangepast door Tissot en met 80 uur power reserve. Kortom op papier specs om van te smullen. Een horloge kan op papier natuurlijk helemaal fantastisch zijn maar dikwijls blijkt het dan in real life toch tegen te vallen of niet helemaal aan de verwachtingen te voldoen. Nou niet bij deze Tissot. The hype is real! Man wat ben ik onder de indruk van dit horloge. Het horloge voelt vele malen hoogwaardiger aan dan zijn prijs zou vermoeden. De band is erg fraai afgewerkt en speelt mooi met het licht. En nog beter hij tappered als een malle. Tapering van een band ben ik gaandeweg mijn horloge avontuur steeds meer gaan waarderen en is inmiddels voor mij een soort must geworden. Rolex is hier uiteraard heer en meester in en veel andere mooie merken hebben het qua tapering van de band niet altijd even goed begrepen en lopen gewoon nagenoeg recht door (shame on you Omega Seamaster/Seamaster Aqua Terra en Breitling). Dit voelt op een of andere manier toch minder geraffineerd en luxe aan. En fin de Tissot tappered in ieder geval erg fraai en dat geeft een hoogwaardige en luxe feel en uitstraling. In combinatie met de consealed vlindersluiting echt een schot in de roos voor Tissot. Daarnaast heeft het horloge ook nog een display caseback die het redelijk basic maar meer dan prima ETA uurwerk met gedecoreerde Tissot rotor mooi laat zien. Maar het andere echte selling point naast de band is de blauwe sunburst waffle achtige plaat. In combinatie met de strakke kast met geïntegreerde tapperende band echt een knaller. Ik ben zwaar onder de indruk van dit horloge. Het horloge voelt echt aan als een horloge uit een paar klasses hoger aan en weet mij tot nu toe keer op keer als ik er weer even naar kijk te verbazen. Nogmaals the hype is real! Maar genoeg gezwamt, tijd voor de eerste (en zeker niet de laatste) foto’s!

En de huidige stand van zaken:

Ontzettend blij mee :hugs:

Bedankt voor het lezen.

MvG Ralph

153 likes

Past perfect in je collectie!

1 like

Gefeliciteerd met je NA, Tissot altijd goed en deze vast en zeker :+1:

1 like

Mooie Tisseaut :+1: Geniet ervan!

1 like

:ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie Tissot-aanvulling in je collectie ! :+1:

1 like

Ik blijf het een mooi ding vinden! Niet eens “mooi voor het geld”, nee- gewoon “mooi”, full stop.

4 likes

Topper hè? Groeten van z’n broertje en veel draagplezier toegewenst!

4 likes

Heel gaaf! ik hoop ooit de variant met een groene wijzerplaat te bemachtigen!

1 like

Mooi!!

Er zijn weer nieuwe varianten uitgekomen van de prx , ook een chrono

1 like

Mooie aanwinst; veel plezier ermee :+1: :+1:

1 like

Gefeliciteerd met weer een prachtige aanwinst Ralph :ok_hand:

2 likes

Volgens mij is die met aangekondigd. Eerste paar weken alleen nog bij Teddy Balthazar te bestellen, later ook bij Tissot zelf.

6 likes

Kleine correctie. Het uurwerk betreft een aangepaste ETA 2824-2, niet ETA2804 (dat is namelijk een handopwinder.

Mooie NA, ze blijven mooi en zeker voor die prijs.

Veel plezier er mee.

1 like

Leuk! Maar tis natuurlijk geen rolex

3 likes

Ach juist: groen. Want dat is wat Patek doet. En groen is het nieuwe blauw.

Mooi horloge maar het is allemaal wel heel voorspelbaar. Inclusief de exclusief van Teddy B.

Edit. En de GG look, en de AP textuur, en de 70s revival. Maar nogmaals: heel mooi, ook die groene. Mooi groen.

1 like

Los van de waffle dial is het design wel echt van Tissot zelf. Bovenstaand horloge is de Tissot Seastar Quartz uit de jaren 70. Uiteraard uit een periode waarin Gerald Genta horloges op kwamen.

Zeker, zeker.

Het is meer de revivalperiode dan dat GG er iets mee te maken heeft.

Gelukkig hebben we er daar ook nog wel een paar van…

1 like