NA Tissot T-Trend TXL van net na het Millennium.
Een lekkere glimmerrr, die goed past bij een summer chique outfit, en qua look & feel precies een gat opvult in de collectie. Teveel vintage, een te zwarte Rado. Wat duikers en chrono’s. Aan keuze geen gebrek, maar Een Youngtimer als deze past me wel.
Het is niet de eerste Tissot T-Trend TXL hier. Je ziet ze weinig.
TXL, zei ik, geen PRX!
Los daarvan, ik vind dit een heel goed ontworpen horloge. De chronograaf-versie vond ik minder verfijnd, maar wel cool. Iets te druk, en de zwart-glimmende Rado Diastar is ook al een chrono. Zodoende kwam ik bij dit type uit.
Kortebroekenweer
*Het grappige en tegelijkertijd trieste van Hf is dat ooit iemand eerder dit type horloge had gepost, in 2012, en dat er toen ongevraagd flink op werd afgezeken. Exact hetzelfde model, die was toen ±10 jaar oud. In mijn optiek kwam dat door een slechte foto. Mensen kijken slecht naar wat ze zien. Ikzelf misschien ook. Laten we daarvan leren en minder bevooroordeeld reageren op elkaars trots. *
Amen!
Wat mij namelijk opviel in mijn zoektocht was de lovende reacties van TXL-dragers. Sommigen van hen hadden het horloge ooit gekocht hadden om uit te proberen, meestal alvorens naar een meer serieuze tank te kijken - iets waarvoor men nu een Microbrand of Ali zou gebruiken. Echter, ze bleven de Tissot dragen met veel plezier en enthousiasme. Jaar in, jaar uit. Die ervaring deelden ze met anderen die het horloge bijv. van een overleden vader hadden gekregen en vroegen op forums naar wat het ding was.
Dat de eigenaren na al die jaren met alle egards over deze Tissot spraken sprak mij natuurlijk wel aan. Ik koop graag en verkoop liever niets. Blij zijn met wat je hebt, niet ontevreden zijn met wat je níet hebt, is één van mijn basisregels. Ik ben hier dus blij mee, anders had ik er geen topic van aangemaakt. Soms ligt een Cartier of JLC niet in de lijn der verwachting, we praten over serieus geld, dat een verre reis of verbouwing soms in de weg zit. Kijk dan eens verder dan je neus lang is en ga niet in een hoekje zitten zeurpieten. Dat is mijn kijk op verzamelen in algemene zin, horloges sinds dit jaar in het bijzonder.
Terug naar de Tissot,
voor de volhouders die dachten dat @Fate_Amenable_To_Change langdradig was.
Het enthousiasme voor de TXL komt grotendeels door het goeddoordachte én uitgevoerde ontwerp. Het stalen bandje tapert subtiel van 22 naar 20mm. De typische T-vorminge endlinks zie je op meer T-Trend modellen en andere Tissots. Een kleine blijmaker. De band oogt degelijk en strak, net als de sluiting, al is het allemaal geen Rolex-kwaliteit natuurlijk. De schakels ogen scherp, maar voelen zacht en afgerond. Het is in ieder geval geen goedkoop aanvoelende rommel uit het Oosten. Als je mij vertelt dat dit in Europa is gemaakt, dan geloof ik je. Dit is voor mij een nieuw type sluiting, die zeer solide is.
Kijk naar die fijne curve in het glas. De kast en lugs volgen die boogvorm. Helaas zonder concaaf aan de onderzijde. Maar de deksel is klein, dus dat had misschien niets toegevoegd.
De wijzerplaat is satijnzwart en showt alle details alleen in belaalde hoeken. Het meest opvallende is de dieper liggende, rechthoekige uitsnede. De indexen overbruggen die. Ja echt, met het blote oog amper te zien.
De Hexagon kroon is de finishing touch.
Filtertje zorgt voor kleurverschil op de kast, maar anders kreeg ik niet in beeld wat ik met het blote oog zag; de graining van de plaat
Iemand een Tissue nodig?