NA: Tissot Visodate Seastar PR 516 24-uurs

Na een week dragen (en al een paar keer verschenen te zijn her en der op het forum) nu een NA.

De Tissot Visodate Seastar PR 516 24-uurs dus, op de kop getikt op de Rikketik bij een vriendelijke Spaanse handelaar. Hij viel vooral op door de 24-uurs wijzerplaat, iets waar ik al een tijd naar op zoek was. Even vastgehouden, rondje op de beurs gemaakt, daarna nog eens wat langer vastgehouden, opgewonden, even gekeken of er wel echt een 24-uurs uurwerk in zat.
De verkoper wees me er ook nog op dat de plaat vooral in het zonlicht erg mooi was, iets wat ik natuurlijk maar moest aannemen, maar later bleek te kloppen. Hij was volgens hem NOS, maar er zitten wel wat krassen op de bodem. De originele band zat er wel aan, maar die zag er ook niet helemaal maagdelijk meer uit.
Uiteindelijk flink afgedongen en gekocht.

Er is niet zo heel veel over te vinden op het internet. Het uurwerk is een 788 of 798 (voor zover ik begrepen heb de normale en Amerikaanse naam voor hetzelfde uurwerk) dat geproduceerd is tussen 1966 en 1972. Automaat, niet hacking, wel op te winden, geen quick-set datum (heen en weer draaien tussen 21:30 en 24:00 om te verzetten).
Hij tikt op 18.000 bph, dus 5x per seconde, met een gangreserve van 45 uur.
Onderaan de wijzerplaat staat “SWISS T MADE”, ik ga dus uit van tritium lume, past ook bij de productiejaren natuurlijk. Die doet het nog een beetje, maar niet echt uitbundig.

Na een week dragen ben ik dik tevreden. Er zit wel een andere band op, gedeeltelijk om de originele band te sparen, maar ook omdat die naar mijn smaak wat te dun is. Hij loopt op ongeveer -4,5 seconden per dag, maar als ik hem 's nachts op zijn kop neerleg wordt dat netjes gecompenseerd.

Fijn horloge.

Kwestie van lichtval

De originele band, zeewaterbestendig ook nog.

42 likes

Mooie aanwinst! Volgens mij best een zeldzaam horloge! Proficiat.

1 like

Dat idee had ik ook, ja.

1 like

Één van die mooie precies kloppende Tissots!

1 like

Veel plezier gewenst met dit aparte oudje.

1 like

Wow, unieke staat hoor!

1 like

Die sunburst is fantastisch :heart_eyes:

1 like

Fantastisch, gefeliciteerd geniet er van

1 like

Super horloge, gefeliciteerd! Ben een tikje jaloers.

1 like

Mooie en unieke Tissot! Van harte en veel (draag)plezier ervan gewenst! :smile: :+1:

1 like

Lijkt me best ff wennen om de tijd af te lezen …:grin: Iig veel plezier er mee ! :+1:

1 like

Ik vind vooral mooi dat ie uit parallelle lijnen bestaat, weer eens wat anders dan de gewone sunburst

Ja, dat wel. Past een beetje bij de slow food en de slow coffee: slow time reading. Voordeel: ik kijk langer naar mijn horloge :grin:

Mooi hoor! Die oude Tissot’s zijn echt top.

Groetjes van die van mij.

5 likes

Mooie aanwinst zeg; gefeliciteerd!
De geslepen wijzerplaten van Tissot uit die tijd zijn echt prachtig; ben er ook fan van. :ok_hand:
Heel veel plezier ermee. :+1:

1 like

Een ref. 44574, zie je inderdaad niet vaak.
Mooie sunburst dial!
Veel draagplezier.

Bedankt! Hoef ik hem zelf nog even niet open te maken.

Mooie aanwinst, proficiat👍

1 like

Mijn beste,

Leuk zeg!! Wat een aparte verschijning!!
Ziet er fantastisch uit!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Zo, dat is even wennen met de 24 beneden en de 12 boven!

1 like