NA: To be or to have, that's the question... Een die gaat blijven.

Waar moet ik beginnen? Normaal gesproken koop je een horloge bij een dealer of juwelier, sluit een deal online en wacht je met smart tot het pakketje binnenkomt. Soms na een lange voorbereiding of gewoon spontaan, na een onbeheersbare druk op de bestelknop. Maar in dit geval was dat niet het geval. Het gekke is dat ik dit horloge pas graag wilde hebben toen ik deze kreeg. Het gaat namelijk over een zeer onverwachte NA, uit onverwachte hoek, maar ontzettend gewaardeerd. Een horloge dat niet meer gaat vertrekken (en dat is echt waar).
Het verhaal heeft misschien een lange aanloop, maar dat maakt het een en ander wel duidelijker. U bent dus gewaarschuwd.

Ik heb het al eens eerder vermeld in een topic, de horlogehobby heeft voor mij vanaf 2018 een hele andere wending gekregen. Van het verzamelen van vintage horloges naar het sleutelen daaraan. Ik ontmoette @vinwat, nadat ik hem via het forum had benaderd of hij een zakhorloge kon repareren. Het was heel gezellig en we hebben toen een tijd zitten praten over horloges. Tijdens het gesprek vroeg hij of ik het leuk zou vinden om zelf aan uurwerkjes te sleutelen en het idee van een horlogeclinic voor forumleden was geboren. Na het volgen van zijn clinic, ben ik helemaal verslingerd geraakt aan het sleutelen aan allerhande uurwerkjes. Het kwam mooi uit dat ik voordien al een hele rits vintage projectjes had verzameld, want ik heb nu nog voor jaren sleutelwerk liggen.

Mijn interesse in horloges is lang geleden begonnen, nog voordat ik horloges ging verzamelen. Mijn eerste was een Seiko Lassale. Helaas is die in de loop van de jaren verloren gegaan. Ik heb echt geen idee waar die gebleven is. Toch is ie in mijn hoofd blijven hangen en is het mijn forumnaam geworden.


(foto van internet van een soortgelijk model, een eigen foto heb ik niet)

Ik vind het heerlijk om 's avonds of op een vrije dag een horlogewrakje uit de projectenbak te pakken, uit elkaar te schroeven en deze weer in ere te herstellen. Het zijn horloges met een bijzonder uurwerkje of van een mooi merk, die aan de verzameling worden toegevoegd als ze weer netjes zijn. Heel soms neem ik een horloge van een goede vriend of een forumlid onder handen. Dan gaat het veelal om een horloge dat economisch total loss is, maar een bijzonder verhaal heeft of een erfstukje is.

In de jaren na de eerste clinic hebben @climholland en ik @vinwat geholpen met de organisatie van de clinics daarna en verrichtten wij hand en spandiensten tijdens die clinics. Dat is geweldig om te doen en inmiddels hebben we een groot aantal forumleden in het echt mogen ontmoeten. Super leuk en met veel oud-clinic deelnemers hebben we nog steeds contact en helpen we elkaar met onderdelen of kennis.

Tijdens de laatste clinic, in september vorig jaar, ontmoette ik @VmaxNL. Ik kende hem als de man met de vele prachtige vintage Seiko horloges, die hij regelmatig showde in het vintagetopic op het forum. Hij had een kistje met een stel prachtige Seiko’s meegenomen, zodat ik onder andere een King Seiko eens in levende lijve kon zien. Tijdens de clinic-avonden hebben we gezellig met elkaar gesproken en gesleuteld.

Op 1 januari kreeg ik via het forum een PM met een nieuwjaarswens van @VmaxNL en in het berichtje vroeg hij mijn adres, omdat hij mij iets wilde sturen. Wat het was vertelde hij niet. Ik was stiekum heel nieuwsgierig, vooral omdat ik niet wist wat ik kon verwachten. Tot vanavond, toen DHL een pakketje afleverde.

In het doosje, in bubbeltjeplastic, een horloge. En wat voor één!! Een Lassale!
Na jaren Lassale te zijn, heb ik er nu één, eindelijk.

Als techniekfreak ben ik helemaal in mijn nopjes, want binnenin dit kleinood zit een Seiko 9562a quartz uurwerk (die onder andere ook in de Grand Seiko SBGX059 zit).

Wat een verschrikkelijk gaaf cadeau, veel te gek, maar zo gewaardeerd. Hoe bedank je dan zulke vrijgevigheid? Een dankbetuiging op het forum plaatsen is wel het minste dat ik kan doen.

Patrick, super bedankt.

125 likes

Hartstikke leuk dat dit forum het beste in mensen naar boven kan brengen :slightly_smiling_face:

Ik zie helaas ook wel eens anders

4 likes

Prachtig verhaal. Naast de gelijknamigheid is het ook nog eens een erg mooi horloge om te zien :slight_smile: De bank lijkt geïntrigeerd in de kast, klopt dat?

2 likes

Wat een mooi verhaal en hoe leuk is het om dit ineens als cadeau te ontvangen, heel erg attent van Patrick!

Geniet van je mooie aanwinst. :ok_hand:

2 likes

Mooi verhaal, initiatief en horloge.
De echte HF-spirit ten top. :+1:

2 likes

Super gaaf :slight_smile: Mooie plek ook hf

Heel veel plezier met het horloge!

2 likes

Wat een mooi verhaal en prachtig gebaar, dit is wat een horloge hobby zo mooi maakt.

2 likes

Wat mooi.
Kan niet anders zeggen.

(Edit: Moet wel bekennen dat het mij een beetje beangstigt als we elkaar onze forumnaam gaan toezenden.)

17 likes

Cool man. Leuk verhaal, prachtig quartz uurwerk! Draag hem in goede gezondheid!

2 likes

Wat een mooi verhaal en gebaar! Heb je nog betere fotos?

2 likes

Maak je geen zorgen. Ik mag soms wel gekke dingen doen, maar alles heeft zijn grenzen.

Ik kwam dit horloge toevallig tegen en ik bedacht me, dat het een leuk idee zou zijn om het te kopen en er Harry een plezier mee te doen, vanwege zijn forumnaam. Ik had al zo’n vermoeden, dat die naam hiermee te maken had.

Maar de reactie van @lassale was al de gehele moeite waard. En voor de goede orde, dit heeft geen vermogen gekost, ik ben geen kerstman of Jeffrey Bezos…(verre van…).

Harry hij is je van harte gegund en ik hoop dat je er nog heel lang plezier van zult hebben.

Dan rest mij de foto, die Harry me stuurde, nadat hij zijn verrassing had ontvangen…

13 likes

Op jouw lijf geschreven Harry dit horloge, prachtig zeg! En wat een geweldig gebaar van @VmaxNL! Fantastisch voorbeeld van de mooie dingen die we hier op HF doen voor elkaar :grinning:

Hier ben ik het wel mee eens overigens… :wink:

3 likes

Geweldig dit… TOP!!

2 likes

Faith in humanity restored! Zo mooi dat er mensen zijn die op zo’n manier aan elkaar denken. Leuk verhaal, mooi horloge!

2 likes

Mooi verhaal! Leuk dat de mensheid nog niet helenaar verloren is😊

Ga zo door! Mekaar helpen is af en toe het begin van iets moois😊

1 like

Een paar foto’s van dit horloge heb ik van de site geplukt, waar ik het gekocht heb…



i-img533x498-1640516804iy9voi13

3 likes

Harry, je vergeet toch wel vaak te zeggen dat je zelf een enorme aardige en vrijgevige kerel bent. Zo zie je dat ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Het vermoeden rijst bij mij dat je ook voor Patrick van waarde bent geweest en ik heb het ook zelf ervaren in het verleden.

Hoe dan ook, gefeliciteerd en mooi om te dragen!

5 likes

Het horloge verdient zeker een daglicht foto

Nogmaals dank, ik ben er nog steeds van onder de indruk.

Dat klopt, maar gelukkig hebben de positieve zaken op het forum duidelijk de overhand. Althans, dat is mijn ervaring.

Dat lijkt inderdaad zo. Zit wel mooi in elkaar.

6 likes

Mooi man, dit is waarom HF zo’n fijn forum is. :+1:

4 likes

Mooi horloge met een misschien nog wel mooier verhaal erbij.

2 likes