Wellicht dat dit er voor velen uit ziet als gewoon een “Quartzje” of een “Seikotje”. Toch is dit niet de eerste de beste duiker. Ik wilde na lange afwezigheid van een duiker in de collectie het toch maar weer eens proberen om te kijken hoe het bevalt. Na de te kleine 34mm duiker en de grotere 41, 42 en zelfs 44mm duikers, die ik wat te lomp vond, is dit mijn eerste 38mm “mid size” duiker. Ik moet zeggen dat het formaat me goed bevalt.
Naast het formaat zijn er nog meer verschillen met de grotere broers. De 6458 kreeg wat extra aandacht van Seiko wat goed te zien is aan de afwerking. De afwerking van de bezel is een stuk strakker met gepolijste en geborstelde delen afgewisseld. De indices zijn opgelegd wat ook zeker een upgrade is. Het horloge is gezien de leeftijd er nog redelijk aan toe, veel duikers zijn een stuk afgeleefder of niet origineel meer. Op het glaasje zitten helaas wel enkele krasjes, als ik besluit het horloge te houden het glaasje wellicht laten vervangen.
De productie van de 6458 duikers begon aan het eind van de jaren 70. De water resistance van de latere modellen werd verbeterd door andere gaskets en een schroefring voor het glaasje. Deze mochten “professional” op de wijzerplaat dragen. Dit is een laat model 6458-6020 uit 1985 dat slechts voor 1 jaar, tussen 1984 en 1985, uitsluitend voor de Japanse markt geproduceerd is.
Een quartz is af en toe toch wel fijn omdat ze robuust zijn, perfect als “beater” horloge dus. Die vroege quartz uurwerkjes zijn kwalitatief ook prima en gemaakt om de tand des tijds te doorstaan.
Tot dus ver bevalt de nieuwe aanwinst erg goed Ik ben al opzoek naar een rubberen band want een zo’n duiker hoort toch echt op rubber!
Ze bestaan echt inderdaad. Volgens mij wel alleen de 6458 en de grote broer de 7548. Ze zijn wel zeldzaam want ze zijn maar in 1 maand gemaakt, namelijk december 1984 Goed op het dekseltje letten dat het geen franken is dus.
Mooi midsize duikertje! Ziet er nog heel goed uit.
Dat van die professional op de wijzerplaat wist ik nog niet, interessante uitleg!
Geniet van je nieuwe aanwinst!
Vandaag zijn broertje de 7c43 mogen ontvangen. Dit was de opvolger van de 6548 uurwerken en ook een zeer hoogwaardige quartz. Ook de professional versie maar ditmaal de erg zeldzame gouden versie. Vooral bij een avond zonnetje is dat goud erg mooi Het horloge heeft een erg bijzondere constructie met het screwdown glaasje en de tweedelige click spring. Op rubber vind ik hem ook geslaagder dan op staal.