NA: Tollet chronograaf ( nee, geen chrono met 🚽 complicatie )

Beste vintage horlogevrienden,

Met enige trots wil ik hierbij mijn nieuwste aanwinst presenteren. Ik kon het niet laten om hem al een aantal keren voorbij te laten komen, maar via deze weg nog even met wat extra aandacht. Naar ik begrijp van Andy is het horloge afkomstig uit de jaren '40. Juwelier Tollet liet destijds gerenomeerde horlogehuizen horloges maken die ze onder hun eigen label uitbrachten. Tollet bestaat al sinds 1902 en heeft momenteel 2 vestigingen in Brussel en 1 in Waterloo. Een prachtig pand zo te zien, dat ik zeker eens een bezoek zal brengen als ik daar in de buurt ben.

Het horloge heeft voor mij een prachtige maat met een diameter van 37 mm, en lug-to-lug van 42 mm. Door de lugsize van 20 mm zit er een mooie grote band op, wat mijn persoonlijke voorkeur heeft. De ecru wijzerplaat is voorzien van een prachtig, bijna egaal patina. De gedrukte ciijfers op de wijzerplaat zijn nog behoorlijk mooi intact. Het mooiste is de combinatie van kleuren die mooi contrasteren: het prachtige patina, de geblauwde wijzers en brons/goude (volgens mij opgelegde) indices. De relatief rustige wijzerplaat maakt dat het horloge mooi is te combineren met diverse banden. Op onderstaande foto’s zit hij op een prachtige groene Colareb :star_struck:

Gisteren met de telefoon nog een kiekje met blauwe band gemaakt:

En dan het uurwerk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heel erg ben ingewijd in deze materie. Nu ook Watch-wiki er even offline is, kan ik niet veel meer dan @septentrio quoten en zeggen dat onder de wijzerplaat het legendarische kolomwiel Venus 175 uurwerk tikt. En hij tikt echt prachtig!

Dank voor het lezen en kijken!
Alle extra info over het uurwerk en het merk Tollet is van harte welkom!

39 likes

Mooie klassieke chrono! :ok_hand:t2:

2 likes

Ik las even iets anders😅

Wel een heel mooi klokje overigens!

3 likes

Daar heb ik hem vandaag ook aangehad :wink:

2 likes

#metoo , TS gave aanwinst :+1:

1 like

Schitterend! :ok_hand:

Leuk te lezen over Tollet. Veel plezier ervan!

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Een vintage “avant la lettre”. Prachtig hoor!!
Draag hem met gepaste trots.:watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prachtige aanwinst, veel plezier ermee. :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst :ok_hand:
Zo te zien ook heel geschikt als bandenswapper, kan veel hebben :+1:

1 like

Leuk om te lezen Freek. Gefeliciteerd! Naast alles wat je reeds noemde, is dit horloge duidelijk van hoge kwaliteit: ondanks de leeftijd voel je de degelijkheid direct wanneer je het in handen hebt.

Groet van zijn broer!

8 likes

Mooie! Een afstammeling van de Venus 175 is te vinden in de seagull chronograaf, de ST19.

2 likes

Het ontwerp werd gekopieerd, maar helaas niet met dezelfde kwaliteitsmaatstaven… deze Tollet loopt nog perfect na ruim 70jaar :wink:

1 like

Erg mooi, bedankt voor het delen!

1 like

Volgens mij is het ontwerp plus de tooling gewoon naar China verkocht, dus van een echte kopie is geen sprake, maar ik denk ook dat de kwaliteitsstandaarden niet meer hetzelfde zijn. :sweat_smile:

1 like

Gefeliciteerd, leuke aanwinst en de Venus is een erg mooi uurwerkje. Wees er zuinig op!

1 like

Prachtige tijdloze (no pun intended) :wink: chronograaf. Veel plezier ermee!

1 like

Ik zal hem niet mee onder de douche nemen, akkoord? :wink:
Maar inderdaad, ik zal er zuinig op zijn. Heeft een recente service gehad, dus voorlopig kan hij er wel even tegenaan.

daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben :joy:

hier zit ook een Venus 175 uurwerk in. Dat is dan wel weer een fijne vergelijking:

Breitling_769_Chronomat_1940s_12

1 like

Geweldige aanwinst :+1:

1 like

Komt vast goed, er zijn idd een hoop mooie horloges voorzien van een v175. Was destijds, eigenlijk nog steeds, gewoon een heel goed uurwerk.

1 like

Prachtig horloge, geniet ervan!

1 like