NA topic: geen Pepsi maar Cola

Gaaf hoor de GMT.

1 like

Leuk horloge. Draag 'm in goede gezondheid.

Maar…

Cadeau’s.

Maar wat nog het ergste is: Cadeau’s tijdens kerst? Wat zijn dit voor nodeloze anglicismen?

Deze cultuurverloedering dient eindelijk eens een halt te worden toegeroepen. En de taalverloedering ook.

1 like

image

1 like

Dank voor de feedback. Dat snap ik niet, dus als je nog even tijd hebt:

Als de regel dit is:
Meervoud . De apostrof wordt gebruikt bij de meervouds-s van woorden die eindigen op a, e, i, o, u of y, voorafgegaan door een medeklinkerletter of lettergreepgrens. (De e moet klinken als /ee/.) opa’s, azalea’s, ave’s, ski’s, auto’s, accu’s, baby’s.

En we zien het hier toegepast:

Hoe kan het dan dat cadeau wat op een u eindigt geen apostrof s krijgt? Is het een uitzondering? Maar het is in ieder geval geen kado’s. :slight_smile: Daar ben ik blij om.

Ah. Het staat hier netjes beschreven:

Kijk. Ik bedenk me net dat de u niet als u wordt uitgesproken, etc etc etc. Ik sta gecorrigeerd. :+1:

Excuses @mennomads, dit is een uit de hand gelopen half-grap. :pray: Mooie discrete sluiting op die band. Ziet ie ook nog een beetje? Soms prikken ze in de pols.

1 like

Officieel is alleen cadeau juist, met als verkleinvorm cadeautje . In informele teksten is ook kado/kadootje heel gebruikelijk.

Bij deze verklaar ik dit topic informeel :face_with_monocle::thinking:

1 like

Chapeau, touché, etcetera. :blush:

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst! Mooi hè, hoe Certina z’n saffiertjes ontspiegelt!

1 like

Daar was ik wel positief verrast door, ja.