NA: Tourbillon!

Op een gegeven moment kom je in je collectie op een punt waar je alleen hele interessante en ongewone horloges wilt hebben in plaats van de standaarden…

Chronograaf? got it…
Duiker? got it…
Dresser? got it…
Flieger? wil ik niet, te groot en niet interessant qua dials/uurwerken
GMT? gewoon een duiker met een extra wijzer dus? Geen behoefte
Perpetual calendar? Nog geen gevonden in een betaalbare prijs
Minture repeater? Idem dito als perpetual calendar
Tourbillon? Bestaat er een betaalbare tourbillon die ook nog eens niet lelijk is als de meeste aliexpress dingen?..

Op zoek gegaan en kwam als snel bij Sugess Watches. Een chineze merk die uurwerken van seagull neemt (ST8000) en het voorziet van een dial+kast+bandje voor een hele schappelijke prijs!

Er zijn, los van multi-axes tourbillons, 2 versies van een tourbillon. Een carrousel en een flying. Ik heb gekozen voor laatste omdat dit niet alleen het logo van mijn mini-zaakje is maar ook omdat het meer opvalt.

Wijzerplaat is gebaseerd op die van een a.lange & sohne. Wijzers zijn geblauwd. Kast is 42mm bij 10mm en draagt heel comfortabel op mijn kleine polsen. Kroon is een klassieke uien model. Afwerking is gezien de prijs heel netjes! Bandje is echt alligator met een deployment clasp. Op het tourbillon cage zit ook nog eens een diamantje, of deze echt is zal ik wel testen als ik het uurwerk open maak voor een service.

40 likes

Wow, geen geld (lijkt het). Even snel over de website gescrolled en dit is niet eens de goedkoopste; https://sugesswatch.com/collections/frontpage/products/su8230limit

Leuk hoor.

1 like

Het is voor mij ook nog eens een zeer goedkope manier om te oefenen met het servicen van een tourbillon :smiley:

2 likes

Gefeliciteerd met deze NA. Ik houd persoonlijk niet van de storende afleiding van zo’n bewegend stukje mechaniek wat zichtbaar is op de plaat, hoewel ik de techniek zeer waardeer. Maar het is beslist een mooi exemplaar. Ziet er niet zo goedkoop uit als veel Chinese dial’s!

1 like

Mooi hoor! Van harte

1 like

een zeer strak en simpel mooi design :star_struck:
een prachtig stuk :ok_hand: :smiley:
geniet ervan

1 like

Ziet er los van de Tourbillon ook gewoon goed uit. Je hoeft het uurwerk dus nooit op te winden etc? Hij haalt z’n energie uit de roterende bewegingen?

1 like

Zo werkt het helaas niet, als dat het geval was dan was patek en Fp journe nu van hun stoel gevallen vanwege het techniek :smiley: Opwinden gebeurt handmatig.

Ik denk dat wat jij beschrijf het heilige graal van energie zou zijn in de wereld. Iets wat voor eeuwig zichzelf zou kunnen opladen :innocent:

2 likes

Hahah dacht idd dat als het uurwerk liep, er vervolgens door de rotaties voldoende energie opgewekt zou worden. Denk aan de leuke gadgets op kantoor tafels met van die draadjes en balletjes die oneindig door kunnen tikken.

1 like

van harte gefeliciteerd met deze bijzondere complicatie. Ik denk dat de kans erg klein is dat je ooit iemand tegen het lijf loopt die dezelfde complicatie om de pols draagt.

En de prijs is op het eerste gezicht inderdaad schappelijk te noemen.

Benieuwd wat je van het horloge vindt na een paar maanden draagtijd.

1 like

Dat is nog eens wat anders! Qua prijs zeer interessant. Qua service wel een dingetje als je het niet zelf kan, of valt dat mee?

Veel plezier er mee :smiley:

1 like

timing op de timegrapher momenteel

dial up: +6
crown up: -2
dial down: +5
crown down: -2
12 up: 0
12 down: -4
beat errors: 0-0.2ms

de lijnen zijn niet recht en gaan op en neer in elke positie. Dit lijkt me alleen maar logisch aangezien de tourbillon hele rondjes op en neer draait en timegraphers niet geschikt zijn voor tourbillon timings.

om heel eerlijk te zijn snap ik niet waarom zoveel horlogemakers zo moeilijk doen over een tourbillon service. het is 90% hetzelfde als alle andere uurwerken met als extra dat de tourbillon cage gewoon uit meer onderdelen bestaat.

Alles kan je leren. Ooit vond ik de daytona 4130 en valjoux 7750 echt super lastig maar nu doe ik ze met mijn ogen dicht. Ik ga er vanuit dat ik ook dit tourbillon snel onder de knie heb.

Ferrari, daihatsu of een boot. Het is hetzelfde. Het blijft een machine met onderdelen die met elkaar verbonden zijn en overal gelden hetzelfde principes.

2 likes

Ik ben benieuwd hoe deze je bevalt en kijk uit naar je verslagje over het onderhoud tzt. Ik vind m er strak uit zien!

1 like

Gaaf dat je dat kan doen! Misschien is dit een domme vraag maar waarom is deze techniek zo extreem duur? Is dit nou echt zo extreem ingewikkeld of is het meer een hype?

1 like

Ik weet niet wat je kan verwachten voor dat geld en of er nog invoerkosten en btw bij komen? Maar ik vind die uit de link erg fraai! Die van TS is (te) classic en niet helemaal mijn smaak maar ik snap de keuze wel.

2 likes

laten we vooral eerlijk blijven. Zolang het geen double-axis of gyrotourbillon is:

BULLSHIT HYPE

:zipper_mouth_face:

1 like

Niet mijn ding, maar toch veel plezier ermee.

1 like

Ik vind hem wel tof. :+1:

1 like

:heart_eyes:

Maar gefeliciteerd met deze NA!

2 likes