Ik was op zoek naar een wijzerplaat voor een zelfbouw horloge met een 6498 uurwerk werk, die ik uit een zakhorloge had gehaald. Zodoende kwam ik op internet de Tourby tegen, bij het bekijken van horloges met zo’n uurwerk. De Tourby sprong er voor mij echt uit en is in mijn hoofd blijven hangen.
Prachtige aanwinst en hoe gaaf is het om het horloge op te halen bij de maker ervan.
Het was een soort van retorisch, om in de richting van “zo hoor ik dat graag” te komen. Ik heb meer koffie nodig.
Erg tof. Die man in z’n witte stofjas, allemaal laatjes open trekken waar onderdelen en wijzerplaten in liggen, vertellen over wat hij nou precies waar vandaan haalt… Hij was ook heel erg open over wat ie maakt, wat ie koopt en wat ie modificeert. Ik vond het leuk om te zien.
Ik hou wel van mom & pop shops waar het amateurisme van de website af spettert. Deze mensen zitten niet in de digitale marketing of multi-channel retail, zeg maar. Het is gewoon een gast in een stofjas die met nog twee man horloges verkoopt, en in het dorp ook reparaties uitvoert voor mensen aldaar.
Zeer leuk geschreven en vooral ook informatief. Een prachtig horloge en met name de wijzerplaat is ontzettend mooi.
Gefeliciteerd met deze prachtige na
Wat een ontiegelijk gaaf horloge is dit toch zeg!
Dat vind ik nu voor mijzelf zo leuk aan een forum als dit. Ik kom toch elke keer weer merken tegen die om wat voor reden dan ook nog niet bij mij eerder het netvlies gesierd hebben.
Zelfs anno 2021 blijft een exacte tijdsregistratie van cruciaal belang om een positie te bepalen al was het maar als backup-systeem
Moderne satellietnavigatie werkt in wezen nog steeds door het zeer exact meten van de tijd
GPS-satellieten hebben een zeer nauwkeurige atoomklok aan boord waarmee ze, kort gezegd, “piepjes” versturen
Uit het (zeer kleine) tijdsverschil waarmee deze “piepjes” in de auto danwel het schip bereiken kan de positie van het voertuig t.o.v. de satellieten berekend worden
Kortom, er is zéker een historische lijn te zien tussen jou als drager van een “deck watch” en de stoere zeebonken van weleer!
Rodineren bestaat niet. Rhodineren wel, maar dat zou betekenen dat het uurwerk een glanzende zilverachtige kleur zou hebben. Rhodineren betekent namelijk dat het uurwerk van een laagje rhodium voorzien zou zijn. Rhodium heeft een platina achtingen uitstraling.
Een heel mooi verhaal. Met veel plezier gelezen. Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een Tourby Flieger 42 mm. Het Unitas uurwerk in de diverse uitvoeringen is ook mijn favoriet.
Hulde voor het grondige achtergrondverhaal, leest weg als een roman
Gaaf horloge ook, genre is wat nieuw voor me, al heb ik mn oog al eens op een Nomos laten vallen.