Hij is binnen, de Traska Commuter in Glacier White. Wat een fijn horloge! Na 3 dagen bureauwerk geen krasje op de clasp en verder een hele fijne maat voor mijn pols en clean ontwerp. De lume doet het goed, houdt het met opladen tot in de vroege uurtjes vol. Minpuntje is dat de clasp net iets te strak sluit en dus lastig open gaat. Misschien ook de luide rotor, maar dat is inherent aan het uurwerk dus niet echt onverwacht.
De communicatie met Jon Mack (eigenaar Traska) de afgelopen tijd en vorig jaar is ook heel prettig geweest. Gelukkig maar, de nare smaak van mijn blauwe Freediver V2 waaraan van alles mankeerde is meer dan weggespoeld.
En wat vergelijkingsfoto’s met mijn Lorier Falcon V1. Dat is toch echt wel een dikkertje. Maar met zijn plexi, mooie band, wafel wijzerplaat en 200m WR gelukkig een heel eigen beest. Aan de tijd op de horloges is te zien dat de Traska even voorrang heeft gekregen.
Had ik 'm voor de volle prijs moeten aanschaffen dan weet ik niet of ik het met de kennis vooraf meteen had aangedurfd. Het enige horloge in die prijsklasse dat ik heb is mijn Certina DS-1. Heel blij mee met als grote voordeel het uurwerk en het feit dat opsturen naar de Swatch Group simpel is met garantie. Nadeel… Dat de Certina daar voor de derde keer ligt… Met de kennis achteraf (van 3 dagen…) had ik zo getekend voor de Commuter.
We gaan zien op de wat langere termijn of de Traska een winnaar blijft in mijn boekje. Voor nu in ieder geval wel :).
Ik heb een eerste generatie Summiteer in het blauw staan met, volgens mij, dezelfde coating. Na deze een halfjaar bijna iedere dag gedragen te hebben, zitten er alleen enkele haarlijntjes op de clasp.
Kijk, dat klinkt goed :). Van de overige Traska’s vind ik die blauwe Summiteer ook een van de mooiere. Eigenzinnige interpretatie van een 3-6-9 wijzerplaat.
Klopt, gaat mooi staan op ook wat lichtere bandjes. Maar ik moet zeggen, ik draag 4 seizoenen lichte horloges. Ik heb gemerkt dat daar toch mijn voorkeur ligt. Voor de echte zon heb ik nog een gele RZE Endeavour in het geel onderweg .
Als je het over het bruine bandje hebt, onderstaand de verklaring: een Ko-bandje dat een forumlid liet maken voor zijn BB58. De clasp in Tudor stijl klopt alleen ‘andersom’. Ik draag het vaak met mijn Lorier met ook een schildje als logo en eenmaal gewend is dat lastig ontwennen.
Mooi hè. Mijn eigen all time favorite is onderstaande, maar zo maken ze 'm niet meer zo ver ik weet. Als je mijn Certina, Traska en Lorier bij elkaar gooit kom je in de buurt. De Traska vind ik trouwens wel veel robuster ogen, met de coating als onzichtbare maar merkbare toevoeging.