NA: Tudor Pelagos 39 (+ horlogereis)

De aanschaf van dit horloge leek mij een mooi moment om te delen hoe ik hier ben gekomen, dus bij deze mijn verhaal.

Van kinds af aan ben ik al geïnteresseerd in horloges, enkel van m’n eerste horloge weet ik helaas het merk niet meer. Daarna quartz horloges gehad van Swatch, Casio, Seiko, Guess en Esprit. In 2010 kwam ik via iBOOD terecht bij Invicta, een Daytona hommage, tussendoor nog wat niet noemenswaardige quartz horloges en in 2014 mijn eerste automaat via Watch2Day, wederom een Invicta ditmaal een Submariner hommage met Seiko uurwerk en later dat jaar nog een Seiko Monster gekocht via Creation Watches. In 2014 en 2015 ook nog 2 horloges van Citizen gekocht beide Eco-Drive en 1 ervan ook radio controlled, maar beide verkocht vanwege het formaat/gewicht en daarna een AVI-8 Flyboy met Miyota uurwerk gekocht. Vervolgens steeds meer gaan lezen op diverse forums & websites en videos gaan kijken op YouTube. In 2016 mijn eerste Swiss Made horloge gekocht, een Steinhart OVR. Eind 2016 een Seiko SKX en in 2017 een Orient Bambino in Tokio gekocht. Ook nog naar diverse microbrands gekeken, zoals Halios, Deep Blue, Dan Henry en Zelos (van de laatste 3 ook een horloge gekocht, Deep Blue retour want te zwaar). Tevens nog wat hommages aangeschaft, een Getat Marina Militare, een Tisell Marine Diver en een paar modellen van AliExpress. Begin 2020 een Casio G-Shock (radio controlled) gekocht en die zowat iedere dag gedragen met het vele thuiswerken, want heerlijk licht en comfortabel. Al mijn aankopen waren eigenlijk nooit meer dan 500 euro, doordat ik veel waarde hecht aan de prijs/kwaliteit verhouding.

Over de jaren heen diverse modellen bekeken van Zwitserse merken bij verschillende juweliers, waaronder de Tissot PRS516, Hamilton Jazzmaster Viewmatic, Hamilton Ventura, Longines Hydroconquest, Omega Seamaster Planet Ocean, Omega Speedmaster Professional (2x), Breitling Navitimer, Omega Aqua Terra, Tudor Black Bay 58 (na reservering), Tissot PRX en Oris Aquis 400. Echter op de nieuwste Speedmaster na was er altijd wel iets wat me niet beviel (hoe hoger de prijs, hoe kritischer mijn blik). Bij de BB58 waren dat de faux rivets en de mix van rond (indices) en vierkant (snowflake hands). De OG Pelagos vond ik te groot en dik en de clasp vond ik niet mooi.
Omega trekt me als merk meer dan Rolex omdat m’n vader ook een Omega heeft (Genève Dynamic) en de techniek en afwerking van hoog niveau zijn, maar helaas zijn veel van de huidige modellen van Omega groot, dik en zwaar (zoals de Seamaster Diver 300M en Globemaster). Dat doet Rolex aanzienlijk beter, maar uit principe betaal ik niet meer dan list en jarenlang op een wachtlijst staan voel ik ook weinig voor.

Dit alles heeft er wel voor gezorgd dat ik steeds beter wist wat voor horloge bij mij past: max ~48mm lug to lug, max 140 gram, band met taper, geen dikke kast, geen schuine datum (pet peeve), veelzijdig te dragen en in geval van een luxe horloge een in-house Zwitsers uurwerk met flink wat gangreserve met minimaal 28.800 bph. De Steinhart had ik overigens weer verkocht (formaat/gewicht), maar ooit zou er wel weer een Zwitsers horloge in mijn collectie komen. Qua budget had ik maximaal €5.000 voor ogen.

Op 1 september (2 dagen na release) ontdekte ik de Tudor Pelagos 39 en zag al snel dat deze aan al mijn wensen voldeed en dus dezelfde dag nog naar Schaap & Citroen geweest om een reservering te plaatsen en kreeg ik te horen dat het mogelijk zo’n 6 maanden zou gaan duren. Na 2,5 maand naar een wallpaper van het horloge op m’n telefoon te hebben gekeken, alles erover te hebben gelezen op forums/websites en alle videos op YouTube te hebben gekeken, werd ik vorige week zaterdag tot mijn verrassing gebeld en kreeg ik te horen dat mijn horloge klaarlag. Dezelfde dag nog langsgeweest en daar zei de verkoper dat het de eerste was die zij hadden ontvangen (dit verbaasde me eerlijk gezegd gezien mijn relatief late reservering). Het was verder een fijne ervaring, wat gepraat over horloges en uiteraard het horloge bekeken. Op de clasp was een lichte kras zichtbaar, de verkoper schrok daar ook van en ging even naar achteren om dit aan te kaarten en mogelijk weg te wrijven. Bij terugkomst was de kras minder zichtbaar, maar niet onzichtbaar. Nog getracht korting te bedingen, maar zonder resultaat. Ik had vervolgens de keuze of deze nemen of wachten op de volgende. Aangezien de clasp toch de eerste plek is waar krasjes op zullen komen, besloten 'm toch te nemen.

Ik ben nu dus de gelukkige eigenaar van deze mooie Tudor Pelagos 39. Het gewicht is echt heerlijk licht (104 gram, 26 gram meer dan m’n G-Shock), vergelijkbaar met vintage modellen met holle links en een stamped clasp. Verder loopt ie vooralsnog uiterst nauwkeurig, na een week dragen nu +0,5 seconde.

Uiteraard nog wat beeldmateriaal na deze lap tekst :grimacing:

120 likes

Mooie reis naar dit prachtige horloge. Leuk verhaal, veel plezier ervan :slight_smile:

1 like

Dank voor je uitgebreide verhaal. Gefeliciteerd met je NA. Heel mooi :star_struck:

1 like

Mooi dat je er één gevonden hebt die je echt past en geen 6 maanden hebt moeten wachten. Geniet ervan!

1 like

Een serieuze reis gemaakt, door veel uitproberen merk je uiteindelijk wat je voorkeur is, en dat kan nog steeds veranderen de komende jaren. Je hebt alvast een mooi tudor erbij!

Welkom hier

1 like

Mooi verhaal…gefeliciteerd man! Genieten…supergave klokkie👌

Toevallig gister nog geïnformeerd bij de AD…moest nog heeeellll even geduld hebben. De bestelling druppelen in ieder geval binnen.

1 like

Mooie reis, prachtig horloge :star_struck:
Ik ben benieuwd wat je volgende bestemming is!

1 like

Orient in Tokio gekocht, sweet. Leuk horologisch reisverslag. Mooie Pelagos.

1 like

Wel een slecht verhaal van die kras

Nice reis! Geniet van je Tudor!

1 like

Een heerlijke horloge reis naar een fantastisch horloge.
Wens je ook veel draagplezier met deze topper :100::ok_hand:

Dat is echt heel netjes zeg.

1 like

Mooie watch! Geniet er van :+1:t2:

1 like

Top horloge! Wacht zelf nog op het belletje. Veel plezier ermee, moet goed komen :+1:

1 like

Mooi verhaal en mooi horloge, gefeliciteerd en veel plezier ermee. :star_struck:Je hebt een opvallen goed geheugen zeg.

1 like

Mooie NA en reis er naartoe. Geniet er maar van :grin:

1 like

Gefeliciteerd !
Mooi horloge.

1 like

Mooi horloge, gefeliciteerd!!

1 like

Prachtig horloge, gefeliciteerd

1 like

Ooit wil ik nog een Omega, maar of dat een Speedmaster Professional of een nieuw model gaat worden valt nog te bezien. Een Speedy uit m’n geboortejaar met 1171 band zou ook leuk zijn, alleen heb ik moeite om zoveel geld neer te leggen voor een gebruikt horloge.

Eens, gelukkig is de kras enkel zichtbaar als je er met een felle lamp op schijnt, zoals in de AD of met de LED van je telefoon. In gewoon daglicht zie je er niks van.

Dat klopt enigszins, maar ik moet ook bekennen dat ik veel foto’s heb en veel online heb besteld waardoor ik de jaartallen via wat zoeken kon achterhalen.

2 likes

Mss even proberen met de blauwe gum…

3 likes