Een dag na de release in real life. Wauw!
Eigenlijk was ik de langverwachte nieuwe Tudor belofte al bijna weer vergeten, tot het HF topic weer bovenkeam vlak voor de release date. De speculaties waren al in de richting van een Pelagos, terwijl velen, waaronder ikzelf, stiekem hoopten op een Submariner versie. Gelukkig wel een blauwe versie! Nog mooier dat het blauw van de FXD flink wat donkerder is dan de gewone Pelagos. Die vond ik te fel, maar deze Navy versie is subtieler. In het licht varieert het nog behoorlijk, wat het ondanks de matte tinten van dial en bezel alles behalve saai maakt.
Ik kwam 3 jaar geleden op het HF rond de aanschaf van mijn eerste “echte” horloge. Dat was een Pelagos LHD. Ik koos zelfs de gebruikersnaam Franktudor. Maar de werkelijkheid is dat ik toen al verpest was en wist ook dat ik ooit een Rolex Submariner wilde hebben. Ik snapte toen alleen werkelijk niet dat mensen zoveel geld betaalden voor een horloge. Ooit werd amper een maand later en de Pelagos werd een 16610. De rest is geschiedenis en ik kom hier inmiddels vaker dan in de kroeg … (om diverse redenen)
Wat mij destijds tegenstond aan de Pelagos was vooral het formaat. Net iets te groot voor mijn pols en vooral te dik voor onder welk shirt dan ook …
De Pelagos FXD is dan wel nog steeds 42 mm, hij draagt subtieler, net als bijvoorbeeld een Speedy ook niet echt 2 mm groter voelt dan een Submariner. De FXD is zo’n 1.5 mm dunner dan de gewone Pelagos en jeetje wat een verschil!
De plattere dial draagt ook bij aan de plattere ervaring. Deze Pelagos is wel mijn grootste horloge, maar misschien ook wel de lichtste. Blijf me altijd weer verbazen hoe lich titanium draagt in vergelijking tot staal. Gelukkig merk je ook niet echt dat de FXD iets hoger ligt door de strap; en die zijn gelukkig van de befaamde Tudor kwaliteit. Nu al nieuwsgierig wat voor andere straps hier nog meer op staan. Voorlopig onverwacht enthousiast over de velcro strap. Die draagt super!
Ik heb het perfecte vrijetijds horloge gevonden denk ik. Minder opvallend dan Rolex, vergelijkbare kwaliteit ‘under the hood’ en met hoog draag comfort. Twijfelde nog om mijn HF naam aan te passen met enkel Rolex in de collectie tegenwoordig. Maar ik denk dat ik het hierbij houd.
Fijn dat Schaap & Citroen zelfs op de PC Hooftstraat nog steeds normale klanten bedient. Verwacht niet te veel verder. Ik zie andere HF leden nog wel eens verrast worden met champagne of andere gadgets. Na 2 Tudors en 2 Rolex service beurten blijft het voor deze jongen nog bij een kopje slechte koffie. Maar ach, ik daar kwam ik ook niet voor. Gisteren gebeld na de eerste foto’s op het internet en al om de pols.
Ik ga van het weekend genieten! Kan mij niet schelen wat De Jonge en Rutte nu weer te vertellen hebben. Ik vermaak me wel even : )
Hier wat plaatjes!