Zwarte dial, stalen indices/wijzers en dan die rode secondewijzer. Vind ik mooi…
En dan die geborstelde stalen kast en bracelet. Deze modellen zijn alleen uitgebracht op die hoekige geïntegreerde bracelet.
Ook mooi, en ziet er stoer uit.
Maar dan maak je ze open en wat tref je aan… Standaard uurwerkjes. Een ETA 2872 in de één en een ESA 9361 (kwarts) in de ander.
Deze modellen komen uit de jaren 80, de duistere periode waarin de ooit zo trotse uurwerkmaker geen eigen calibers meer produceerde. Veel Zenith kenners zullen hier hun neus voor ophalen.
Maar deze Zenith liefhebber ziet twee horloges die een wezenlijk onderdeel van de Zenith historie vertegenwoordigen en zo te zien was de ontwerpafdeling in die tijd nog steeds springlevend. Want kijk nou…
Er zijn vier varianten van dit horloge, een vierkant (02.0440.456-460) en een rond (02.0430.456-460) model, beide leverbaar met ofwel het genoemde ETA automatische uurwerk (cal 45.6), danwel de kwarts variant (cal 46.0).
Met een vierkante kwarts en de ronde automaat heb ik dus van alles wat.
Ook heb ik deze wel eens ergens voorbij zien komen met een witte wijzerplaat.
En ondertussen levert Zenith natuurlijk al jarenlang weer al hun modellen met eigen mooie calibers.
Ik meen dat @Watchwalker een hele tijd terug hier op HF een foto van zijn vierkante model had gepost (kwarts?), en sindsdien heb ik altijd mijn ogen open gehouden voor zo’n exemplaar, zowel rond als vierkant. Ik heb er een behoorlijke tijd naar moeten zoeken. Niet omdat ze zo populair zijn, maar het is moeilijk om er eentje te vinden die niet volledig is afgeragd. En dan na al die tijd opeens binnen 3 maanden beide varianten kunnen krijgen. De ronde eerst (heb ik hier al een paar keer gepost), de vierkante kwam een paar weken geleden binnen maar heb ik eerst moeten laten voorzien van een nieuwe saffier. Nu dus voor het eerst samen in volle glorie op HF.
Dank voor het vertrouwen maar ik denk niet dat ik het was. Nu heb ik wel enkele Zenith horloges en drink ook wel eens iets te veel maar toch, ik kan het me zo meteen niet herinneren…
Prachtige setje trouwens! Niks mis met dat strak 80-ties design.
Prachtige aanwinsten! Gefeliciteerd! En weet je, iemand kan z’n neus er wel voor ophalen. Maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt, dat dit
Het slaat nergens op om te doen alsof dat niet zo is. En er is helemaal niks mis mee. Het merk blijft nog net zo gerenommeerd, deze horloges zien er fantastisch uit en er is gewoon helemaal niks mis mee! Dus, geniet van dit mooie stukje horlogegeschiedenis en wear them with pride!
Hmmm, dan heb ik me vergist. Dacht toch echt dat jij het was. Ook niet het ronde model?
Gezien het feit dat je inderdaad enkele Zenith horloges hebt zou het anders een “safe bet” zijn geweest
Moet dan iemand anders zijn geweest, misschien niet eens op HF
Ja, hier heb je mij wel mee hoor. Prachtig design. Er zwerft sowieso nog een oude van mij rond hier binnen HF, die heeft @Ojjz nu (of had, dat kan ook) in zijn bezit. Bedoel je deze misschien, @AB64?
Er komt zeker een tijd dat juist deze “duistere” periode met zijn aparte ontwerpen weer gewaardeerd gaat worden. Je hebt denk ik een vooruitziende blik.
Als je doelt op het model met de witte dial dan nee, maar deze is inderdaad ook weer prachtig met de linen dial en opgelegde indices-ring. Ik heb het idee dat deze wat ouder is en misschien nog wel een eigen 25x2 caliber bevat.
Proficiat met het mooie duo, prachtig.
Jammer dat het vintage zenith only niet van de grond komt, jaar geleden voor het laatst iets gepost.
Mooie collectie heb je ondertussen.