NA: unboxing en eerste indrukken GS

Goedendag,

In de vele jaren dat ik lid ben van dit forum is dit als ik het goed herinner mijn derde NA waarvoor ik een topic aanmaak. Ik kan u verzekeren, zeg ik met enige schaamte, dat dit nog geen fractie is van de NA’s die ik in deze jaren heb gehad. Waarom nu dan wel hoor ik u vragen. Eigenlijk heel simpel: Ik had tot een paar weken geleden nooit maar dan echt nooit gedacht om: populair gezegd ’ Rolex money te spenderen aan een Japanner’ . Was dit vooringenomen, had ik vooroordelen etcetera, Ja ik ben quilty! Shoot me!

Hetzelfde is me ongeveer drie jaar geleden overkomen met Rolex. Ik zou nooit en te nimmer een rolex kopen. Ik vond het niets. Het imago, stalen band en weet ik nog al niet meer. Totdat ik er 1 probeerde en tot de conclusie kwam dat het een zeer fijn horloge was waar de kwaliteit van afspat. Betrouwbaar en een uitstraling die ik eigenlijk best mooi vond. Ondertussen een paar modelletjes geprobeerd :blush: en uiteindelijk tot mijn huidige 116610lv gekomen waar ik veel van geniet.

Mijn nieuwe aanwinst

Zonder schaamte durf ik te zeggen dat ik een recente rolex aanschaf weer heb verkocht om deze Grand Seiko SBGH267 te bekostigen. En ik kan u verzekeren dit kostte me veel minder moeite dan ik ooit had kunnen bedenken.

De doos etc

Tja, is dat nu belangrijk zo’n doos. Aan de ene kant niet aan de andere kant toch wel. Ik kan genieten van kado’s waar moeite is gedaan aan de verpakking of bijschriften (mooie tekening, mooie tekst etc). Aan de andere kant verdwijnt hij zo in de kast. Laten we erop houden dat de verpakking minimaal netjes moet zijn. duurzaam en beschermend. In deze context durf ik te zeggen dat de meeste IWC verpakkingen niet voldoen (gaat kleven, scharnieren laten los, kussentjes verpulveren etc) terwijl ik bijvoorbeeld van JLC juweeltjes heb gezien. Om de vergelijking met Rolex te maken: Deze voldoet maar is zeker niet swingend mijn inziens (Rolex trouwens ook niet!) dus de vergelijking gaat mank :joy:.

De verpakking is netjes en robuust. Stevig, mooi afgewerkt en trots op de afkomst (let op: Box made in Japan!). Het rijstpapier vind ik een leuke touch (al weet ik niet of het echt rijstpapier is). Het kussentje is wel een beetje sneu maar voldoet.

De documentatie

Een manual, een certificaatboekje en een uitdraai van het horloge / limited nummer etc.

Valt volgens mij niet veel over te zeggen. Doet wat het moet doen.

  • Manual: lees nooit iemand blijft in de doos
  • Certificaatboekje: Essentieel als flipperaar (box and papers, daar ben ik mee opgevoed :-))
  • Uitdraai limited: Nog beter kun je toevoegen bij full set, staat toch net iets leuker!

De stalen band

Ik begin direct met het naar mijn mening iets mindere onderdeel van dit horloge! Als je de band goed bekijkt en bijvoorbeeld vergelijkt met de oyster van mijn rolex dan kan ik niet anders concluderen dat de constructie minder is. Aan de andere kant is het comfort hoger!

  • Op maat maken: Holy crap wat een ellende! Die schroefjes zijn echt ieneminie klein. Ik wist dat mijn ogen niet top waren maar dit, jeetje. Het is gelukt zonder een beschadiging aan te brengen maar vraag niet hoe.
  • De schakels. Deze zijn wat ronder, aaibaarder dan bijvoorbeeld de rolex. Dat brengt ook het comfort vermoed ik. Veel aandacht voor detail met de brushed en polished kanten. Maar zoals je op de foto ziet is de constructie met dat pinnetje toch echt minder. Mag nog niet naast de oyster schakel liggen qua constructie mijn inziens.

  • De gesp. Zeer comfortabel (niet zo groot) maar heel belangrijk geen detail afstelling laat staan detail afstelling on the fly. Dit vind ik echt een gemiste kans. Maakt een stalen band zo veel fijner (koud en warmte en de wisselende polsomtrek)


  • Look en Feel: Uiteraard smaak maar ik vind hem goed passen bij het horloge. Opmerkelijk dat ik voor mijn 17.5cm drie hele schakels heb moeten verwijderen! Dit terwijl alles verder toch wel klein is. Hebben die Japanners wel grote polsen?

De wijzerplaat

Het is toch echt een schande dat ik geen macro objectief heb. Ik bezit best een mooi fototoestel maar met die lens krijg ik het horloge niet in beeld dus maar met mijn iPhone (sorry for that). Derhalve ook maar 2 beschamende foto’s. Zie internet voor veel mooiere beelden. Ik kan de wijzerplaat bijna niet omschrijven. Op de foto’s zijn de aangebrachte letters best wel duidelijk maar in real life valt het mee maar zorgt het voor een zeer speelse lichtinval en diepte. Fantastische kleur en wat een oog voor detail. Let bijvoorbeeld op de indici van de 12 en de 6 die loodrecht staan op de letter op de wijzerplaat die toch echt in een spiraal zijn aangebracht. Ik hou ervan. De indici en wijzers heb ik uitvoerig met een loep bekeken en werkelijk waar dit is in mijn boek perfectie. Die scherpte en die glans het brengt heel veel diepte en lichtspel op de wijzerplaat. Datum netjes afgehoekt met scherpe randen, top. In mijn boek is dit een dikke 10


De kast

Ik ben een sterke voorstander van een kast met scherpe randen waar een afwisseling tussen brushed en polished niet wordt geschuwd. Nou dat wordt waar gemaakt. Mijn inziens een heerlijke kast in een top maat (39.5). Mooie verhouding lugs vs kast en leuk detail die polishing aan de binnenzijde van de lugs. Doorboorde lugs heel tof maar wel heel klein gaatje!! Zouden die japanners alles klein hebben?
Voor mij een perfecte dikte, ik dacht iets rond de 13 maar ik kan het mis hebben. Prima draagbaar onder een pak (mijn rede voor aanschaf) maar genoeg body om niet iel te worden (daar hou ik niet van)


Het uurwerk

Eigenlijk kan ik daar enkel simpel op zeggen: Loopt prima! op dit moment na drie dagen meten +0,5

Dat ding is volgens mij prima getest en de decoratie kan ik ondanks de open achterkant nagenoeg niet zijn. Lekker slim een open achterzijde en dan zo’n rotor ervoor zetten :joy: De kleur kan ik nog wel waarderen maar door de vorm nagenoeg geen zicht op het uurwerk. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat dit me geen piep kan schelen. Ik kijk altijd naar het horloge zelf en niet naar de achterzijde.

Service moet volgens mij tussen 3-5 jaar. Daar moet ik me gezien mijn reputatie niet druk om maken :flushed:

Om de pols

Daar should the magic happens! En daar presteert hij ook vind ik. Zit erg comfortabel en de maat is , zeker voor zijn purpose, prima. Hij shined een beetje, bling bling maar dat mag wel onder een pak vind ik. Ik heb andere horloges die meer toolish zijn dus de afwisseling is top!

Vergelijking foto met de 116610lv en de pam233

Voor de liefhebber ook nog een paar pics van de GS naast mijn Hulk en pam. Ik vind hem qua grootte goed vergelijkbaar met de rolex. Pam uiteraard ruiger maar zie de dikte. Dat valt allemaal wel mee toch?

Conclusie

Gewoon een tof ding wat niets onderdoet van vele Swiss made horloges die ik heb gehad. Hopelijk een beeld kunnen geven van dit horloge volgens mijn perspectief uiteraard en respect mocht je de hele tekst hebben gelezen!

Groet,

110 likes

Mooie horloge! Veel plezier ermee!

2 likes

Gaaf!

1 like

Prachtig prachtig prachtig!

1 like

Gefeliciteerd, een prima keuze waar je lang plezier van zal hebben :ok_hand:

1 like

Zo geweldig mooi deze Limited GS. :ok_hand: Van harte met je nieuwe aanwinst.

Lekker leesvoer ook…dank je.

De club groeit en groeit…:+1:

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een magnifiek horloge!!
Ziet er schitterend uit!!
Ik wens je er dan ook een kwalitatief hoogwaardige tijd mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Speechless… word ik ervan… Wat een mooi horloge! :ok_hand::slightly_smiling_face:

Heel veel plezier ervan gewenst! :+1:

Ik moet heel eerlijk bekennen… met al die Grand Seiko NA’s de laatste tijd hier begint het bij mij toch ook te kriebelen…:thinking::smiley:

3 likes

Werkelijk ademloos mooi. Geniet er (lang) van!

1 like

Zo begon het bij mij ook en de druppel was toen ik deze live zag bij een lid van dit forum.

1 like

Ooh man. Deze is zooo mooi. :drooling_face:

1 like

Hahaha…ik begrijp het. Ik heb trouwens al een tijdje geleden een uitnodiging gekregen van de Seiko Boutique in Amsterdam, om mijn Datejust 116200 daar eens met een GS te komen vergelijken. Ga ik misschien toch voor de leut eens doen…:wink:

1 like

Holy s**t wat een apparaat. Gefeliciteerd Ed!

1 like

De GS-en doen het goed de laatste tijd :grin:

Pracht horloge ! Veel plezier ermee :heart_eyes:

1 like

Gefeliciteerd. Hij is echt enorm top. Maar goed, dat zegt een GS adept. :wink:

Ik kan bijna alles beamen, behalve over de band, tenminste voor zover het de afstelling betreft. Enerzijds het gemis van een fijn-afstelling kan lastig ervaren worden. Anderzijds doordat de halve schakels geen halve schakels(!) zijn, maar net ietsje meer is de band echt prima op maat te maken. Het is even wat experimenteren.

2 halve schakels is ongeveer 1-1/5 en door met die combi te spelen kan hij prima passend gemaakt worden. Althans is mijn ervaring. :wink:

EDIT: Toffe vergelijking van je GS en Rolex. :+1:

2 likes

Wat een gaaf horloge zeg…
Blijft geweldig? Zo’n GS.

Edit: holy shit… Heb de prijs opgezocht :joy:

2 likes

WOW :star_struck:

1 like

Mooi en boeiend verslag van een zeer mooi horloge!
Veel plezier ermee Edwin!

1 like

Gaaf zeg! Top verhaal er ook bij :ok_hand:

1 like

Klopt hoor. Ik heb uiteindelijk nog een hele schakel verwijderd en 2 (semi) halve terug en toen paste hij prima. Mijn pols varieert echter op de dag iets van dikte, ook koud en warm en dan is bijvoorbeeld een glidelock heel prettig.

2 likes