NA Vacheron Constantin Overseas 49140

Hierbij dan toch mijn NA topic. Lang geleden dat ik er een heb gemaakt dus het leek me wel weer een keer tijd.

Zoals sommigen hier inmiddels weten ben ik een fervent verzamelaar van chronograaf horloges en ben dan ook altijd erg geïntrigeerd geweest van horloges die net iets minder populair en bekend zijn bij het grote publiek en daarmee de hype nog wat voor zijn. Zo ook de VC Overseas Chronograaf Gen1. https://youtu.be/O-6Iiyfvo30?si=Nj5YEKskpypjqBN5

Natuurlijk ook hier het wel-bekende probleem. Destijds toen ik enthousiast werd voor dit model was het horloge een heel stuk betaalbaarder, maar nog steeds veel te duur voor mij als student. Nu, jaren en best wat horloges later viel mijn oog toch weer op de VC. De military dial heb ik altijd erg fraai gevonden en voor iemand die 1.95m lang is, maar stoere polsjes heeft van 17.5cm is hij met zijn 40mm een absolute winnaar. Tel daar de bijzonder constructie en afwerking van de band bij op en ik had zo waar mijn grail.
Wat ook nog meespeelt is dat ik al een tijdje aanloop tegen het simpele feit dat ik sommige van mijn horloges gewoon te weinig draag. Daar komt bij dat mijn interesse voor de Pateks en Breguets van deze wereld toeneemt. Zodoende werd mijn doel, inkrimpen en budget vrijmaken voor een horloge dat voorheen buiten bereik was.
Mocht je mijn verhaal reeds beu zijn dan zou ik lekker doorscrollen naar de foto’s, zo niet, lees dan vooral verder.

Wederom verviel ik in een oude gewoonte want ja, zodra die grail dan uiteindelijk voorbij komt… ga je dan eerst proberen plaats te maken en dan kopen…. Of koop je de grail en zie je dan achteraf wel waar het schip strand met je huidige te verkopen klokjes…. By the way, Ik geloof oprecht dat de verzamelhobby op deze manier bij veel mensen begint :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Aangezien me dat een iets te grote aanslag werd op m’n financiele huishouding en ik toch echt ook wel het horloge dat ik niet droeg wilde verkopen/inruilen vond ik uiteindelijk een juwelier die mijn horloge wel wilde inruilen met cash-up van mijn kant. Ik ben nog niet zo lang geleden 30 geworden en ik maakte mezelf dan zonder veel moeite wijs dat ik echt wel toe was aan een Vacheron Constantin Overseas :sweat_smile: Dat ik dan achteraf nog 1 horloge diende te verkopen (mooie IWC nog steeds in de verkoopsectie) nam ik dan maar op de koop toe.

Het is trouwens knap lastig om dit model met de zwarte military dial te vinden in Nederland. Dat maakte dus ook dat ik het horloge nog nooit in het echt had gezien.

Afijn, mijn droom Vacheron was niet bepaald Overseas, maar wel in het mooie Praag. Aangezien ik er weinig voor voelde om mijn inruiler verzekerd op te sturen en dan maar te kijken hoe en wat, kwam ik erachter dat je prima voor 1 dagje op-en-neer kan gaan. Zo gezegd-zo gedaan. Mijn vader gebeld of hij zin had in een vader-zoon weekendje naar het mooie Tsjechie en aangezien die gepensioneerd is heeft die altijd wel tijd en zin. Wij hebben er een mooie (maar niet te gekke) zondag van gemaakt en maandagochtend was het dan zover. Afspraak op locatie bij de boutique en de deal rondgemaakt. Zij blij, ik nog blijer. Naast dat de VC in een staat verkeerde waarvan ik alleen maar kon hopen, was het contact met de juwelier top en kreeg ik ook nog de mogelijkheid om wat andere toppers te bekijken uit de collectie.

Al met al super blij met mijn aanwinst.
Persoonlijk vind ik deze eerste generatie de mooiste variant. Geheel subjectief zijn de 2e en 3e generaties te groot en vind ik de subdial layout van de latere versies minder fraai. In de 3e generatie hebben ze ook het karakteristieke element van een datumvenster op 12 naar de eeuwige jachtvelden gezonden waardoor je nu nog een kleinere datum vind op een ietwat saaiere plek rechtsonder.

Verder rest er nog te vertellen dat onder de motorkap een fraai Frederic Piquet VC1137 caliber ligt. Een top uurwerk dat ook uurwerken levert voor o.a. Blancpain, Audemars Piguet, Cartier, Omega en Breitling.

Dit model heeft een periode gekend van 1996 tot begin 2004.
Al met al dus niet gek voor een horloge van minimaal 20 jaar oud :smiley:

En nog wat andere grails… die ik even kon proberen :smiley:

Dank voor het kijken/lezen!

224 likes

Leuk verhaal en gefeliciteerd met het prachtige horloge! Die A. Lange die je mocht passen mag er ook wel zijn ;).

3 likes

Prachtige aanwinst !!!

1 like

Erg mooi zo met die bracelet, veel plezier ermee :ok_hand:

1 like

Een hele mooie VC heb je daar op de kop getikt! Staat ook perfect op je pols qua maatvoering :ok_hand:t3:

1 like

Heel fraai. Zit ook al een lange tijd in mijn hoofd een overseas. Geniet ervan en tof dat je het met jouw vader heb kunnen ondernemen :+1:

1 like

Heel gaaf :drooling_face: en een leuke reis met je vader erbij!

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Een horloge dat de moeite van de reis waard is. Gefeliciteerd met je VC!

1 like

Van harte met deze bijzondere aanwinst! Mooie proporties.

1 like

Wat geweldig mooi. :ok_hand:t2: Gaaf om daar gelijk de herinnering van de reis met je pa aan te kunnen koppelen. Draag 'm in goede gezondheid. :+1:t2:

1 like

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en leuk om je verhaal te lezen! Ik ben het volledig met je eens over de charme van de eerste generatie overseas :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Mijn complimenten!!
Ziet er magnifiek uit!!
Wat een beauty.:ok_hand:
Mooie overgang ook van Horlogekast naar Horlogeband.

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Heel gaaf! En heel bijzonder. Van harte met deze geweldige aanwinst en hopelijk zie ik 'm in het echt bij een Redbar AMS in de toekomst.

1 like

Echt mooi, hoor :ok_hand: Gefeliciteerd met de aanwinst!

Is dat te servicen buiten VC om? Want die lijkt me niet de goedkoopste

1 like

Fantastisch mooi horloge, veel plezier ermee!:watch:

1 like

Prachtige aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst, ook die bracelet is erg tof :+1:

1 like

Wow van harte :partying_face: geniet ervan!

1 like