NA: Vakantieklapper Squale Y1545 Zwart/Wit

NA: Squale Y1545 Zwart/Wit

Om jullie te voldoen aan je eerste basisbehoefte hier eerst een paar shots. 
Pak weer wat lekkers te drinken en veel lees- en kijkplezier.

Mijn Squale Y1545, zwart/wit met een vleugje oranje. Côtes de Genêve goed zichtbaar.

Shot door een polarisatielens, lees zonnebril.

Korte intro

Zoals velen zit ook ik weleens te loeren naar zwart/witte duikers. In deze categorie is er een legio mogelijkheden, met allen eigen prijzen en smaken. Bij ultieme zwart/witte duikers denk je aan Rolex, BlancPain, Tudor, Omega enzovoorts. Stuk voor stuk maken deze huizen absolute pareltjes, maar de prijzen zijn er dan ook naar. Het liefst zou ik uit dit segment iets kiezen, maar voor deze zomer was ik naar iets anders op zoek. Iets betaalbaarder, zodat de pot niet gelijk helemaal leeg zou zijn. Ik wilde een zwarte/witte duiker hebben die ik ook niet hoefde ‘te babyen’. Squale iemand?

Aanschaf

In Nederland had een Squale AD een sale van 20% op zijn gehele collectie. En digitaal zat ik mij al te verlekkeren. Ik was zelf niet in NL en ik begon al gretig te worden en wilde niet wachten. Ze verkopen Squales meer plekken dan ik dacht over de wereld, maar de uithoek waar ik zat was er welgeteld 1 verkooppunt. En die zat toevallig op 10 minuten rijden van mij vandaan. Om 09.00 op maandagochtend zat ik bij de AD aan de koffie om de Squale te passen. Het ging hem gewoon worden, heel veel klopte aan de Y1545. Ik zou er uren over kunnen schrijven maar dan wordt dit zo’n evangelie. (Diepgang, detail, waterrating, zwart/wit, applied markers, lume, brushed finishing, bracelet.)
Normaal ben ik geen 'datum-fan, maar dat staat me hier niet in de weg. Vermoedelijk omdat het inblend met de uurmarkeringen.

Dit is mijn tweede Y1545… in drie dagen…

De lokale AD viel van zijn stoel toen ik de huidige NL prijzen liet zien. Maar dit gaf me wel een iets om mee te schermen tijdens de onderhandeling. Toen de deal, heel snel, beklonken was heeft hij de band netjes op maat gemaakt. Garantiekaartje was ingevuld en de Y1545 ging de doos in.

Maar dat wilde ik natuurlijk niet, nee de NA moest gelijk op de pols. En bij het juist zetten van de datum en tijd zie ik de AD wit wegtrekken:

In zijn ene hand heeft hij de kast en in de andere hand de kroon inclusief stam

“Ja, sorry meneer. We hebben een klein probleem. Dit horloge kunnen we zo niet verkopen. Nee, dit is het enige exemplaar. Ik kan de FedEx wel over laten komen, dan is er een nieuw exemplaar binnen 48 uur.” Een man een man, een woord een woord. Ons gentlemens agreement stond en twee dagen later kreeg ik het telefoontje dat de nieuwe binnen was. Ik stond binnen 15 minuten weer in de winkel en vertrok iets later met een grote grijns.

Fratelli di Squale. This picture didn’t age too well.

Squaly Army / Fratelli di Squale

Squale heeft, in ieder geval op dit forum, een flinke en loyale achterban. Of ze zijn collectief gek, of ze hebben gelijk. Sterke punten van Squale zouden de afwerking en kwaliteit die je voor de prijs krijgt moeten zijn. En inderdaad, hier moet ik een ‘hoedje-af’ beweging maken. Ik ben zeer te spreken over zowel de robuustheid, als de afwerking van de Y1545. Het moet een mooie samenwerking zijn tussen deze factoren en Squale heeft hier een mooi resultaat gevonden. De band en clasp voelen goed stevig aan maar zien er ook nog goed uit. De satijnen brush doen het horloge goed. Het is een cliché, maar je krijgt veel moois voor je geld. Wel heb ik wat kanttekeningen, ook over de afwerking.

De bovenkant van de kast, overgaand in de bracelet.

Een stevige clasp, brushed met een polished randje. Met extra sluiting.

De onderkant, mooie brushed overloop.

Zwem(bad)tijd!

De hoofdreden van mijn aankoop, naast het aanvoeren van de verslaving, was om er lekker mee te rouwdouwen en te gaan zwemmen. In de ochtend om, vuistdiep de zandbak in, lekker plonsen, douchen, je kent het wel. Alle dingen doen waar mijn chrono’s en dressers nachtenlang van wakker zullen liggen. Nou, test geslaagd. Anders was het weer een ritje terug naar de AD.

Citroentjesfris het diepe in.

Mensen kunnen je bedenkelijk aanstaren als je je NA aan een vol zwembad staat te fotograferen.

Kleine kanttekening

Niet alles is Citroentjesfris en Haaitjesstrak. Een NA mag ook van kritiek voorzien worden, waarna we afsluiten met een lofzang.

Ik zei dat Squale een mooie blend tussen kwaliteit en afwerking gevonden had. Dit is echter bij de geborstelde delen. De gepolijste zijkant ben ik iets minder over te spreken. In eerste opzicht lijkt dit messtrak gedaan te zijn. Maar in vol daglicht is er een licht ‘citroenenhuidje’ en wat fijne haarlijntjes te zien.

Superluminova type C1 is gewoon niet super. Het doet zijn ding, maar geeft geen wow-effect. De keuze is begrijpelijk budgettechnisch gezien. Verwacht geen discotheek op de pols.

Zo ziet het er heel strak uit.

Flinke zoom en het detail wat omhoog.

Afsluitende lofzang

Ik was op zoek naar een betaalbare zwart/witte duiker met een strakke, “agressieve” look en heb mijn heil gevonden in de Squale Y1545. Het design klopt en ik ben helemaal in mijn nopjes met hoe hij draagt. De Côtes de Genêve dial speelt mooi met het licht en de indices zitten er strak op. De stalen band lijkt onverwoestbaar en ziet er toch gelikt uit.

Deze alleskunner gaat de komende reizen bij mij op de pols.

Deze Squale Y1545 is 40mm groot, heeft een L2L van 48mm en is 12mm hoog. Er zit een Sellita SW 200-1 in wat tikt op 4hz en 38 uur meegaat. De bracelet heeft een taper van 20 naar 18mm. Er zit een plat saffierglas in.
Mijn exemplaar is nieuw gekocht bij een officiële AD voor minder dan de list prijs.

85 likes

FrHaai :grin:

1 like

Mooi verhaal, mooie foto’s en bovenal een mooi horloge. Veel plezier met je NA!

1 like

Dank je; mooi verhaal en mooie Squale :blue_heart:!

1 like

Mooi man! veel plezier ermee

1 like

Erg mooi! Veel plezier er mee

1 like

Congratulazioni! :partying_face: :champagne:
Mooi, uitgebreid verhaal! Daar houden we van! Geniet van je mooie aanwinst! Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goedkomt! :shark: :ocean: :diving_mask:

1 like

Mooi verhaal. Mooi horloge.

1 like

Leuk ding zo, maar niet in NL gekocht dan?

1 like

Gefeliciteerd, prachtige aanwinst en leuk verhaal! :smiley::+1:

1 like

Leuk om over je NA te lezen. Heel mooie Squale. Veel plezier ermee.

1 like

Melden van kwaliteit terwijl er in hetzelfde verhaal een kroon mist :grin:

Mooie aanwinst!

1 like

Leuk verhaal en leuke aanwinst!

Veel draagplezier!

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee

1 like

Wat een heerlijke zomerse klatser!!
Geniet ervan.

1 like

Mooi ding zo :wink: Geniet er van

1 like

Correct. Ik was bang dat de bekende sale afgelopen of leeggekocht zou zijn tegen de tijd dat ik terug ben. Daarnaast wilde ik hem het liefst passen en dat kon toevallig in de buurt. Toen moest die mee he. :sweat_smile: Niet de volle 20% kunnen trekken, maar wel een leuke korting weten te scoren.

2 likes

Inderdaad. Het is een zware, stevige jongen. Voelt onverwoestbaar aan. Laten we eruit gaan dat het eerste een zeldzaamheid was. Gelukkig gebeurde het bij de AD binnen, in zijn handen. Zijn blik was de twee ritjes wel waard.

Gefeliciteerd !
Echt heel mooi zeker met die stalen band.
Veel draag plezier ermee.

1 like

zeer mooi, en de foto’s ook
draag hem met plezier

1 like