NA: vakantieliteratuur

Ik merkte over de voorbije maanden dat kennis samenrapen via YouTube en scraps op het internet toch niet zo ideaal is, en dat ik (een pak) theoretisch inzicht mis. Dus zonet (met wat moeite) door de brievenbusklep geduwd gekregen:

Was me aangeraden door een paar personen, en staat ook - voor zover ik kan zien - vrij hoog aangeschreven online. Het is een 1:1 herdruk van het boek uit 1961, inclusief oude lettertype en tekeningen (leuk voor mij, oudeboekenfetishist zijnde).

Iemand ervaringen mee? Andere must-have boeken die ik op de lijst zou moeten zetten?

11 likes

Ik heb geen tip, maar dit boek wil ik ook hebben. Leuk.

1 like

Ziet er uit als een interessant boek. Laat me weten hoe het is. Ik wil uurwerken graag meer écht begrijpen. Mijn probleem is alleen dat ik natuurkunde zo snel mogelijk achter wegen liet, omdat ik er geen reet van begreep.
Als dit boek beginner vriendelijk is, kan ik het wellicht lezen.

Jij ging voor je examen Nederlands natuurlijk!

3 likes

Hoe ik op 20 jarige leeftijd met gemak de universiteit heb afgerond, blijft voor mij ook nog een groot vraagteken. En ja, een beetje borstklopperij mag wel! Op de basisschool zei de juffrouw altijd ‘RoyalVirgin moet mooi met zijn handen gaan werken later’.
Dat bleek toch niks voor mij. Daar word ik zo moe van.

1 like

Arbeid moet je ook gewoon aan andere mensen overlaten, dat ga je toch niet zelf doen

1 like

Hebben ze mij ook altijd gezegd. Jaren later kwam zijn zoon solliciteren bij me voor een management functie :smiling_imp::face_with_hand_over_mouth:

1 like

Van waar heb je hem?

Ik geef de juffrouw ook weinig ongelijk. Ik heb nou niet echt het gevoel dat ik heel snugger over kwam als kleine koter.

Nog steeds niet hoor😕

1 like

Omdat het me toen op die leeftijd niet veel deed… maar toch tegendeel bewezen. Heb zijn zoon aangenomen maar wel onderaan de ladder laten beginnen zoals het hoort :+1:

1 like

Klopt. Er is nog steeds een boel mis in die bovenkamer van me.

1 like

Ik heb de ebookversie gekocht. Het ligt er maar net aan met welk doel je het wilt lezen. Ik ga bijvoorbeeld niet meteen morgen mijn Seiko eens openmaken, omdat ik nu ineens weet hoe het werkt.
Ik heb het begin doorgenomen: de uitvinding van het horloge is een waar wonder. Indat kleine kastje zitten heel veel onderdelen. Ik heb ook een glimp opgevangen van hoe het kan dat alles precies op tijd draait. Zo zijn er bijvoorbeeld ergens in het midden drie tandwieltjes, waarbij de middelste tot doel heeft de beweging die de eeerste aan de laatste doorgeeft precies op de goede manier te laten draaien.
Kortom: ik vind het gewoon leuk om beter te begrijpen hoe het allemaal werkt. En ik heb het boek nog lang niet uit.

3 likes

Is het een toegankelijk boek, voor de leek die (relatief) weinig natuurkundig inzicht heeft?

Voor de niet-natuurkundige onder ons is het ook te volgen. Ik begrijp bijvoorbeeld wel dat je de tijd die een radartje nodig heeft om de beweging van zo’n ander dingetje in gang te zetten kunt uitrekenen. Maar ik heb geen idee hoe je dat zou moeten doen.
Hoeft ook niet. Je steekt er wat van op.
De ebookversie is 9,90 ofzo bij Bol.

3 likes