NA, Valjoux 92 chronograph, Sapho

Ik was al een tijdje bezig met het zoeken naar een vintage chronograph. Op één of andere manier, waarom weet ik niet, kwam ik uit op een Valjoux uurwerk dat ik graag wilde hebben. En dan specifiek, niet zo duur, de 7733 of de 7734. Op een gegeven moment ben ik daar toch vanaf gestapt. De wijzerplaat is veelal blauw, en ik heb al zo veel horloges met blauwe wijzerplaat. Misschien komt het in de toekomst er wel van.
Nu kwam ik een aantal weken geleden een horloge op marktplaats met een Valjoux 92 uurwerk tegen. Over het algemeen heb ik goede ervaring met marktplaats. De deal was snel beklonken in goed overleg.

Het is een Sapho geworden. Een wat? Ja, een Sapho. Een onbekend, niet meer bestaand Zwitsers merk, die ik op het forum nog niet heb zien langskomen. Op het internet is er ook zo goed als niks over te vinden. Weet iemand iets van dit merk of heeft iemand toevallig ook een Sapho: laat het weten.
Nu was het in de jaren '60 natuurlijk zo dat ontzettend veel merken chronographen hadden met een Valjoux 92 uurwerk: van de hele dure horloges tot de wat goedkopere. Feit is dus dat het een goed uurwerk moet zijn.
Het horloge ziet er voor zijn leeftijd behoorlijk goed uit vind ik als niet kenner.
De chronograph secondewijzer reset zo goed als op de twaalf. De subdial heeft een 30 minuten verdeling. Het horloge loopt als een trein: na een dag dragen - 4sec en na een nacht plat op de rug +0 sec.
Ik ben er heel blij mee. Zijn er dan nog nadelen? Ja, met 35mm doorsnede vind ik het horloge aan de kleine kant. Had wel een 2mm meer mogen zijn. Verder is het jammer dat het horloge verguld is. Maar dat houdt de portemonnee dan ook weer iets zwaarder.
Zelf heb ik er een ander, blauw, bandje opgezet. Misschien dat er nog een bruine op gaat komen.
Dan nu de foto’s:

25 likes

Mooie aanwinst, dat blauwe bandje staat prima :ok_hand:

In het horlogemerkenregister Mikrolisk staat over het merk Sapho dit:

Veel plezier ermee :+1:

1 like

Leuk horloge en vind de blauwe band niet verkeerd staan. Veel draagplezier. :+1:

1 like

Leuk klokje!

1 like

Cool een Sappho!
Grieks merk… van Lesbos!
:rofl:

Geintje!

Mooi horloge, geniet ervan in goede gezondheid!

1 like

Mooi hoor! gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Mooi :ok_hand: veel draagplezier :+1:

1 like

Prachtig horloge. Blauw staat m goed.
Gefeliciteerd !

1 like

Mooi man, ik heb echt een groot zwak voor dit soort horloges :blush:

Vaak zijn ze helaas 35mm en dat is bij mijn 20+ polsen toch vaak net te klein weet ik inmiddels.

Jammer genoeg zijn die moddellen het vaak dan weer net niet in design, het is ook nooit goed :joy:

In ieder geval: ik vind het een zeer coole NA , veel plezier ermee :+1:

1 like