Norexa Valjoux 92

De leeftijd op Catawiki is zowat vaker fout dan goed. Hij is geen 50s

1 like

Als hij niet goed loopt is het wellicht iets aan de dure kant omdat je dan inderdaad die servicebeurt nog moet hebben. Als je hem een beurt geeft zou ik hem gaan dragen voor dat geld, als je hem wil verkopen zou ik de beurt achterwege laten. Dan is een liefhebber misschien geneigd hem zelf te servicen of bij zijn eigen horlogemaker.

Maar je bent niet opgelicht oid hoor.

1 like

Ik voel me ook zeker niet opgelicht hoor, ik heb zelf echter wel die prijs er voor betaald, er van uit gaande dat het goed werkte. Dus ik vind het wat lastig om het nu voor die prijs door te verkopen. Dat voelt niet eerlijk.
Ik ga het voor minder verkopen en ik laat het aan de koper over of die het wil laten servicen, en of die een ander bandje er op wilt.

Bedankt voor de input, ik stel het zeer op prijs!

Kans lijkt me klein. Gezien het ontbreken van een T bij Swiss made heeft dit horloge vrijwel zeker nog radium lume. Ik zou dus zeggen eind jaren 50 begin jaren 60, en zeker geen jaren 70.
Stijl van het horloge vind ik ook niet 70’s

4 likes

Ik zou em verkopen zonder servicebeurt en het ‘defect’ er bij vermelden.

2 likes

Helemaal mee eens. Dit lijkt me ook een typisch Chronographe Suisse exemplaar. Die VJ92 zaten in genoeg late 50ties chrono’s

1 like

Hier zou ik absoluut geen regel van maken.

Wel t/geen t komt ook in de jaren 60 en 70 voor bij platen met lume, en in alle gevallen tritium.

60s ug en 60s omegas waren daar bijv zeker niet consequent in… en radium was eind 50 wel exit.

Denk ook dat dit een 60s chrono is. Grote kans tritium…

1 like

In de overgangsperiode tussen radium en tritium (begin jaren 60) was de T inderdaad niet verplicht, maar in de jaren 70 mocht er volgens mij in Zwitserland niks meer geproduceerd worden zonder aanduiding van het radioactieve materiaal. Kan zo gauw even niet vinden vanaf wanneer dat verplicht werd :thinking:

Edit, gevonden:
From July 1, 1964 manufacturers were only allowed to sell watches complying with the regulations governing the indication of tritium on the dial.

Horloges met radium of tritium lume zonder aanduiding bij het swiss made zijn dus van voor 1 juli 1964.

2 likes

Een typische chronographe suisse is het toch niet met schroefdeksel en vj92? :thinking: Dit lijkt me wel een stapje omhoog

3 likes

‘Typisch’ wellicht niet de juiste omschrijving inderdaad, maar die verschillende bedrijfjes die onder de noemer ‘chronograph suisse’ produceerden, maakten ook wel afwijkende/hogere specs voor andere (plak-)merken. Daar lijkt dit me een mooi vb van.

2 likes

Heb zelf deze een kleine jaar geleden gekocht voor rond de 350 euro, perfect werkend.

4 likes

Lijkt echt als twee druppels water, die van mij is net iets groter .

Die heeft in elk geval al wel tritium, T swiss made T staat erop :grin:

1 like

Ik heb een latere pontiac compressor

Met alleen swiss en is tritium

Mensen maken zich ook wel erg dik over radium soms. Je moet er niet elke dag met je neus bovenop zitten, that’s all. Of, zoals de dames (vrijwel alleen dames) die het destijds aanbrachten, de punt van het in radium gedoopte penseel nog eens in de mond namen om de tip van dat penseel zo scherp mogelijk te krijgen. DAAR gingen mensen aan dood.

2 likes

Is het niet al luminova? Ik heb een 70’s Tissot navigator met alleen swiss, maar die heeft ook geen tritium, maar een vroege vorm van luminova. :thinking:

1 like

Volgens mij was hier zich niemand druk aan het maken over radium, we probeerden alleen een horloge te dateren :wink:

Serieus?

Soms denk ik dat alle rare varianten redials zijn… aan de andere kant hoe consequent waren die Zwitsers.

1 like

Ik ben er uiteraard ook niet bij geweest, dus ik moet het ook doen met wat ik zie en wat ik online vind :sweat_smile:
Maar als er wetgeving is over vermelden van tritium op de wijzerplaat dan ga ik er toch wel een beetje vanuit dat iedereen zich daaraan hield. Maar het kan zijn dat het bijvoorbeeld niet voor buitenlandse merkeng gold of dat er andere uitzonderingen waren :thinking:

Die luminova heb ik gewoon zelf uitgevogeld, het gedraagt zich ook anders dan tritium lume uit die tijd, het gloeit gewoon een stuk langer na als je het in de zon houdt of met uv “oplaadt”

1 like

Dit dus. Beetje de asbest discussie. Als je destijds dagelijks aan remblokken werkte, tja… maar een paar keer in je leven mee werken ga je niet veel van merken.