NA van een dappere man

Zo net voor kerst kwam mijn 10 euro koopje binnen. Een blijkbaar niet zo gewilde Gruen, maar daarover later meer.

Laten we eens beginnen met de achterkant. Ik hou ervan als er iets gegraveerd is…. Een naam om op te zoeken en met een jaartal… ha, dat scheelt weer dateren. Een herenhorloge uit 1955.

Meet Harry L. Claar, 16 jaar in 1935:
IMG_7868

Een Amerikaan opgegroeid op Army Bases, dus logisch dat hij op zijn 18e bij de USS ging werken. Hij vocht in WWII bij Pearl Harbor vanaf het schip USS Enterprise en deed ook mee met de Koreaanse en Vietnam oorlogen. Hij raakte een paar keer gewond en kreeg daarvoor een Purple Hearth. Best indrukwekkend, hij groeide door van ondergepeupel tot Lieutenant Commander (LCDR = majoor).
IMG_7916

In 1955 zat hij op het vliegdekschip USS Yorktown bij de V-1 division. Iets met het dek, techniek en veilig landen van de vliegtuigen.

Bij deze Happy Chappy past dus wel een groovy horloge. :man_dancing: 1 die denk ik door de huidige man wat spannend gevonden wordt om te dragen.
Hoppa, een horloge met drie diamanten op de wijzerplaat.

Maar ook de markering 21. Dit betekent dat het een Gruen in-house 21 jewels uurwerk is uit hun Amerikaanse fabriek in Norwood, Ohio. Ze huurden daar toen een gebouw van de US Playing Card Company (vermoedelijk meest rechter in het filmpje):

In deze fabriek werden door Gruen ook “fuzes” voor het Amerikaanse leger gemaakt. :grimacing:

Het uurwerk heeft een barrel vorm en is een veri-thin caliber 335. Om precies te zijn, de variant met incabloc. Een ware luxe voor mij! :heart_eyes:

Het bandje was de enige passende die ik had. Wat er nou precies goed bij zou staan ben ik nog niet uit. Dus tips, welkom! :hugs:

104 likes

Bijzondere aanwinst Jenneke :ok_hand:

1 like

Dankjewel voor dit geweldige verhaal! Heb het met veel plezier gelezen. Ik denk dat bruin leder erg passend zou zijn op dit fantastische horloge:

11 likes

Wat een leuke nieuwe aanwinst. Dankjewel voor het delen van het leuke verhaal ook :+1:

1 like

Weer een mooie Gruen in je collectie, proficiat.
En een mooi verhaal natuurlijk!!:watch:

1 like

Mooi en interessant verhaal !

1 like

Mooi verhaal zeg, en een mooi horloge. Leeft de beste man nog?

2 likes

Mooi verhaal, geniet ervan!

Mooi verhaal bij een mooi horloge!

1 like

Nee, hij is in 2010 overleden op 90 jarige leeftijd.

2 likes

Ik maak zelf mn bandjes, dus ik heb wat keuze in bruin tinten en structuurtjes. :sweat_smile:

Zelf vind ik het leuk om een beetje in stijl te blijven bij de periode waarvan het horloge is. Alleen van de jaren 50 mode weet ik weinig :rofl:

8 likes

Mijn beste,

Mijn complimenten!!
Ziet er magnifiek uit!!

Dank voor het delen.
Ook van je uitvoerige en vooral ook enthousiaste verhaal.
Heel leuk.

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat een mooi horloge, en zeker het speurwerk dat je hebt gedaan naar de vorige eigenaar. Wat een prachtig verhaal, geweldig.

1 like

Leuke aanwinst, gefeliciteerd :+1:
Zou zou niet zeggen dat het uit de jaren 50 dateert, zou het op basis van uiterlijk een jaar of 20 ouder schatten :sweat_smile:

1 like

Prachtig dat je het verhaal kent achter het horloge! Hij is bij jou veilig geland Jenneke!

1 like

Ah, ik had het verkeerd gelezen, ik zie nu dat hij in 1935 16 jaar was. Ik vind het hoe dan ook echt een mooi verhaal, hier doe je het voor.

1 like

Het nummer in de kast begint met C6, dat is te dateren naar 1952. Idem style nummer, was ook vanaf 1952 in gebruik. En volgens mij begonnen ze in 1953 met de 21 in een soort schildje te zetten op de wijzerplaat. Dus de gravering op de achterkant geloof ik wel. :yum:

De mode in Amerika is anders dan die in Europa :joy: nog meer groovy modellen:
https://gruen.watch/?product_cat=gruen-21

2 likes

Dat hoop ik! Het glas zal ik nog een keer beetje moeten polijsten, markers wat oppoetsen en ze loopt nog niet. Maar heb reserve onderdelen liggen dus zou moeten lukken. :innocent:

1 like

Eens! Stiekem toch een beetje trots dat ik deze “mag” dragen. Los dat ik glimmertjes leuk vind. :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Mooi horloge en mooi verhaal. Een donker bruine band zou het horloge goed staan.

1 like