NA.... van hooikoorts naar de aankoop van een Zodiac

Het is maandag 8 April 04.00, wordt wakker van de hooikoorts. Dag ervoor heerlijk genoten van het mooie weer en vandaag helaas de rekening gepresenteerd krijgen.
Even de telefoon erbij pakken en dan maar even zinloos scrollen.
Mailbox opruimen om 04.00, wie had dat gedacht.
Ik kom ineens een reclamemailtje tegen van Watches.com, sta nog steeds in de mailinglist omdat ik hier in het verleden een Xeric had gekocht, de hele mooie Xeric Halograph Limited Edition…

Maar daar gaat dit stukje niet over!

Ik scroll even door de site van Watches.com en kom tot mijn verbazing het merk Zodiac tegen. Een merk waar ik wel eens over gelezen had hier op het forum. Dus geinteresseerd kijk ik even naar de modellen, en daar kwam het model GrandRally voorbij.

De mond viel open en ik was verliefd, wat een schoonheid. Ik wilde al een tijd weer een Panda terug in de verzameling, had ze 2x eerder gehad maar ook 2x een reden gehad dat ze niet bleven… Flipperitus

Ik wist niet dat Zodiac een revival gedaan had met reissues dus ik was helemaal verbaasd.
En daarmee was de aankoop gedaan om 04.45!
Na een paar uur geslapen te hebben heb ik even gecontroleerd of het geen droom was, niet dus :sweat_smile:

History of Zodiac
Voordat ik verder ga met de Grandrally Reissue even een stuk geschiedenis over Zodiac. Gezien dat een ander HF lid dit al eens beschreven heeft verwijs ik jullie hierbij graag naar zijn mooie stukje tekst.

Na een stukje geschiedenisles over het ontstaan van Zodiac gaan we voor de Grandrally ook nog snel even terug in de tijd want tja het is natuurlijk een reissue.

De originele GrandRally
In de jaren 70 werd de originele Zodiac Grandrally uitgebracht.

En nu zie ik jullie denken, hey dat model dat komt mij wel heel erg bekend voor.
Nou dat klopt. Dit is natuurlijk een bijna identieke versie van de legendarische Heuer Carrera 1153S.

3

Voor diegene die geinteresseerd is in de geschiedenis van de Heuer Carrera, zie deze link:
http://carrera.calibre11.com/history-heuer-carrera/

De Zodiac Grandrally en bijvoorbeeld ook de Hamilton Chronomatic staan bekend om de bijnaam “A poor man’s Heuer”. Ze delen namelijk onder andere hetzelfde uurwerk die onder de motorkap tikt.
En dat uurwerk heeft ook een noemenswaardige geschiedenis.

De race naar de Ma… de eerste automatische chronograaf
Het is 1969, een jaar met veel geschiedenis. The Beatles gaven hun laatste optreden bovenop het Apple gebouw in London, net boven New York vondt het legendarische Woodstock plaats en de race naar de Maan eindigde toen op 20 juli 1969 de eerste voetafdruk gezet werd op de Maan. Maar naast de race naar de Maan was er ook een andere race, de race voor de eerste Automaat.
Spoiler alert: Wees niet bang, ik ga het niet hebben over wie er eerst was :grinning:

In de jaren 60 waren automatische uurwerken erg populair en nam de interesse in handmatige chronografen af. De logische stap was dan ook om een automatische chronograaf te ontwikkelen.
Terwijl Seiko bezig was met het 6139 uurwerk (zie mijn geliefde Seiko 6139 6002 “Pogue”) en Zenith met de El Primero was Heuer bezig met Project 99.
Project 99 was een geheime samenwerking in gang gezet door Heuer vanwege de enorme ontwikkelingskosten. Het betrof een samenwerking met Breitling, Buren (en later Hamilton) en uurwerk maker Dubois-Depraz. Heuer en Breitling brachten de kennis en ervaring in het maken van en de marketing rondom chronografen, Buren had specifieke ervaring met micro rotor automatische uurwerken en Dubois Depraz was marktleider in het maken van modulaire uurwerken. Ondanks de rivaliteit werden de krachten gebundeld in het creeren van “the Chronomatic” uurwerk onder codenaam “Project 99”.
In Maart van 1969 werd “The Chronomatic” aangekondigd in de Swiss Watch and Jewelry Journal:
http://www.onthedash.com/docs/ChronomaticsSWJJ2-69.pdf

En de Calibre 11 was geboren:

4

Een uurwerk met de herkenbare kroonpositie op 9 uur (net als de latere Calibre 12 en 15) die jarenlang onder de motorkap zou tikken. Maar dit zou niet exclusief bij Heuer, Breitling en Hamilton (vanwege aankoop Buren) onder de motorkap tikken.
Gedurende de jaren 70 produceerde Heuer ook horloges in opdracht van andere merken zoals Clebar, Zodiac, Hamilton en Tradition en vaak identiek aan hun eigen modellen maar voor een lagere verkoopprijs, de zogenaamde “Poor Man’s Heuer”.
Oordeel zelf hoe veel de originele Zodiac lijkt op het Heuer 1153S model en hoe dicht de reissue gebleven is bij het origineel.

5

Van links naar rechts:
Heuer Carrera 1153S, originele Zodiac Grandrally en de Reissue Zodiac Grandrally.

Maar even voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om de link tussen Zodiac en Heuer (dit wist ik namelijk ook pas na de aanschaf) maar de looks.
En dat gezegd hebbende, laten we terug gaan naar het heden.

De Reissue, Zodiac Grandrally
In 2018 bracht Zodiac, nu onder de hoed van de Fossil groep, de Reissue uit van de Grandrally. En laten we meteen beginnen met de foto’s van een korte Unboxing want wow wat een knaller.






De reissue is dus bijna identiek aan het origineel met het grootste verschil de locatie van de kroon, oftewel het uurwerk. Tegenwoordig huist er geen legendarische automaat onder de motorkap maar een Zwitsers Quartz chronograaf, hoogstwaarschijnlijk de ISA SWISS 8371.

Ja je leest het goed… Quartz! En nee, dit was voor mij geen NO GO

Ten eerste is de nieuwprijs voor al dit moois ongeveer 600 euro en gezien de afwerking, de looks, de verpakking en de geschiedenis van het merk is dit al een hele mooie prijs.
En betreffende quartz reissues van legendarische automaten, de Bulova Lunar Pilot met zijn UHF quartz uurwerk is ook een waanzinnig mooi horloge in hetzelfde prijsbereik. En soms is het heerlijk om gewoon een horloge te pakken die je even niet op tijd hoeft te zetten, laat staan de datum want daar ben ik al lang mee gestopt. Ik weet, een luxe probleem als je meerdere horloges hebt (en nog geen opwinder gekocht hebt ) maar toch!

Verdere Specs
Kastmaat: 41.5mm x 48mm
Lugwidth: 20mm.

Dit laatste wordt ik erg blij van want dan heb ik eindelijk weer een horloge waar mijn leren Rally bandje op past die ik destijds via Etsy heb laten maken incl initialen en welke bedoeld was voor de Alpha Paul Newman Panda.

De Grandrally is verkrijgbaar in meerdere kleurstellingen en in 2 uitvoeringen namelijk op leren band of stalen bracelet.


Edit: grappig, mijn versie staat hier nu net weer niet bij

Zelf ben ik een stalen band fan en had al de perfecte leren band ervoor dus die keus was makkelijk. De clasp heeft heel mooi het Zodiac logo erin verwerk.

De grootste verrassing echter, is niet direct zichtbaar aan de bracelet. Linkjes zijn verwijderbaar zonder enige noodzaak voor een tool. Je vingers zijn genoeg, zie ook dit youtube filmpje (bij 3.30 minuut ongeveer). Dit filmpje toont gelijk even het horloge in al zijn facetten. De mooie lijnen, kleur nuances, de mooie beweging van de chronograaf secondewijzer… nou ja kijk en geniet.

Overal heb ik in ieder geval niet het idee dat er bezuinigd is op dit horloge behalve de specifieke keuze voor een Quartz uurwerk.

Als laatste nog even het voordeel van nieuw versus vintage, bij vintage houdt ik toch rekening mee met een mogelijk meer fragiele staat (waterdichtheid bijvoorbeeld). Bij een reissue heb je het beste van twee werelden, een geweldige vintage look in een echte Nieuwstaat. En als het dan ook nog eens zo geslaagd is als bij de Grandrally, wat wil je dan nog meer.

Voordat ik afsluit nog even een paar links waar ik wat info vandaan heb gehaald:



https://www.calibre11.com/heuer-jarama-series-overview/

http://thewatchspotblog.com/?p=1754

En natuurlijk nog wat foto’s om mee af te sluiten:




Bedankt voor het lezen en Bon Bini!

74 likes

Da’s een flink stukje proza dus ik heb het even bij plaatjes kijken gehouden, erg mooie aanwinst!

2 likes

Geniet van deze mooie aankoop!

1 like

Mooi verhaal en prachtige nieuw aanwinst. :ok_hand:

Ook mooie stalen band!

Ik heb ooit een lincoln gehad, met kast en plaat van de heuer. Volgens mij zat er een Leonidas uurwerk in. Maar toen ik deze fotos zag moest ik er gelijk aan denken!

Niet meer in bezit, maar volgens mij heeft @Mark020 hem, heb je die nog in bezit? Was een mooi horloge!
:v:

2 likes

Dank je wel en die Lincoln is inderdaad ook erg mooi en heeft de herkenbare look.

1 like

Recent verkocht! Heuer kast

2 likes

Wow! Mooi ding zeg, en oef… op dat leren Etsy rallybandje. :heart_eyes: ik ben echt een groot fan van staal, maar dit gaat bij mij wel een beetje kriebelen. Heel erg fraai! Veel draagplezier. :ok_hand:

2 likes

En plaat. Kan mij herinneren dat in een bepaalde hoek nog heuer leesbaar was in de plaat. Ooit gezien?
:beers:

Zeker. Helaas was het uurwerk een instapversie VJ en niet de betere Heuer uitvoering

1 like

Ja ik heb dat ook ergens gelezen, hoe zat dat? Hebben ze de naam weggepoetst en een nieuwe toegevoegd of zeg ik nu iets raars?

2 likes

Erg mooi. Gefeliciteerd.
Lekker verhaal ook, Dank voor het delen

1 like

Mijn beste,

Mán mán mán, wat een grandioze introductie!!
De liefde voor deze Zodiac springt er met verve uit!!
Het is dan ook een magnifiek horloge, voor een langdurige relatie!!
Geniet er met bezieling van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Jip. @mark020 correct me if I am wrong, Volgens mij ging het eind jaren 70 niet zo goed met Heuer, lincoln, een plakmerk van de importeur Maassen in Maastricht, heeft toen oa de kasten en wijzerplaten gekocht en voorzien van hun eigen merk.

:v:

1 like

@eddio, heb je exact dit model besteld?

Ik zit ook even te kijken of ik mijn spaarvarken stuk kan slaan. Anders gaat ‘ie zeker op de wishlist voor het geval mijn ‘blauwe horloges’ verkocht zijn. :sunglasses:

2 likes

Er over heen geprint

Logo Heuer

2 likes

Yes dit is het model :slight_smile:

meen je… wat een verhaal en ik zie het inderdaad :slight_smile:

Geld kwam uit mijn spaarpotje voor mijn eerste Speedmaster Pro maar ja soms kun je niet ongedaan maken wat je gezien hebt… :slight_smile:

kijk trouwens even naar deze website

Deze zit in de UK, heb je geen nare verrassing achteraf met btw etc…

1 like

Is ook een beetje mijn probleem, telkens weer… ik ben eigenlijk druk aan het sparen voor een Omega SMPc (voor erbij…) maar omdat de Tudor nu even in Genève ligt koop ik me suf aan tijdelijke opvulling :wink: hoewel deze Zodiac wel een blijvertje zou zijn denk ik. Ik vind hem echt mooi!

Komt ook nog een Seiko duikertje aan die ik eigenlijk niet nodig had. :rofl:

1 like