NA van iets met een veel te lang ref. nummer

Om te beginnen starten we met een wat rustiger muziekje, want na een zoektocht en “jacht” van bijna twee jaar ben je wel een soort van tevreden uitgeput.

01 733 7707 4064 07 4 20 18

Nee, dit is niet een telefoonnummer van een Oegandese Prins die jou rijk wilt maken, waar je eerst even geld naar hem toe moet storten. Nee, dit is ook geen wiskundige getallenreeks en nee, het is ook niet de winnende getallenreeks uit de loterij.

Wat is het dan wel? Het is het ellenlange referentienummer van één van de Oris Divers 65’s. Voor mij is deze getallenreeks totaal onverklaarbaar. Wie gooit er nu een aantal getallen achter elkaar en vindt het een top idee dat deze bij elkaar gegooide cijferreeks een mooie naam is voor een horloge? Of zouden ze een computerprogramma hebben die random 20 cijfers achter elkaar zet? Ik heb eigenlijk ook geen idee hoe ik dit horloge nou moet gaan noemen? Nah ja, het is in ieder geval de Oris Divers 65 met de 3,6,9,12 wijzerplaat… dus 3,6,9,12 it is.

Het begon eigenlijk zo’n twee jaar geleden, toen ik net met de hobby was begonnen. Toen kwam dit horloge in het vizier door een ander horlogegekkie. Volgens mij werd dit horloge toen al niet meer gemaakt, want ik kon het horloge heel lastig in Nederland vinden. Toen ik de prijs zag, moest ik gelijk het horloge weer wissen uit mijn geheugen, want ik had met mijzelf een afspraak dat een horloge maximaal €500,- mag kosten.

Toch bleef de 3,6,9,12 me steeds weer aantrekken. Zal ik er dan toch voor sparen? In de tussentijd ging ik verder zoeken en warempel…. Na een jaar stond er eentje te koop op het forum! Na goed de foto’s te hebben bekeken zat er een deukje op de bezel. Daar kan mijn OCD niet zo heel erg goed tegen, dus ik ben weer verder gaan kijken.

Een paar maanden verder vond ik er één in Winterswijk. Echter, ik had nog nooit een Divers 65 gepast, dus zomaar op internet kopen vond ik ook weer zowat. Dan toch maar helemaal van west naar oost Nederland rijden? Hmmm de twijfel sloeg toe en voor ik het wist was die al verkocht.

Niet veel later dook er eentje op in Pijnacker! Kijk dat is beter daar kan ik zo heen rijden…. Alleen ik was even vergeten dat de auto ook nog een APK, grote beurt en nieuwe banden nodig had. Dat kwam dus ook weer niet echt uit. En zo bleef de 3,6,9,12 meer een droom, maar ik was er al wel uit om het op mijn verlanglijstje te zetten.

In de tussentijd gingen we op vakantie naar Grindelwald in Zwitserland. Uiteraard heb ik gekeken of ze de 3,6,9,12 hadden in Interlaken, Bern en Luzern, maar helaas gaf dit geen resultaat.

Inmiddels verdween de 3,6,9,12 meer naar de achtergrond en zoals jullie wellicht herkennen kwamen er wat andere horloges bij op het verlanglijstje, die uiteindelijk ook gekocht werden. Drie weken geleden kwam mijn Seiko SPB143 binnen en uiteraard moest ik ook met jullie een wrist shot delen in het topic “Wat dragen wij vandaag nummeró zoveel”. Maar toen zag ik daar ineens een foto van een Divers 65 die gewoon een naam had! Dat was de Glow! Wow die was gaaf! Mijn interesse voor Oris was weer een beetje aangewakkerd en ik ging toch maar eens een kijkje nemen in het Oris Only Topic…… Dat had ik dus niet moeten doen, want zoals jullie weten, als je één keer in een topic gaat kijken, dan zie je de volgende keer van die blauwe en grijze cijfertjes als er nieuwe posts geplaatst worden…… en die cijfertjes liepen alleen maar op, dus ja je moet weer een keer kijken…. En toen zag ik alleen maar foto’s van de Glow. Een beetje aangestoken door de Glow ben ik toch maar even naar een AD gegaan in de buurt, want dit zou de eerste keer zijn dat ik een Divers 65 zou gaan passen. Ik heb ook nog wat andere horloges gepast, waaronder een Seiko Marine Master. Tegen alle verwachtingen in had de Divers 65 de meest diepe indruk achter gelaten.

Met een vol hoofd ging ik weer naar huis. “Laat dit rusten!” riep ik telkens in mijzelf. Het Oris Only topic had ik naar “in de gaten houden” gezet, maar nadat ik thuis was, weer snel terug naar “volgen” in de hoop dat ik het zou vergeten. Nee, sterker nog…. Ineens kwam ook die 3,6,9,12 weer uit mijn grijze massa naar boven drijven.

In de afgelopen dagen heb ik heel wat koppijn gehad over al dat denkwerk. Uiteindelijk was ik er voor mezelf wel uit dat ik toch voor de 3,6,9,12 ga, aangezien ik die twee jaar geleden al heel gaaf vond. Dus toch maar weer zoeken op internet en uiteindelijk kwam ik uit op Chrono24. Daar stond een nieuwe te koop en ook nog eens in de EU!!!

Maar toen kwamen de vragen, wat is wijsheid en waar doe ik verstandig aan? Als die verkocht is en ik grijp mis, ga ik dan spijt krijgen?

Toevallig was ik ook met een forumlid in gesprek en stelde de vraag ook aan hem. Gelukkig kreeg ik een heel verstandig antwoord: “Sparen is altijd goed”, maar in de eerstvolgende alinea werd het eerste antwoord vervolgd door: “Als ik jou was zou ik snel toeslaan”. Tuurlijk moet ik dit soort vragen ook niet stellen aan andere horlogegekkies hahaha. Maar hij had wel gelijk! Ik heb een aantal tweedehandse 3,6,9,12’s laten gaan, omdat ze net even iets te veel krasjes hadden en te veel geld vroegen. Met een tweedehandse zou ik dus niet echt heel tevreden zijn, denk ik. En de kans dat er weer ergens een nieuwe of ongebruikte 3,6,9,12 opduikt wordt steeds kleiner. Dus ik had een berichtje gestuurd naar de verkoper, want hij vroeg €99 voor verzendkosten van Duitsland naar Nederland. Dat vond ik wel wat gortig en vroeg of daar iets aan gedaan kon worden. Ik kreeg vrijwel direct antwoord dat het horloge helaas al gereserveerd was, maar hij vergeten was de status aan te passen. Duizendmaal excuses, maar als de verkoop niet doorging zou die me als eerste een offerte sturen.

Jammer, maar aan de andere kant bracht het me ook een hoop rust, want ik hoefde er niet echt meer over na te denken. Dat rusteloze gevoel was in ieder geval weer verdwenen…… totdat ik in de middag ineens een offerte van de verkoper zag in de inbox! De prijs was netjes en de verzendkosten waren er afgehaald. Kennelijk ging de andere deal niet door. Er was even een momentje van totale paniek, want ik kon eindelijk naast me neerleggen dat er nooit meer een 3,6,9,12 bij zou komen en dat werd ineens weer veranderd! Het was een rollercoaster van totale innerlijk rust naar een wervelstorm van rusteloosheid. Dit was echt zo’n moment van NU niet meer nadenken, maar ga NU gelijk actie ondernemen! Dus de muis ging naar de knop “Offerte accepteren” en betalen met die handel. Ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven, maar het is er uiteindelijk toch van gekomen! Pfoe… wat een lang verhaal weer…. ik ga jullie niet langer lastig vallen. Hier zijn de plaatjes.

Zo’n grote doos in een doos met daar in een doos en een mapje voelt toch wel wat specialer dan bij een Seiko.

Wat glimt dit ding zeg!

Die vertekening van het glas is wel heel erg gaaf! Ik heb nog nooit een gebold saffierglas gehad. Dit voelt toch wel luxe!

Jep, ook onder de macro ziet alles er top uit! De plaatsing van de datum is geweldig gedaan. Het valt nauwelijks op.

De lume is prima, alhoewel het wel jammer is dat de wijzers feller schijnen dan de indicaties. Klein minpuntje dus.

Nu we toch aan het zeiken zijn, de kroon zit ook best wel los als die volledig is uitgetrokken. Ik denk dat de kast ook gaat krassen als een gek. Met een heel fijn doekje heb ik nu al een heel klein krasje gemaakt. Gelukkig valt het niet op. Wat wel heel gaaf is zijn de 3,6,9 en 12. Je moet er van houden, maar ik vind het heel speels. En dan het zwarte van de wijzerplaat… die is zo diep zwart. Het lijkt wel een beetje op inkt.

Het is allemaal wat snel gegaan in de afgelopen 6 weken. Ook dit horloge moet nog even bezinken, maar wat ben ik er blij mee!!!
Drie weken geleden schreef ik in mijn NA topic van de SPB143 dat ik nog twee horloges op mijn lijstje had staan. Één daarvan was de Seiko Marine Master, maar deze viel af nadat ik het gepast had. De ander was dus de 3,6,9,12. Eigenlijk best een gek gevoel dat mijn verlanglijstje nu leeg is. Ik heb me ook afgevraagd of dit misschien mijn End-Watch is? Ik kan dit eigenlijk niet echt geloven. Ik heb er goed over zitten nadenken, maar momenteel kan ik geen enkel ander horloge bedenken wat ik heel graag zou willen hebben. Dat is niet erg, want dat houdt wel in dat ik nu echt kan gaan genieten van mijn kleine collectie. Dus ja…. End-watch?…. maar wel met een héél groot vraagteken haha.

130 likes

Mooie aanwinst, mooie foto’s. Verhaal niet gelezen, sorry.

Veel plezier ermee :ok_hand:

8 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst!

HF doe je ding! Inspireer hem!

Tot die tijd. Veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd met je Heritage Oris. Leuk horloge. Fraaie verpakking compleet met boek !
End-watch ? Denk het niet :wink:

1 like

Dit exacte model van Oris was mijn eerste horloge boven de 1000 euro, dus met deze is’t allemaal begonnen voor mij. Echt een topper met dat bolle glaasje en die funky cijfers.

De kroon is inderdaad 1 van de weinige minpuntjes, maar dat mag de pret niet bederven! En geen schrik hebben, hij kan best wat hebben. Ik heb hem meer dan een jaar gedragen en geen enkele kras op de bezel gehad :blush:

Draag er zorg voor alleszins! Ze maken ze niet meer :cry::wink::ok_hand:

1 like

Leuk verhaal en een prachtige aanwinst !

1 like

Fantastisch mooi en gaaf dat gebolde glas en die aparte cijfers! Veel draagplezier :+1:

1 like

Heel mooi ,gefeliciteerd :clap:t2:

1 like

Mooie aanwinst en gefeliciteerd!

1 like

Lekker horloge man!
Lekker topic ook.

He en snel krassen?? Merk ik niks van op mijn 65en…

Geniet ervan, lukt t niet weet je mij te vinden :yum:

1 like

Mijn beste,

Grandioos!!
Een boeiend verhaal, schitterende foto’s en een magnifiek horloge!!
Ik wens je er een prachtige tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

:joy: Neeeee :see_no_evil:

:man_facepalming: Ik vrees ook het ergste, maar voorlopig heb ik het gevoel dat ik klaar ben haha.

Klopt, daarom ben ik zo blij dat ik nog een nieuwe/showmodel heb kunnen vinden.

1 like

Fraai!

1 like

Mooi hoor, gefeliciteerd!

1 like

Mooie aanwinst! Veel plezier ermee :+1:t2:

1 like

Mooi ding :+1: Heel veel plezier er mee!

1 like

ORIS altijd goed :ok_hand:t5:

Bewust een andere kleur.

4 likes

Heb je enig idee waarom?Ik zag inderdaad een filmpje van Woon & Wound dat Oris had geantwoord dat ze anders het perfecte horloge hadden uitgebracht? :smile:

1 like

Doen wel meer merken toch?

Zal zo vast wel weer een wijsneus komen met iets over duiken/donker/beter zien blabla :smirk: (wat we allemaal wel kunnen raden)

2 likes

Ja dat is waar. Maar als de kleuren totaal anders zijn, dan is het een bewuste keuze geweest. Hierbij lijkt het alsof het iets te maken heeft met de hoeveelheid lume die aangebracht is op de wijzers t.o.v. de indicaties… maar kan het mis hebben natuurlijk. Gelukkig stoort het me niet hoor. Als de lumen lekker lopen te shinen, ben ik meestal de binnenkant van mijn ogen aan het bekijken in mijn nest haha.

1 like