Een goede vriend van me wist dat ik sinds enige tijd geintereseerd ben in horloges. Hij vertelde me dat hij een horloge had geerfd van zn opa en zei dat ik er maar eens naar moest kijken. We kennen het hier op HF maar al te goed die erfenissen, vaak helemaal niks bijzonders. Toen ik daar een keer over de vloer kwam kreeg ik een horloge in mijn handen gedrukt met de vraag hoeveel het waard was omdat hij het horloge wilde verkopen. Hij wilde het horloge verkopen en met dat geld een nieuw horloge kopen omdat hij dit niet draagt omdat het zijn smaak totaal niet is.
Tot mijn grote verbazing was het horloge dat ik in mijn handen gedrukt kreeg een Seiko Monaco Een 7016-5001 uit 1973. Ik kon mn ogen niet geloven, dit had ik nooit verwacht, een Seiko Monaco
Ik vertelde wat verdere info over het horloge en waarom dit horloge bijzonder is maar zelfs dat deed hem niet van mening veranderen en wilde het klokje nog steeds verkopen. Ik stemde toe het horloge voor hem te verkopen. Maar ik was nog voornamelijk erg verrompeld dat het een Monaco bleek te zijn.
Op de fiets naar huis dacht ik er nog eens over na. Onder het gekraste glaasje en al het vuil ging wel een mooie plaat met nog spier witte lume schuil. Na een opknapbeurt zou dit toch een mooi exemplaar worden. Ik heb al eens eerder een Monaco in de verzameling gehad maar die weer geflipperd. Het zijn verdomd fijne horloges. Een ding wist ik zeker, tzt zou een Monaco terug keren in mijn verzameling. Als ik een paar horloges zou verkopen zou ik deze kunnen financieren… Toen ik thuis was heb ik hem meteen een berichtje gestuurd dat ik een koper gevonden had
Vandaag ging ik dus weer eens bij hem langs. Met hem over horloges gepraat en de Monaco nog eens bekeken. Ik zei dat hij er maar een Nomos voor terug moest kopen. Een Nomos was wel precies wat hij zocht en vond ze prachtig, helaas alleen ver over budget Een deal gemaakt over de Monaco en het horloge mee naar huize Koekoek genomen.
Dit horloge was wel echt by far het smerigste dat ik ooit gehad heb, en ik heb al een hoop smerige horloges gehad. Gelukkig ziet het horloge er na een schoonmaak beurt weer toonbaar uit. Ik zal het horloge binnenkort opsturen om verder geserviced te worden en er een nieuw glaasje op te laten zetten.
Het horloge komt nog op de originele band. De band heeft zelfs solide link en voelt daarom kwalitatief erg goed aan.
Voor de gene die niet bekend zijn met dit type horloges nog een kleine toelichting. Het typenummer van het horloge is 7016-5001 maar is beter bekend als Monaco. Monaco natuurlijk vanwege de vierkante kast die doet denken aan de Heuer Monaco. De meeste mensen kennen de Seiko Pogues wel met de 6139 chronograaf uurwerken. Het 7016 chronograaf uurwerk komt uit de concurerende Daini fabriek. In mijn ogen is dit uurwerk superieur aan de meer voorkomende 6139 en 6138’s. Het uurwerk heeft namelijk een flyback functie en was tot 1988 het dunste automatische chronograaf uurwerk (toen bracht Piaget een dunner uurwerk uit). Ondanks dat het horloge zowel een uren als minuten teller heeft, heeft het klokje maar een sub dial. Een sub dial met twee wijzers dus. Ik ben enorm blij met deze aanwinst en kan niet wachten tot hij geserviced is en ik hem kan gaan dragen!