NA: van technische Astron naar woeste geweldenaar

Hartelijk welkom beste lezer en dank voor het aanklikken van dit draadje waarin ik wederom hoop in een stukje proza, wat kleine details aan mijn NA met u te mogen delen. :blush:

Voor de nieuwkomers nog even een waarschuwing: ik gebruik veel woorden en zelfs enige vorm van langdradigheid kan mij niet worden ontzegd, maar u heeft altijd de optie om te stoppen met lezen en alleen de plaatjes te bekijken. Sterker nog, schuw in dat geval zelfs de “terug knop” in uw browser niet, dit stukje is immers geschreven om u te vermaken en niet om uw irritatiegrens te verkennen…

Heeft u zich na deze vriendelijk bedoelde hint alsnog dapper voorgenomen om deze NA helemaal te gaan lezen; heet ik u nogmaals van harte welkom bij deze paas-editie van “ThaPapper verteld”. :relieved:

Welnu, op naar het onderwerp van vandaag, de formidabele Seiko Astron SSH003J1. :star_struck:

De aankoop.
Welnu, hier kan zelfs ik kort over zijn; impulsief als altijd, gevolgd door een beslissing in 30 seconden… :crazy_face:

De leverancier in Hilversum.
Sociaal als altijd heeft hij, mij de aanvankelijk andere aanleiding tot een treffen vergevende, de Astron in weer een heel mooie deal aan mij overgedaan. :pray:

De kast.
De kast, waarde lezer, is vervaardigd van titanium. Het horloge oppakkende werd ik dus verrast door het bij dit materiaal behorende gebrek aan gewicht, hetgeen meteen een goed gevoel gaf. Dat is tenminste alvast comfortabel! Daarbij opgemerkt dat ik ergens ooit gelezen heb dat Seiko een goede kwaliteit titanium gebruikt, kan rustig worden gesteld dat we hier met een kwalitatief hoogstaand huisje van doen hebben.

De afmetingen schaar ik onder publiek toegankelijke details waar ik u nu niet mee zal vermoeien (42,9 x 12,2 mm :yum:) maar ik denk wel dat het nuttig is om te vermelden dat dit tot nu toe de kleinste Astron in Seiko’s circus is. Dit is te danken aan het nieuwe uurwerkje welke zich in de gewelven van de kast bevindt, waarover later wat meer.

De waterdichtheid bedraagt tot 10 bar, hetgeen meer dan prima is voor een horloge zonder schroefkroon en met 2 pushers. Kenners weten dat we daar niet 100 meter diep mee kunnen duiken maar ik zou toch niet weten waarom ik dat met een horloge met dual-time uurwerk zou willen, immers van andere tijd zones is daar geen sprake en voor dergelijke avonturen zijn gelukkig heel andere horloges verkrijgbaar.

De afwerking van de kast is voortreffelijk en neigt voorzichtig naar de kwalitatief geweldige afwerking van een GS. Gebrushte en gepolijste vlakken wisselen elkaar moeiteloos af en met een gemak alsof het vanzelfsprekend is. Dit is absoluut Seiko waardig en tevens meer dan keurig te noemen in dit segment.

Het draagcomfort is door de afmetingen (op mijn pols) en het gewicht, prima te noemen. Dit is een horloge welke men gemakkelijk vergeet om de pols te hebben en ik ervaar dat persoonlijk als erg prettig.

Het saffier.
Tja, in 98% van de gevallen dat ik het horloge bekijk, zie ik geen eigenlijk saffier…
Seiko heeft een fantastische AR coating gebruikt en wanneer het saffier met een bepaalde lichtval toch zijn aanwezigheid verraad, komt de mooie blauw/paarse kleur tot leven, die het horloge dan ook een afwisselende uitstraling geeft, prachtig!

Het uurwerkje.
Het uurwerkje (5X53) mag dan voor zijn type qua formaat vrij klein zijn, in prestaties is het echter een heel ander verhaal! Moderne technieken, onder andere resulterend in binnen een minuut automatisch aanpassen van de tijd via zenders, zijn uw deel met daaraan gekoppeld een tweede tijd die naar believen kan worden weergegeven op de hoofd dial of in de sub dial. Voor de verstrooiden onder ons wordt behalve de datum, ook de dag van de week vermeld, wordt het dagdeel aangeduid en kan een schrikkeljaar worden ingesteld. DST (Daylight Saving) wordt u ook niet onthouden maar instellen daarvan heeft eerlijk vermeld aanvankelijk nog voor wat hoofdbrekers gezorgd. :face_with_raised_eyebrow:

Voorop gesteld; beide de vriendelijke verkoper en ik zijn mannen. Echte mannen mag ik wel zeggen, dus wij lezen geen gebruiksaanwijzingen. :muscle: Wij drukken beurtelings kalm op alle pushers in willekeurige volgorden, gedurende willekeurige tijden, daarmee van alles bereikend behalve het instellen van de DST. Hierbij zij wel opgemerkt, dat het toenemen van de tijd toch wel omgekeerd evenredig is met het afnemen van ons geduld, dus gelukkig bestaat er YouTube, welke ons leerde dat de urenwijzer handmatig kan worden versteld door de simpelweg de kroon een klik uit te trekken en hem te verdraaien. Naar boven is een uur terug en naar onder is een uur vooruit. Tja… :sweat_smile:

Mooi, dat is dan eindelijk (zonder de handleiding dus) geregeld. De volgende opgave echter werd natuurlijk het verstellen van de dual-time sub dial en ook hier bleek willekeurig knopjes drukken geen soulaas te bieden. U raadt het wellicht al? Deze keer de kroon … twee klikjes uittrekken en draaien maar weer. Tijd voor nog een kopje koffie! :joy:

Aangezien dit uurwerk ook een datum aanduiding heeft, is het best handig dat deze zo rond middernacht verspringt naar de juiste waarde voor de volgende dag nietwaar? Ook hier laat Seiko niet verstek gaan en ik was toch eens benieuwd naar de snelheid waarmee dit gebeurd. Een GS quartz doet dat in een fractie van een seconde en zou dit uurwerk nu gelijkwaardig zijn?

Met rode oogjes van de slaap het moment afwachtende, viel ik bijna van m’n stoel toen het gebeurde. Niets fractie van een seconde, niets snelle klik. Daarentegen begint de wijzer in de linker sub dial als een razende Roeland te tollen terwijl de datumschijf bedaard naar het volgende getal toe draait, gevolgd door een even bedaarde beweging van de wijzer voor de dag aanduiding. Het effect doet me denken aan een draaiorgel, waarbij een snel draaiende wijzer de datumschijf en dag wijzer aandrijft naar de volgende waarden. :thinking: Ik weet niet wie het heeft bedacht maar deze creatieve geest verdiend wat mij betreft een salaris verhoging en een diner bon, briljant! :face_with_monocle:

De dial.
We gaan de snelheid wat opvoeren mensen, anders is de eerste paasdag dadelijk voorbij en hoon van uw familie misschien wel uw deel. De dial ligt vrij diep in het horloge met opgelegde kenmerkende hoge en flonkerende indices. Hierdoor ontstaat een heerlijke diepte achter het glaasje met een speelse lichtval. Ook de Seiko merknaam is trots en zelfs met ruimte tussen de naam en de dial opgelegd en de subdials zijn met ringen afgebakend. Geen lappen tekst op de dial, het is immers als druk genoeg daar en verder slechts beperkt gebruik van glinsterend metaal, hetgeen de afleesbaarheid bevorderd tot een uitstekend niveau. U kunt met de foto’s wellicht zelf een oordeel vellen maar ik ben dik tevreden met het 3D schouwspel.

De sub dials.
De subdials geven uiteraard inzicht in de verschillende functies en hebben een lichte sunburst door gebruik van concentrische groeven. Ze zijn goed afleesbaar en met een loupe is het zelfs uitstekend te noemen. :nerd_face: :sweat_smile:

De wijzers.
Hier moet ik dan toch ook nog even bij stilstaan, excuses… De wijzers zijn voldoende groot om prettig af te lezen en hebben een redelijke lume die lang stand houdt. De afwerking van de wijzers staat op hoog niveau en bestudering van dichtbij verraad, dat ze beiden gepolijst en geslepen zijn. Jazeker, beide bewerkingen op iedere wijzer! In de lengte richting namelijk is de ene kant geslepen en de andere kant gepolijst en de wijze waarop dat is gedaan gaat alweer richting GS. Pluim voor Seiko.

De band.
Ook gemaakt van titanium met diashield (net als de kast) is het één van de betere bracelets van Seiko met jawel; een vrij vlakke vouwsluiting met “on the fly” fijn afstelling! Driewerf hoezee, het horloge waarmee zelfs ik de metalen band eindelijk eens kan gaan gebruiken!

Uiteraard Seiko waardig, zijn solid endlinks ook deze keer geen uitzondering.

Ik kan mijn geluk nauwelijks op en nadat de band op maat is gemaakt door toevoegen van een schakel met het bekende Seiko pen en bus systeem, kan het prille geluk beginnen.
Tenminste bijna want hij zat, met de “on the fly” verstelling maximaal naar buiten gesteld, net iets te strak. Geen probleem, even nog een schakel ertussen, de “on the fly” verstelling maximaal naar binnen gesteld en het horloge weer omgedaan, waarna het ding direct met de noorderzon vertrok richting mijn elleboog… Nee! Wat gaat hier mis?! :scream:

Nadere inspectie verraad, dat de “on the fly” verstelling ongeveer de maximale verstel weg van een halve schakel heeft, dus nu kan ik kiezen tussen te strak of te los. Einde van het liedje van de koffie overgestapt op het bier om de teleurstelling te verwerken en op maar weer naar een leren band.

De wedergeboorte.
U heeft natuurlijk al lang geraden waar nu de transformatie van een perfect, maar wat technisch ogend, horloge naar de woeste geweldenaar door wordt veroorzaakt en inderdaad, het noodzakelijke huwelijk tussen dit horloge en de zwarte leren band is de oorzaak. Resultaat is een comfortabel, nog lichter dragend brok hypermoderne techniek op een old school zwart leertje, waardoor de aandacht wat wordt afgeleid van quartz, solar, zender sturing, dual-time functie, dag aanduiding, datum aanduiding, dagdeel indicatie, 39 tijd zones, power save en functie indicaties, terwijl de indices wel tegemoet blijven sprankelen. Een merkwaardig huwelijk maar wat mij betreft samen een gelukkig leven beschoren.

Happy Pappie?
Jazeker ben ik happy, top op hoog niveau zelfs. :tada:

Lang happy Pappie?
Natuurlijk niet! :crazy_face: Ik kijk inmiddels alweer reikhalzend uit naar de volgende ontdekkingsreis in de vorm van een mooie Doxa Sub T300 professional, welke dankzij Corona helaas een langere levertijd heeft.

Ter afsluiting.
Ik kan het niet niet laten, om toch ook nog even te relativeren en zou willen dat het wachten op de Doxa het meest ernstige gevolg van Corona was. We hoefden ons dan met elkaar niet zulke directe en grote zorgen te maken en dan had de oma van de vriend van mijn dochter nu nog geleefd. Het mensje is overigens 91 jaar oud geworden maar het had gisteravond niet zo voor haar moeten eindigen. :disappointed:

En zo betrekkelijk is het allemaal beste mensen… In de hoop dat u zich hier weer enigszins heeft vermaakt; wees zuinig op elkaar, ook op dit mooie forum, dan kunnen we er samen zo lang mogelijk wat moois van blijven maken! :ok_hand:

Disclaimer; zoals altijd kunt en mag u alles wat hier te berde is gebracht naar believen kopiëren, delen en verspreiden. Ik ben immers de eigenaar en mijn zegen heeft u! :pray:

Fijne Pasen all! :+1:

119 likes

Lekker verhaal man! haha Leuk!

Super cool dat horloge, de voorgaande versies waren erg groot. Deze maat is mooi. De band staat hem ook goed. Geniet er lekker van!

1 like

Leuk verhaal man :+1:t2:

Groeten van zijn blauwe Executive Sport broer.

4 likes

Mooie review, Veel draagplezier :+1:

1 like

Pracht verhaal Christiaan :+1: en een hele mooie Astron. Een verrassend stoer uiterlijk in tegenstelling tot de meeste Astron modellen. Kleurstelling en materialen halen deze Astron waarschijnlijk uit het ‘nerd’ hoekje. Heel veel plezier er mee voor zo lang het duurt :wink:, daar gaat het tenslotte om. Ondanks het droeve verlies zo dichtbij (sterkte) fijne dagen toegewenst.

2 likes

Leuk verhaal over een prachtige Astron!
Veel draagplezier gewenst :+1:t3:

1 like

Mooie review, mooie foto’s, mooie aanwinst waarmee gefeliciteerd. Goed ook dat je een en ander in je slotwoorden even in het juiste perspectief plaatst, het is een onwerkelijke wereld momenteel. Bizar.

Veel draagplezier ‘happy pappie’ … :ok_hand:

3 likes

Mooi stuk, Christiaan. :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal en ben zelf erg blij met mijne, zeker voor mijn werk!

3 likes

Hele leuke review en horloge is prachtig :star_struck:

Veel plezier met je NA!

1 like

Topper weer in huis! Veel plezier ermee👍

1 like

Mooi verhaal over jouw nieuwe aankoop. Beetje lang, inderdaad. Mijn iPad sloeg er van op tilt en moest opnieuw opstarten. Hahaha. Geniet ervan.

1 like

Mooie Astron en dito foto’s😍
Gefeliciteerd en geniet ervan !:+1:

1 like

Mooi! En weer genoten van je schrijfstijl Christiaan!

1 like

Prachtig geschreven en leuk om te lezen . En zeker een mooie aankoop.

1 like

Mooi verslag! Ik mis die van mij eigenlijk best wel. Het is dat er een UX aankomt :wink:

3 likes

Prachtig geschreven verhaal over een mooie klok. Heb er van genoten. Veel plezier ermee gewenst.

En inderdaad goed dat je het in perspectief plaatst met alles wat er gaande is in de wereld. Het is voor velen een trieste tijd, in meerdere opzichten.

1 like

Dit is echt een tof horloge. Staat nu al een paar maanden op mijn “twijfel lijstje”. Dank voor je relaas!

1 like

Heerlijk lees- en kijkwerk! Dan voor het delen :+1:

1 like

Gave Seiko, super review👌

1 like