Sinds gisteravond m’n nieuwe Vario 1945 A-11S binnen. Na een slechte aanvaring met een Baltany Dirty Dozen hunkerde ik toch naar een ander field horloge. Maar gegeven de slechte bijsmaak wou ik niet terug een dirty dozen, maar toch iets uniek vintage-geïnspireerd.
Na wel wat zoeken kwam ik uit op een nieuw model van Vario dat alle boxes aantikte. En daar had ik dan nog eens het geluk dat ie voor een mooie prijs te vinden was op Vinted. Aangekocht bij een, wat later bleek, Nederlandse youtuber die er ook een review van had gemaakt.
Na veel reviews gelezen en bekeken te hebben wist ik wel wat te verwachten, maar de eerste indruk is beter dan gedacht. Kleine review hieronder, met plaatjes op 't einde.
Wijzerplaat
De wijzerplaat is tof: soms bijna zwart, soms donkergrijs met een korrelige textuur in direct licht. Geen plastic gevoel ondanks dat het een molded dial is. Cijfers zijn subtiel bedrukt, met een rood driehoekje op 12 uur dat wat pit geeft. De eenvoudige maar zachte typografie en de iets naar binnen geplaatste minutetrack maken het erg goed leesbaar.
De wijzers zijn strak afgewerkt, met ingevulde lume die heel lichtjes groenig aandoet. Geen secondewijzer, wat me minder stoort dan ik dacht. De witte pip op de seconde “disc” geeft voldoende indicatie naar hoever de minuut is gevorderd, en geeft toch wat beweging aan de dial. Het geheel voelt vintage én modern tegelijk. Lume is niet extreem fel, maar blijft lang zichtbaar – tot ’s ochtends vroeg nog net afleesbaar.
Afmetingen & afwerking
Voelt kleiner dan de opgegeven maat, eerder 38-39 mm. Draagt comfortabel, met mooi geborstelde en deels gepolijste kast. De brushing op de lugs is wat grof, maar wel karaktervol. De cordura-band is stevig en netjes, maar oogt wat eenvoudig.
Uurwerk
Solar quartz: praktisch en onderhoudsarm. De kroon is wat gevoelig waardoor de minutenwijzer kan verspringen, maar verder geen minpunten.
Voorlopige conclusie
Een ingetogen, karaktervol horloge. Voelt modern in uitvoering, maar met duidelijke vintage charme - heeft Vario echt een mooie balans in gevonden.
Had het zelf zo nog niet gezien, maar zoals je het zegt, inderdaad erg minimalistisch met weinig opsmuk. De elementen die er wel op zitten vind ik dan wel weer erg karaktervol. Houdt het toch wat in balans
Gefeliciteerd met je NA!
Deze stond destijds ook op mijn lijstje, maar uiteindelijk is het de Baltany Dirty Dozen 36mm geworden!
Mag ik vragen wat jouw slechte ervaring daarmee was?
Ik had de S2081; de automatische versie in 39mm. Het uurwerk ging stuk na een week; de kroon/stem ging niet meer uit de uurwijzigingspositie. Na heel veel gedoe over en weer met Baltany support hebben ze uiteindelijk een vervangend uurwerk gestuurd (en $20 als mea culpa). Vervangen enkel mogelijk als ik zelf €60-80 shipping betaalde. Toen de horlogemaker het uurwerk had uitgewisseld gebeurde exact hetzelfde bij de eerste keer goed zetten.
Dusja, m’n nieuwe regel is nooit meer rechtsreeks uit China kopen, en géén Seagull uurwerken meer