Vandaag istie eindelijk aangekomen vanuit Singapore, mijn nieuwe Vario.
Maandenlang ben ik al aan het kijken voor een Fieldwatch. Dit type horloge spreekt mij het meeste aan, voor mij heeft het gewoon iets. Nu had ik al de Seiko SNK809 en ook de SNK381 ( deze laatste heeft al iets weg van de MACV-SOG horloges )
Maar ik zocht toch iets meer gelijkend op de “echte” militaire horloges. En tevens moest dit wel een “alleskunner” zijn. Dus een dagelijks horloge die je naar het werk kan dragen, ook een die net staat tijdens een etentje, maar ook een die niet terugdeinst voor wat outdoor avonturen. En tevens ook enigszins leuk geprijsd is. Dat vond ik in deze Vario.
Even een korte opsomming van de specs: ( ff schaamteloze copy/paste )
Case diameter: 37mm
Case thickness: 10.5mm
Crystal: Sapphire with inner AR applied
Lug width: 18mm
Lug to lug: 45mm
Lume: C3/BGW9 Lume
Case Material: 316L stainless steel
Water resistance: 10 atm
Crown: Screw-down crown
Movement: Miyota 82s5 automatic gilt movement (Côtes de Genève) with hand-winding and hacking seconds
Over de Miyota kan ik kort zijn qua bijgeluid van de rotor… een beetje ruk. Het rotorgeluid is aanwezig. ( wat was ik dan verwend met de Seiko 7S26🫣 ) Maar verder tikt deze lekker stoïcijns door.
De ervaring achter de mensen van Vario Iwan en Judy zijn ook erg prettig. Je merkt dat dit nog een erg kleinschalig bedrijfje is. De lijnen zijn erg kort, en de meeste taken liggen nog bij Judy ( de vrouw van Ivan ) Voordat het horloge mag vertrekken krijgt deze nog een inspectie. Je krijgt als deze vertrekt nog een foto van je hele pakketje toegestuurd.
Ik vind dit wel wat hebben, deze persoonlijke touch.
Een paar foto’s van hoe deze binnen kwam. Niet onaardig mag ik zeggen.
En dan nu de foto’s van het horloge zelf…:
En een lume shot mag niet ontbreken natuurlijk.
Dit staat dan nog niet op de foto, maar de gesigneerde “V” op de kroon is ook voorzien van Lume.
Tot zover de beschrijving van mijn NA… ik ga ff genieten!