…Altlantic is niet een speciaal op de Scandinavische markt gericht (Zwitsers) merk, maar was met name in de jaren ’50 en ’60 wel zeer gewild in Zweden en Finland, vandaar dat deze hier in de presentatie mee mag doen…
Hier een Atlantic die voor de Zweedse markt werd gemaakt:
Maar van bovengedeelde ervaringen door de toch veel meer geoefende hf’ers wordt ik nog niet veel dapperder… In elk geval lijken de systemen niet allen gelijk, maar wel lastig
Iemand voor mij heeft deze Golana dus ooit open gekregen, maar niet dicht weten te klemmen - en ik (voorzichtig) ook niet helaas…
Ik houd me dus aanbevolen voor tips
Beter van niet, maar bedankt voor meedenken H.
Het deel met het uurwerk zit eerder te los in de buitenkast, en glas niet aangeklemd.
Intussen toch voorzichtig ‘los’ gewurmd, niets wat leek op bovenstaande beschrijvingen
In mijn versie ontdekte ik na lang kijken t.h.v. de lugs (!) 4 kleine uitstulpingen die - onzichtbaar - in sleufjes in de lugaanzet vallen. Die (horen te) veren om de uurwerkbehuizing mét glaasje in de buitenkast vast te klemmen…
Helaas geen kunststof dan wel rubber dichting te bekennen, wat vermoedelijk reden is voor het weer te los zitten van het geheel. Lastig…
En ook nog een verscholen mankement aan het glaasje - een hoekje eruit. Niet verwonderlijk dat de uiterste randen van de wijzerplaat vol vuil zitten. Miskoop van het jaar ?!?
En toch blijf ik het een cool horloge vinden
Als je zin hebt om er een keer mee langs te komen, Don, kan dat. Aan de foto’s te zien is niet alleen de kast, maar ook het uurwerkje technisch het zelfde. Ik weet inmiddels hoe je die krengen open moet maken, dus dan zouden we eens kunnen kijken of het glaasje nog te redden valt en hoe je er een nieuwe pakking ring in kunt prutsen. Als het uurwerkje dan niet loopt en/of defect blijkt is daar dan wel weer een andere enthousiaste HF-er voor te vinden die misschien een service wil doen.
Deze horloges zijn bijzonder genoeg om er een beetje moeite voor te doen en er aandacht en vooral veel TLC aan te geven. Ik heb ook nog een leuke selectie metalen bandjes voor je liggen. Ik hoor wel van je. Stuur maar een PB.
We benne op de (horloge)wereld om elkaar, om elkaar , Te hellupu niewaar… (vrij naar het schaep met de 5 pooten)
Ik ben niet zo van de vintage horloges, maar ik kan dit enthousiasme zeer waarderen. Ik heb dan ook niet alleen de plaatjes, maar ook de hele tekst in één keer uitgelezen. Interessant verhaal en mooie horloges (geworden)