NA: Vostok Amphibia

Na een weekje of 2 wachten is hij dan eindelijk hier. Mijn eigen gloednieuwe Rus. Als James Bond een submariner draagt, draagt zijn Russische tegenspion deze jongen.

Mijn observaties na 1 dag:

Band:
Na een beetje onderzoek gedaan te hebben heb ik gekozen voor een exemplaar met rubberen band aangezien de metalen band een nog pijnlijkere ontharingsmethode zou moeten zijn dan een rol duct tape. De bang was echter veel te lang dus heb ik zeer amateuristisch een extra gaatje bijgemaakt. Dit was vanwege het materiaal van de band wel heel makkelijk maar ziet er niet heel fraai uit. Ik denk dat ik hem dan ook snel ga vervangen met een mooie Nato. De band is verder opvallend comfortabel.

Bezel:
Mijn grootste probleem met de bezel is dat deze bidirectional is, hierdoor is het gewoon net iets minder satisfying om deze te bewegen. Hij maakt daardoor ook niet zoā€™n lekker geluid. Ook denk ik dat ik hem zelf ga borstellen, maar dit schijnt vrij makkelijk te zijn.

Case:
Ik heb mini polsjes (<16cm) en was bang dat dit echt een joekel van een horloge zou zijn. Gelukkig valt het allemaal mee, hij draagt minder groot dan ik in eerste instantie had verwacht. De case is goed afgewerkt maar wel gepolijst ipv geborsteld, iets wat ik wellicht ook zelf nog ga veranderen. De caseback is een bijzonder geval. Deze bestaat dus uit 2 delen waardoor deze gemakkelijk open te maken is zonder de waterdichtheid te verpesten. De achterkant is gegraveerd met russische letters dus dit kan ik niet lezen maar ik ga ervanuit dat er iets staat over dat het een automaat is en water dichtheid ofzo.

Kroon:
Een geval apart. Screw down is al een plus 1. Veel mensen klagen over het feit dat de kroon los zit, maar dit is dus de bedoeling en is een extra veiligheidsmaatregel om ervoor te zorgen dat deze niet afbreekt. Het opwinden en instellen van de tijd gaat makkelijk.

Glas:
Het is een acrylic crystal, dus ik ben bang(zeker gezien het feit dat ik nogal een kluns ben en al constant met het glas van mijn horloge tegen de onderkant van mijn bureau sla) dat deze nogal wat krassen te verduren gaat krijgen. Wel is hij mooi gedomed. Ook zorgt het glas ervoor dat het horloge extra waterdicht is.

Uurwerk:
Deze heb ik natuurlijk nog niet heel uitgebreid kunnen testen. Tot nu toe lijkt het horloge vrij goed te lopen, tot nu toe zoā€™n -6.5s/d. Er schijt heel veel verschil te zitten tussen de vostoks omdat de CQ niet fantastisch is, maar ook is het makkelijk om deze zelf wat te verbeteren. Het enige echte jammere is dat dit horloge geen hacking en geen quickset date heeft. Met een beetje innovatie zijn deze twee wel (enigzins) te realiseren. voor de hacking moet je de kroon heel lichtjes draaien alsof je de tijd terug wilt zetten en dan vasthouden. Quickset date kan soort van als je de tijd steeds verandered tussen 20:00 en 01:00.

Aankoop.
Na onderzoek op dit forum en reddit heb ik mijn vostok gekocht bij Zenitar op Ebay. Alles verliep zeer soepel en binnen twee weken was het horloge binnen, wat ik voor 2.50 verzendkosten vanuit Rusland best wel goed vind.

Kortom:
Ik kan natuurlijk geen extreem uitgebreid verslag schrijven en vooral dingen als de nauwkeurigheid van het uurwerk zal meer tijd voor nodig zijn om goed te testen, maar voor <70 euro ben ik zeer tevreden.

Dit is overigens model nummer 12634.

30 likes

Gefeliciteerd met deze ā€˜Scuba dudeā€™ !
Meer horloge per euro gaat niet lukken.
Mooi, robuust en onverwoestbaar.
Vostok weigert het oorspronkelijke ontwerp aan te passen, vandaar nog steeds de bidirectionaliteit van de bezel.heb de mijne op Horween leer en hij krijgt veel draagtijd.
Veel plezier met deze klassieker !

2 likes

Ik begin de Amphibia steeds leuker te vinden!

1 like

Veel plezier met je Amphibia!
Wel oppassen, want voor je het weet heb je er heel veel in huis. Kijk dus vooral niet op meranom.com en komandirskie.com !

Koop een tubetje polywatch van 5 euro voor het geval het je echt gaat storen

2 likes

Leuke aanwinst, veel plezier gewenst.

De bezel zit slechts met een veer geklemd, er is dus geen klik/geluid :slight_smile:

1 like

Gefeliciteerd, hier ga je heel veel lol van krijgen.
En zoals gezegd, Boctok is verslavend dus wees gewaarschuwd.
Wij zijn al lost en niet meer te redden.

3 likes

Gefeliciteerd man!!! Leuk horloge!!!

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee. Aankopen als deze gaan 100 jaar mee.

Goede keuze om bij Zenitar te bestellen, altijd goed
:+1:t3:

Die eventuele krassen kun je zo weer wegpoetsen met Polywax (heet dat zo?) maar ze geven je horloge juist karakter.
De bezel stelt inderdaad niet veel voor maar het het is wel kenmerkend voor een Amphibia. Mijne zit helemaal los omdat de veer gebroken is en draait alle kanten op. Boeit niet, ik gebruik hem als werkbeater.

4 likes

Reserveer alvast een beetje geld voor of nieuwe Russen, of therapie ā€¦

5 likes

Weer een liefhebber erbij.

Leuk, en pas op, het is gezegd, zeer verslavend!

(Behalve polywax kun je ook prima het huishoud poetsmiddel Brasso gebruiken. Gebruik ik altijd, en glas is weer perfect.)

2 likes

GefeliciteerdšŸ‘
En genoeg op het forum te vinden hoe je een Rus ā€œonder handenā€ neemt.:wink:

1 like

Met plezier gelezen. Met dit soort uitgebreide recensies ben je een aanwinst voor het forum.
Ik vergeef je dat je ā€˜innovatieā€™ schreef waar je ā€˜improvisatieā€™ bedoelde. Vostoks zijn hartstikke leuk, ik heb deze gehad:

3 likes

Dit

2 likes

Nergens last van hoor. En ik heb armen van een aap (albino).
Heb er nog eentje voor je liggen van een model 710, geen idee of die past op dit model.
@andrepost weet dit vast wel.

@LordLittle de band die @FransT bedoeld past niet op een 120.
Die heeft 18 mm lugs die andere 22mm
Nu heb ik nog een standaard stalen 18mm liggen ik zal eens kijken morgen of die op een 120 past.
Weet zo niet wat voor lug ends er bij zitten.

1 like

deze alvast besteld

3 likes

Mooi!

Ik wilde een tijd geleden dezelfde in groen bestellen, maar heb geen wijzer wisselaar. (Toch maar eens aan beginnen :blush:)

Een standaard 18 mm band zou er zo uit zien op een 120 kast.


I.m.h.o veel te veel ruimte tussen de band en de kast.
Ik heb zelf 16,5 cm polsen en mij is hij na het inkorten van de band en afstellen op de kortste stand nog te groot met deze kast.
Met jouw 16 cm polsen valt hij dan nog ruimer.

Altijd leuk zo een Vostok in de collectie. Veel draagplezier ermee.

Voordeel van acrylic is dat je ze er weer net zo makkelijk weg poetst.