NA vostok Kommandirskie 811831

Wat een dag, mn allereerste mechanieke uurwerk !
:champagne::clinking_glasses:


De Vostok 811831 Kommandirskie handopwinder.
Wat er precies op de wijzerplaat staat geschreven weet ik nog niet. (EDIT: ‘kapitein van een onderzeeboot’, letterlijk, en ‘gemaakt in Rusland’. Vertaling: @CrimsonCisa, dank !)
Je zou denken het is een duikertje, met die onderzeeër op de plaat, maar de WR is beperkt.
De datum goedzetten laat ik ook maar zitten, kan alleen door de wijzers te draaien, een heleboel keer…

De geheel Russische gebruiksaanwijzing heb ik nog niet gelezen, mogelijk is het een garantiebewijs, geen idee.
De bezel is draaibaar in twee richtingen, dus ook nog eens een stopwatch-functie.
Mooi wapen van Rusland op de deksel ook.

Al met al een leuke, èchte handopwinder. Voor de meeste HF’ers dagelijkse kost, ik heb altijd alleen maar quartz. Over de voordelen van quartz ga ik het niet hebben, zelf ontdekken.
Ik weet niet of het een in-house movement is, de 2414A met 17 juwels, lijkt me wel.

EDIT: info van WUS over het loopwerk:
"The 2414 is a very solid and dependable movement. It has a no-date version called 2409 and we discovered not long ago, that it was originally a Raketa design, but Vostok took over it and really made it sing, and along with the “Mir” 2209 and 2214, they are true defence-grade instruments, so you can depend on them."
Value for money dus, deze Vostok !

Mocht ik ooit in 020 komen dan blijft de Vostok thuis, ik wil niet beroofd worden van dit prachtige timepiecski.
Hier dan de wrist-shot. Istie mooi of istie mooi !

24 likes

Mooie aanwinst! Veel draag plezier :slight_smile:

Moet ook nog eens zo’n rusisch horloge aanschaffen. Mooie toevoeging!

3 likes

Echt een leuke aanwinst, veel draagplezier :+1:

1 like

Nice.

Haha idd

Kwestie van timen wanneer je je rus draagt.
Of continu, of na het wegleggen pas weer omdoen als je weer qua datum ongeveer gelijk zit met de nieuwe draagperiode… scheelt je een hoop rondjes draaien.

Verder, die russen zijn gewoon super leuk om te hebben. Doen het altijd en goed ook nog eens, hoe hard je er ook mee doet gooien.

Leuke NA.

3 likes

Mooi hoor !

Gewoon zeggen dat het een handopwinder is, zijn ze allemaal te lui voor…

2 likes

…en twee linkerhanden, dus aan deze hebben ze niks. :sunglasses:

“Kapitein van een onderzeeboot”

en

“Gemaakt in Rusland” (maar dat spreekt voor zich :hugs: )

1 like

Geniet van je eerste mechanisch exemplaar!

:joy:

Prachtige aanwinst waar je veel plezier van gaat hebben. De afbeelding is van de Russische onderzeeër k-141 :slightly_smiling_face:

1 like

Maar, dat is de Kursk !

Die afbeelding wordt al jaren gebruikt op Vostoks, duikboot is ook al behoorlijk lang in gebruik denk ik.

Nou de k-141 is met man en muis vergaan, die doet het niet meer… :disappointed_relieved:
290px-Kursk_wreck

1 like

datum verzet kan ook zodra je de wijzers bij een datumwissel tussen de 12 en 9 uur heen en weer draait
iedere keer dat je de 12 passeert en de datum verspringt weer even terug draaien tot iets onder de 09.00/21.00

1 like

Mijn beste,

Grandioos, je eerste mechanische horloge!!
Ziet er welwillend uit!! Kan direct om de pols!!
Ik wens je er dan ook een aangename tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Werkt niet altijd heb ik opgemerkt tussen het stapeltje russen.
.

Waar het wel werkt is het reuze handig idd.

Allereerst gefeliciteerd Sybren !

En echt doen: mijn rus van een kleine 100 eurie krijgt serieuze polstijd.
Een Vostok Amphibia 720 automaat.

1 like

Op 720 vind ik niet veel, maar deze is erg mooi :
s-l500 (1)

1 like

Gefeliciteerd met je eerste automaat. (Is dat iets om iemand mee te feliciteren? Ja toch? Net zoiets als ontmaagd worden🙄)
Met een Rus zit je altijd goed, onverwoestbaar.
Alleen nog een zwart datewheel eigenlijk om het af te maken. Veel plezier ermee, en die datum is een kwestie van wennen. Even voorbij 24:00 en dan weer terug naar 21:00 of iets verder, dan zie je hem even verspringen en weer door naar 24:00. Als het werkt tenminste bij dit uurwerk.

Weet jij iemand die dat datewheel kan aanpassen ?
Of moet dat gewoon de volgende fase zijn in mn horlogerie-ontwikkeling.
Een datewheel vervangen doe je zelf !

1 like

Je horloge is dus een monument, een eerbetoon aan de bemaning van Kursk. Draag hem met respect!