Wat een dag, mn allereerste mechanieke uurwerk !
De Vostok 811831 Kommandirskie handopwinder.
Wat er precies op de wijzerplaat staat geschreven weet ik nog niet. (EDIT: ‘kapitein van een onderzeeboot’, letterlijk, en ‘gemaakt in Rusland’. Vertaling: @CrimsonCisa, dank !)
Je zou denken het is een duikertje, met die onderzeeër op de plaat, maar de WR is beperkt.
De datum goedzetten laat ik ook maar zitten, kan alleen door de wijzers te draaien, een heleboel keer…
De geheel Russische gebruiksaanwijzing heb ik nog niet gelezen, mogelijk is het een garantiebewijs, geen idee.
De bezel is draaibaar in twee richtingen, dus ook nog eens een stopwatch-functie.
Mooi wapen van Rusland op de deksel ook.
Al met al een leuke, èchte handopwinder. Voor de meeste HF’ers dagelijkse kost, ik heb altijd alleen maar quartz. Over de voordelen van quartz ga ik het niet hebben, zelf ontdekken.
Ik weet niet of het een in-house movement is, de 2414A met 17 juwels, lijkt me wel.
EDIT: info van WUS over het loopwerk:
"The 2414 is a very solid and dependable movement. It has a no-date version called 2409 and we discovered not long ago, that it was originally a Raketa design, but Vostok took over it and really made it sing, and along with the “Mir” 2209 and 2214, they are true defence-grade instruments, so you can depend on them."
Value for money dus, deze Vostok !
Mocht ik ooit in 020 komen dan blijft de Vostok thuis, ik wil niet beroofd worden van dit prachtige timepiecski.
Hier dan de wrist-shot. Istie mooi of istie mooi !