NA Vreemde roerganger

TLDR: ik heb een nieuw horloge; foto’s onderaan in dit topic.


Even een Frans plaatje opzetten :notes:

Af en toe loop ik op het wereldwijde web tegen merken aan die me absoluut niets zeggen. Van deze Michel Herbelin Newport Classics Quadrant 18264/AP01BL vermoedde ik aanvankelijk dat het een horloge van een puur modemerk zou zijn. Als de definitie daarvan is, dat het een merk is wat zijn oorsprong vindt in modekleding, dan lijkt dit stempel in eerste instantie niet van toepassing op Michel Herbelin. Mocht ik dat toch fout hebben en er blijken wel degelijk Michel Herbelin overhemden en broeken te bestaan, dan bij deze mea culpa maxima, of om in Franse sferen te blijven: pardon. :pray:

Voor zover ik kan nagaan is Michel Herbelin
in 1947 opgericht in Charquemont in het land der stokbroden, waar lokaal kennelijk meer horlogemakers vandaan kwamen. Volgens het bedrijf zelf was de oprichter (en naamgever), na een aantal jaren in een lokale horlogefabriek te hebben gewerkt, niet tevreden met de kwaliteit van de geproduceerde horloges daar en ging hij daarom zelf horloges maken. Tuurlijk; klein beetje een kloppende tijdlijn waaromheen een marketingsprookje is gebouwd dus. Hoe dan ook: het bedrijf is wel steeds onafhankelijk gebleven, zo begrijp ik ook uit Mikrolisk. :nerd_face:

Het eerst gefabriceerde uurwerk werd de IMPEC genoemd, later werd IMPEC omgedoopt tot Michel Herbelin. Onderstaand plaatje is het enige wat ik kon vinden.

In de jaren 80 is Michel Herbelin door de verregaande verkwartsisering (ja sorry: ik wist even geen betere term te verzinnen) quartz uurwerken gaan gebruiken. Was een snuggere zet. Bij dit merk dus geen zelf ontwikkelde kalibers of zo, maar overwegend Ronda quartz, alhoewel ik zag dat ze nu wel automaten in hun modellen stoppen. De prijsstelling is hoog (voor deze quartzmodellen), en of het het geld van al die modellen waard is zou ik niet weten.
Je ziet het bij wel meer merken dat ze een hoge adviesprijs hanteren en daarna hoge kortingen geven; dat laatste doet Michel Herbelin (of better: Herbelin, want ze laten tegenwoordig de voornaam achterwege) dan weer niet.
Je zou al met al kunnen zeggen dat ze geen modemerk zijn maar dat ze ook niet erg hun best doen om die ‘beschuldiging’ te ontkrachten.

Mijn NA behoort tot de Newport-lijn. Geïnspireerd op maritieme horloges en ze proberen hiermee watersportliefhebbers aan te spreken. :sailboat:

Nu is dat laatste in mijn geval mislukt; ik heb een hartgrondige hekel aan water. Maar het model spreekt me wel aan: ik vind het geen allemansvriend. Lekker anders, en het hangt tussen een vierkante en ronde kastvorm in. Uiteraard is de aansluiting van de band op de kast afwijkend, en dat springt direct in het oog. Het maffe is dat ik dat bij het om doen en dragen van het horloge niet merk. Weet iemand of zo’n manier van bandaanzet een bepaalde naam heeft?

Hij draagt in ieder geval heerlijk: lekker dun. Dat komt ook door de plaatsing van de, ehh, ik noem het maar even lugs. De dial is egaal blank (of wit) en de kleine seconde ligt iets verdiept en is off white met een subtiele sunburst. De Romeinse cijfers zijn opgelegd. Daar waar de lijnnaam ‘Newport’ pontificaal onder de VI op de foto’s te zien is, valt dat in de praktijk enorm mee; het valt me minder op dan ik aanvankelijk had gedacht.
De hier gebruikte Ronda wordt onder andere ook in meerdere TAG’s, Eterna’s en Edoxen gebruikt: dan is het voor mij goed genoeg.
De blauwe band is lekker soepel.

Ben ik onder de indruk van de algeheel kwaliteit? :face_with_monocle: Nou: hij valt me in ieder geval helemaal niet tegen wat dat betreft. Keurig afgewerkt en geheel gepolijst. Het maritieme gevoel komt ook tot uiting op het achterdeksel waarop een roer is geëmbost. Ook dat ziet er netjes uit. :ok_hand:

De specs:
• Kastdiameter: 38 mm
• Uurwerk: Zwitsers uurwerk - Quartz
• Uurwerk Kaliber: Quartz 11 1/2 RONDA 6004-B
• 8 mm dun
• kalfslederen band
• 20 mm bandbreedte
• saffierglas
• 50 m waterdichtheid

De fotoosch:

Best blij met deze aparte roerganger. :blush: Bedankt voor het kijken.

50 likes

Mooi horloge en mooi opgeschreven .
De wijzerplaat lijkt wel van porselein. Veel plezier ermee!!:watch:

1 like

Sjieke “aparte roerganger”, ik vind hem niet gek en hij staat je goed.
Van harte & veel draagplezier! :ok_hand:

Zul jij vandaag ook een rotdag hebben gehad. Het kwam hier horizontaal met liters tegelijk uit de lucht vallen … :joy:

1 like

Bijzondere wijzerplaat :grin:
Gefeliciteerd met je NA
Nieuw voor mij. Geniet ervan

1 like

Wil je geloven dat ik daar dus de hele dag beroepsmatig mee bezig ben geweest (crisisopschaling). :smile:

1 like

Een horloge waarvan je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt zeggen dat het de enige hier op HF is. Proof me wrong. Mooie vondst en leuk om iets van de achtergrond/herkomst te leren. Veel plezier met deze opmerkelijke roerganger!

1 like

Zeker wil ik dat geloven en respect daarvoor!

1 like

Dank allen :pray:

3 likes

Mijn beste,

Wat een bijzondere aanwinst!!
Een horloge, “Anders dan Anders”.
Leuk hoor!!
Ik wens je er een sublieme tijd mee. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dank je wel! :pray:

1 like

Mooie combinatie met de piano;)!
Leuk verhaal om te lezen en een heel fijn bijzonder horloge! Gefeliciteerd

1 like

Mooi horloge hoor geniet ervan :wink:

1 like

Leuk man, die zien we niet vaak. Veel plezier er mee!

1 like

Echt bijzonder en mooi horloge. Geniet ervan.

Dank u. Niet iedereen zal zijn gecharmeerd van deze Fransoos, al was het vanwege de quartzheid; en qua vorm moet het ook maar net je ding zijn. Ik vind 'm leuk. :blush:

3 likes

Dit zou zomaar eens de enige op HF kunnen zijn :+1: Gefeliciteerd met de aanwinst!

Misschien daar ook eens posten?

1 like

Mooi verhaal en een mooi merk. Gefeliciteerd!

1 like

Zeer mooi en chique horloge! :ok_hand: :slightly_smiling_face: Ik kom al tientallen jaren regelmatig in Frankrijk en iedere keer opnieuw sta ik weer te turen naar Michel Herbelin. Worden veel verkocht door juweliers in heel Frankrijk. Hier kom je ze maar af en toe tegen; vroeger wel veel meer. Ik heb het niet echt grondig bestudeerd, maar volgens mij is het ook geen modemerk maar gewoon een kwalitatief goed Frans horlogemerk. Ik heb er in Frankrijk al vaak een gepast, ook uit de Newport serie, maar de bandjes zijn altijd te kort voor mijn brede pols. Dan moet het worden besteld en ben ik altijd net weer naar Nederland. Zodoende is het er nooit van gekomen… :thinking: :smile:

Veel plezier met deze chique aanwinst! :sailboat:

1 like

Mooi hoor. Proficiat, goede keuze :grinning::+1:

1 like

Weer eens even heel wat anders inderdaad, prachtige wijzerplaat.

Als je zoekt op “impec montre” vind je er nog een behoorlijk aantal…

1 like