Super ![]()
Gefeliciteerd ![]()
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst.
Ah mooi verhaal en proficiat met je nieuwe aanwinst. ![]()
Ik ga eens in de details van vintage duiken. Geen voorbode maar gewoon interesse.
Klopt het dat je de bezel beveiliging lastig kan bedienen omdat je daar eigenlijk 2 handen voor nodig hebt?
En een wellicht onnozele vraag, waarom heeft de nieuwe versie geen HEV meer nodig omdat het een monobloc is? Ik dacht altijd dat ook het glas er met geweld uit kon knallen als er geen HEV is, waardoor het een onveilige situatie kan zijn?
Oh en ik zie het verschil tussen u en c shape niet op jouw fotoās, of ik zie het überhaupt niet ![]()
Heel uniek model inderdaad, ik snap wel dat je die niet kan missen als je langs een terras loopt.
Aanvulling op de discussie C of U shaped kast bij de kroon:
De tweede foto is een foto van 3 PloProffen van de bovenkant genomen, waar de bezels vanaf gehaald zijn. Je ziet een U shape, een kleine C shape en een grote C shape.
Zoals ik uit de tekst begrijp is bij de productie van de C shape kasten te hoog geboord, waardoor het wieltje aanliep in de U shape. De producent heeft toen de kast met de hand bijgeschaafd waardoor de C shape is ontstaan.
Bedankt voor je goede vragen. Wat de bezel betreft: dit is prima te doen. Ik heb reviews gezien op YouTube waar er een beetje moeilijk wordt gedaan. Dan wordt er uitgelegd dat je twee handen nodig hebt om de bezel in te stellen. Dit wordt dan ook gedaan wanneer het horloge niet op de pols zit. In dat geval heb je inderdaad twee handen nodig, maar dat geldt ook voor een submariner.
Al polso is het heel simpel. Het horloge zit stevig op de linkerpols en met je arm kun je dus tegenkracht geven. Met je rechterhand druk je de grote rode knop in met de ringvinger of middelvinger, deze rode knop houd je ingedrukt. Dit gaat prima omdat het horloges vast zit op de arm. Daarna kun je met duim en wijsvinger de bezel makkelijk bi-directionaal instellen.
Ik lees en zie ook in reviews dat de reviewers het moeilijk vinden om de kroon te bedienen, omdat het een lefty is. Dan houden ze het horloge op zān kop, om dan met de rechterhand de screw down kroon tegen de klok in los te draaien, en dan wanneer hij losschiet met de klok mee op te winden met rechts.
Dit is nergens voor nodig en geeft een knullige uitstraling. De PloProf drager houdt het horloge niet op zān kop wanneer hij de tijd gaat instellen. Je pakt het horloge gewoon in je rechterhand en met links draai je de kroon (ook gewoon tegen de klok in) los. Daarna wind je het horloge met de klok mee op. Met je linkerhand is dit dus naar je toe, van voren gezien. Zo stel je ook de tijd en datum in, en zie je gelijk wat je aan het doen bent. Alleen knoeiers stellen de tijd in met het horloge op zān kop.
Wat betreft de HEV dacht ik dat het op het 2009 model zat omdat het een losse caseback had. Het hele idee van de vintage was een monobloc case, met alleen point of entry bij het glas en de kroon. Het glas was zo dik en zat er op geschroefd, waardoor er geen water en helium naar binnen kan. Hoe hoger de druk onderwater, hoe verder het afgedicht wordt. Zelfde voor de dubbele seals bij de kroon. Het hele idee was; zolang er geen helium naar binnen kan, hoeven we ons ook geen zorgen te maken dat er druk ontstaan wanneer we weer naar boven gaan.
Volgens mij is het tegenwoordig zo dat een horloge geen 1200m rating meer mag hebben volgens ISO 6425 zonder een HEV. (Zoals de summer blue) Ik vond het niet overtuigend en het leek me niet nodig daar de summer blue een monobloc is.
Caramel zeezout Fudge. Dank je wel mate!