NA weekje wachten op de scratch magnet aka Cartier Santos

Ik begin met, als je niet van een lang verhaal houdt. Scroll naar beneden voor de foto’s.

Het begon vorig jaar, na de aanschaf van mijn eerste seamaster, wat niet geheel vlekkeloos ging. Dus die ging weer terug. En toen kwam de santos voor het eerst in mijn vizier. @HanDavinci riep het toen al dat ik een santos moest nemen. Bij deze geef ik hem dan ook de schuld van deze vervelende NA. Geintje natuurlijk. Maar uiteindelijk heeft de seamaster het toen toch gewonnen en er kwam een nieuwe. Dus toen waren de fondsen aardig uitgeput.

Fast forward naar dit jaar. De santos kwam steeds vaker weer in beeld. Hier op het forum, maar ook op YouTube en instagram. Af en toe wat inlezen. Ik kreeg steeds meer gevoel, voor het verhaal, achter het horloge. Steeds vaker foto’s opzoeken. Zo heeft hij de laatste weken, echt veel, door mijn hoofd gespookt.

Cartier keek ik eigenlijk, sinds het begin van de hobby, al wel met een schuin oog naar. Wat ooit begon als een juwelen huis, is uitgegroeid tot een grote speler in de horloge wereld. Want waar zij soms mee uit komen is echt geweldig. Neem de masse mystérieuse ik vind dat zo ongekend vet. En iets wat niemand had verwacht. En hun modellen zijn echt iconisch zoals de tank, santos en de crash. Maar ook weer gedragen door iconische mensen. De foto van Muhammad Ali die een kleine tank draagt, wie kent hem niet. Die hele heritage van Cartier. I love it.

Dan is er natuurlijk nog het verhaal van het horloge zelf. Ook al erg vaak aangehaald hier op het forum denk ik. Dus heel even kort samengevat. Het was een verzoek van Alberto Santos Dumont aan zijn vriend Louis Cartier. Hij verzocht hem een horloge te maken, voor om de pols, voor tijdens het vliegen. Stuk handiger dan een zak horloge. Schijnbaar ook het eerst pols horloge en piloten horloge. Wat een primeur. And that’s about it.

Maar toen, per heel stom toeval, zag ik in het Cartier only topic. Waar ik niet vaak in kijk, want Jah heb/had nog geen Cartier. Dat er gesproken werd over een prijsverhoging. Na wat rond te hebben gebeld, bleek dit aardig op waarheid gebaseerd te zijn. Mijn eigen planning was, eerst mijn aquis verkopen, voor dat er een santos zou komen. Toch dacht ik nu moet ik toe slaan.

Dus zaterdag ochtend, gelijk naar mijn gebruikelijke AD in Groningen gegaan. Om
de medium en large te passen. Al vrij snel tot de conclusie gekomen, dat large mij beter past. Qua hoe ik vind dat die op mijn pols valt. Maar ook gewoon bij mijn persoonlijkheid. Ik draag nooit een pak. Het netste wat ik draag, is af en toe een overhemd, als we eens wat luxer uiteten gaan. Dus heel dressy hoeft van mij niet. Ik draag liever lekker casual t-shirt, spijkerbroek en sneakers. I like it sporty. Wat groter en meer gewicht is voor mij geen probleem.

Maar helaas zag ik toen, dat er wat mankeerde aan de wijzerplaat. Er miste een pootje van de R in Cartier. En dat terwijl ik niet eens, bewust de wijzerplaat zat te bestuderen. Dus ik pakte de medium er bij keek nog een paar keer. Toen zei ik tegen de verkoper kijk jij eens, want volgens mij ben ik gek. Ook hij zag het al vrij snel. Gelukkig was zijn reactie ook al direct. Dit gaan we niet doen. Ik bestel een nieuwe voor je. Een andere verkoper zei, dat wil je toch juist, dat is uniek. Nee dat wil ik niet, echt niet. Ik ken mezelf ik zou me er dood aan irriteren.

Dus toen terug naar huis met lege handen. En begon het wachten. Er werd gezegd hopelijk is die er woensdag en anders vrijdag. Mweh woensdag geen belletje, helaas. Dan maar hopen op vrijdag. Maar vrijdag ook nog geen belletje. Stond toen, aan het einde van de dag, op het punt om zelf te bellen. Maar mijn vrouw weer hield mij hier van. Want dat zou opdringerig zijn. Hmmm okeeeeej, nou goed.

Maar toen was daar vanochtend het verlossende telefoontje. De zending was gisteren laat. Vandaar dat het belletje er niet van was gekomen. Gelukkig zei mijn vrouw al vrij snel ga zo gelijk maar. Dus opgestaan en aangekleed. Vrouw en kind gedag gekust. In de V60 gestapt en gas linkerbaan op naar Groningen.

Aangekomen in Groningen, werd ik zoals altijd vriendelijk welkom geheten. Al gauw werd het horloge er bij gepakt. En na grondig de wijzerplaat te inspecteren en niets te hebben gevonden. Was ik verkocht. Prachtig horloge, lekker licht, lekker plat. Dus het was zeker het wachten waard. Eens even heel wat anders dan de tudors en seamaster. Het afrekenen was helaas wat minder leuk. Maar goed, vorige week al een prijs afgesproken, dus het had erger gekund. Dus ik ben mijn AD zeer dankbaar. Want ik wordt er altijd goed geholpen.

Hier volgen nog een paar foto’s. Helaas nog niet zoveel, want Jah het leven gaat door. Vrouw en kind hebben ook aandacht nodig. En ik moet zeggen, het horloge is op de pols, toch nog wat lastig vast te leggen vind ik. Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn veel te lange verhaal. Fijne avond nog.

148 likes

Top NA, gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Prachtig horloge, ik heb die van @Fate_Amenable_To_Change vaker om de pols gehad, en dat maakt wel hebberig. Veel plezier ermee!

2 likes

Heel mooi horloge en meteen met een verhaal erbij. Klaar voor de krassen :grimacing::sweat_smile:

1 like

Erg tof hoor. :ok_hand:
Volgende week hoor ik gelukkig eindelijk ook weer bij de Cartier club.

6 likes

Mooi hoor, gefeliciteerd!

1 like

Super stijlvol, klasse! Gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Mijn beste,

Ziet er buitengewoon goed uit!!
Ik wens je er een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

De Santos is hier ook nog een wens. Gefeliciteerd!

1 like

Ik hou er wel van hoor, zo’n long-read persoonlijk belevingsverhaal! Maar, gefeliciteerd! Nooit zo naar Cartier gekeken. Maar moet zeggen dat ik aangenaam verrast was, door die van @Fate_Amenable_To_Change. Mooi horloge! Geniet ervan!

2 likes

Goed verhaal !! Gefeliciteerd met je Santos.

1 like

Holy fak wat een krassen. Laat het Ralph maar niet zien :unamused:

1 like

Ja prachtig zo’n Santos. Ik moet ook nog eens overstag. Veel plezier ermee dat gaat vast lukken :champagne: :ok_hand:

1 like

Nice! Gefeliciteerd met de NA.
Wat is je polsomtrek voor referentie?

1 like

Zit nu rond de 18/18,5cm en jij dan?

1 like

Ik weet nooit zo goed waar ik moet beginnen. Maar als ik eenmaal bezig ben, ga ik er altijd helemaal in op. Wil ook nog steeds een NA schrijven over m’n bb gmt. Vind ik zelf ook wel een leuk verhaal. Ook al is het van de zomer vakantie van vorige jaar haha

1 like

Prachtig horloge en leuk verhaal. Zeker mooier dan een seamaster. Veel plezier met krassen maken, het maakt je horloge eigen.

1 like

De reden dat ik het vraag is omdat ik de Santos van Fate (Medium) heb geprobeerd en ik vond hem eerlijk gezegd op mijn pols van 21.5 cm niet slecht staan. Maar ik denk dat een L mij beter zou staan. Ook om dezelfde reden die jij noemt - loop er voornamelijk casual bij.

1 like

Ow dan kan je hem zeker hebben. Ik kon ze gelukkig allebei passen bij het AD. Mocht je hem overwegen zou ik dat zeker eens doen.

1 like

Leuk verhaal! Bijzonder dat die mislukte R door de quality control is gekomen. Van harte met deze prachtige aanwinst!

1 like