NA: Yema Sous Marine. Wie vertelt mij meer?

Een tijdje terug heb ik via EBay deze Yema Sous Marine aangeschaft. Niet omdat ik er specifiek naar op zoek was maar gewoon omdat ik het een mooi horloge vond en de prijs me wel redelijk leek.
Nu probeer ik op internet wat meer informatie te vinden maar ik kom niet heel ver.
Behalve dat Yema Frans is en dat het model uit de jaren 50 of 70 komt (verschillende bronnen spreken elkaar tegen)
Het betreft een handwinder die na 30 slagen (geen idee of het hele rondjes zijn) een gangreserve heeft van 32 uur en netjes op tijd blijft lopen. Voor zover ik als leek kan zien is er niets aan gedaan en is het horloge in originele staat. Helaas is het bandje wel nieuw.
Is hier misschien iemand die mij meer kan vertellen over dit horloge?
En dan nu de plaatjes bij het horloge:





s-l400 (2)

14 likes

Zo te zien eind 60s of 70s, zeker geen 50s.

3 likes

Yup. Met die c-shape case. Mooi ding trouwens.

3 likes

Dankjewel. Ok, geen 50’s dus. Kunnen jullie vanaf de foto’s zien of de kast een keer behandeld is? Jullie hebben daar meer kijk op als ik.
Hij is sunburst geslepen. Zou dat origineel zijn?

1 like

Ik schat hem ook jaren '70. Leuk horloge! Waarschijnlijk een France Ebauches uurwerkje erin. Over Yema staat best veel op het internet, ook op de site van Yema zelf. :slightly_smiling_face:

Naar mijn idee is hij niet gepolijst, maar dat is moeilijk met absolute zekerheid te zeggen. Hij ziet er scherp uit de kast.

Veel plezier ermee! :+1:

2 likes

Dankjewel! Had al wel wat info gevonden over Yema zelf inderdaad. Leuke geschiedenis wel. Hij is wel wat scherp inderdaad aan de binnenkanten van de lugs.

1 like

Graag gedaan uiteraard! Ik heb een paar Yema’s en ben ook een liefhebber van het merk. Overigens bedoelde ik met scherp mooi scherp dus niet de indruk makend gepolijst te zijn. :wink:

1 like

Oh haha. Leesfoutje.

1 like

Heb zelf de Yema Meangraf Sous Marine uit eind jaren 60 / begin 70

Sous Marine (water resistent) blijkt een case brand te zijn die destijds op de dail zichtbaar was en daarmee te vergelijken was met EPSA Supercompressor, Caribean en Squale die dit ook deden.

NB zegt niets over kwaliteit van de case versus de andere genoemde case brands.

1 like

Kijk, zo leer je nog eens iets. Vroeg me al af wat Sous Marine betekende. Had het natuurlijk zelf kunnen opzoeken maar dat was nog niet bij me opgekomen :thinking: Ik dacht dat Sous Marine het type horloge was​:hugs: Blijft de vraag nu natuurlijk wat dan wél het type is.
Die meangraf is ook wel leuk.

1 like

Ik dacht dat het onderzeeboot betekende. :joy:

Sous = onder
Marine = bootjes

3 likes

Wordt in het Frans vaak als uitdrukking vrij vertaald: onder water. :slightly_smiling_face::+1:

2 likes

Is het ook; een horlogelijn gelanceerd door Yema in 1953. :wink:

2 likes

Mooi horloge hee :wink: Je hebt hem van mij gekocht dus mooi om te lezen dat je er blij mee bent.

Kast is zeker niet gepolijst en nog scherp zoals het hoort. Ik heb hem gekocht in Belgie en hij is volledig geserviced. Erg leuk horloge al heb ik er wel verlies op gemaakt maar zo gaat dat soms.

1 like

Ik ben best wel benieuwd of wat voor uurwerkje dat is. Het zag er voor mij op het eerste gezicht penankerig uit?

1 like

Haha toe es ee’m. Oale pro. :joy:

1 like

Helaas kon ik op mijn computer de foto niet vergroten. Ik kan er dus ook niets expliciet over zeggen. Het ligt echter voor de hand dat er een Frans uurwerkje in zit. Bijvoorbeeld FE, maar nogmaals weet ik het niet zeker. :slightly_smiling_face:

1 like

Het ziet er uit als dit uurwerkje. Lijkt inderdaad alsof het een Frans uurwerkje is. :+1:

1 like

Als je hem aan mij had aangeboden had je er vast winst op kunnen maken… Ik vind hem wel leuk! :stuck_out_tongue_winking_eye::wink:

1 like

Dat is volgens mij ook dezelfde. Jammer genoeg is net niet te zien of het een FE handwinder is. Het nummer zit net onder de balanskloof. :grimacing: Er komt vast wel iemand die het weet. :wink:

Ik vraag mijn forumvriend Fenno @Inca hier even om advies… :slightly_smiling_face:

1 like