NA: zelfgemaakt horlogekistje

Hello!

Een beetje een andere NA dan gebruikelijk. Rond november vorig jaar besloot ik dat mijn horloges van mijn nachtkastje toch maar eens naar een wat ‘professionelere’ setting mochten. Zoals iedereen ging mijn gedachte naar zo’n mooie rainer box, maar ik besloot toch voor iets anders te gaan, iets goedkopers was het plan, maar dat lukte niet en iets uniekers dat lukte wel :sunglasses: .

Daar ging ik, als totaal niet praktisch persoon naar de plaatselijke Hubo. Wat wou ik? Geen idee eigenlijk, uit eindelijk maar op goed geluk een grote plank multiplex en een smal plankje hout gekocht voor het binnenwerk. Ik begon met het makkelijkste. 4 zijkanten, een bodem en een deksel.

Dat ging makkelijk, mooie schuine randjes en met een paar spijkertjes en wat lijm aan elkaar.

Tijd voor het binnenwerk, het plan was om met suède beklede binnenmuurtjes te maken, en ook langs de randen om de horlogebanden een beetje te sparen.

Ging nog redelijk makkelijk af! Met een mooie HFLE17 om de maat af te meten.

Het moeilijkste gedeelte was het bekleden van de binnenmuurtjes, ik heb twee keer de lange plank die in het midden door de kist loopt doormidden gebroken, maar uiteindelijk is het toch gelukt om het kistje met suède te bekleden door de stof vast te lijmen, aan de onder en zijkanten vast te nieten en dan de plankjes met wat agressie (en met beleid) in elkaar te timmeren

Een klein lakje erop gesmeerd voor een wat mooiere look:

En toen kwam er nog een hekelpuntje, hoe ga ik eigenlijk de horlogekussentjes maken? Uiteindelijk heb ik nog een lijn van dat ‘schuimachtige’ stoelvulling gevonden, voorzichtig op maat geknipt, suède erom gevouwen en aan de onderkant dicht genaaid.

En daar is hij dan! Het afgemaakte kistje. Ooit wil ik de kussentjes nog vervangen voor kussentjes van een wat harder materiaal, maar dat zien we later wel.
image

En dan nog even een bijna gevuld kistje…

Heb ik er ooit spijt van gehad? Zeker. Wat een rotkarwijtje was het soms. Ik heb tijdens het hele project geen elektriciteit gebruikt (behalve voor het licht in de avond) en met mijn handigheid heeft dat vooral bij het schuren/vijlen een paar lekkere lidtekens opgeleverd…

Bedankt voor het lezen!
Iemand nog tips voor een volgens projectje?

Edit: Ik heb natuurlijk ook op een bepaald moment het deksel eraan geschroeft. Dat heb ik met een simpel pianoscharnier gedaan zoals in het gifje te zien is. Verder excuses voor de rommel qua foto’s, ik heb alles vanaf mijn telefoon geschreven en dat hielp niet echt mee :wink:

Edit2: als iemand nog meer wilt weten, dan hoor ik het graag :slight_smile:

72 likes

:+1:

Ik doe het je niet na (2 linkerhanden)

1 like

Mooi gedaan! Ook een leuk idee :grinning:

1 like

Ziet er goed uit (behalve je duim), hulde :+1:

1 like

Mooi stukje huisvlijt! Kistje met een verhaal, leuk … :ok_hand:

1 like

Leuk gedaan.

Ik heb ooit zelf kussentjes gemaakt van een stuk leidingisolatie en wat AH winkelwagenmuntjes. Precies de juiste maat.

16 likes

Cool!
Die kussentjes zou je eventueel ook voor weinig op AliExpress kunnen kopen, die hebben daar genoeg keus in.

1 like

Een knap stukje vakmanschap! :+1: Met een aantal stevige kussentjes is hij wat mij betreft helemaal af. Goed gedaan hoor!

1 like

Die is ondertussen grotendeels geheeld! Als je goed kijkt zie je de verkleuring nog :wink:

Ah goede tip! misschien als ik voor de vervanging van de kussentjes houd. Mooi naadloos afgewerkt ook!

Daar heb ik inderdaad ook nog over zitten denken, maar de lengte/breedte is natuurlijk heel belangrijk, en ik wist niet zeker of ze goed zouden passen (en ik had op dat moment ook geen zin meer om erop te wachten :wink: )

2 likes

Lekker bezig ,leuk resultaat :grin:

1 like

Cool verhaal! :+1::+1::+1:

Doosje ook zeker niet slecht.

1 like

Creatief haha :grin:

1 like

Ik krijg hele vreemde beelden binnen :joy::joy::joy:

3 likes

Cool gedaan!! Mooie touch die suede binnenkant. :+1:t4:

1 like

Niet slecht. Ik doe het je in elk geval niet na. Van harte met je nieuwe kistje!

1 like

Heel knap gedaan :ok_hand::ok_hand:

1 like

Die isolatie rollen heb ik ook, de tip van de muntjes is top! Ze vallen nu inderdaad in elkaar, als het ware.

1 like

Leuk zo’n zelfgemaakt horlogekistje

1 like

Ik vijl niet, maar door het schuren heeft de mijne ook wat tekens opgelopen. Ach, dat vinden vrouwen stoer.

Leuk gedaan!

3 likes

Mooi gedaan :+1:

1 like