NA: Zenith Cronometro Tipo CP-2 Flyback

Waarschuwing: Behoorlijk wat (con)text

Korte samenvatting voor degenen die niet op lappen tekst zitten te wachten:

Ik heb dit horloge gekocht.

Het is een Zenith Heritage Cronometro Tipo CP-2 met Flyback movement

Klik hier om verder te gaan

Er valt natuurlijk veel meer te vertellen over dit prachtige horloge, ik wil iets vertellen over …

De rol van Zenith binnen de luchtvaart-horlogerie

Een wat onderbelichte kant van Zenith, er zijn ook merken die tot in het oneindige blijven marketeren (mekkeren) over een horloge die een paar kilometer boven het aardse heeft vertoefd, maar Zenith heeft hier echt wel een verhaal.
Bijvoorbeeld…
Louis Blériot, wie kent hem niet? De man die in 1909 als eerste Het Kanaal overvloog in zijn zelfgebouwde Blériot XI.
En zou hem dat gelukt zijn zonder deze Zenith Special om zijn pols?

Een horloge waarover Blériot na de vlucht een brief stuurde naar Zenith:

Vert. “Grote Blij met het Zenith horloge, draag hem elke dag. Zou iedereen moeten doen!”

Ook leverde Zenith cockpit instrumenten, zoals deze hoogtemeter uit 1910:

Of deze “chronographe a retour”, voor het meten van de tijd tussen het loslaten en exploderen van bommen (vaak met een lange band om de bovenbeen van de piloot gegespt).

Type 20

Vanaf 1939 tot in de jaren 60 leverde Zenith ook klokken en stopwatches voor in de cockpit. De “Zenith Montre d’Aéronef Type 20”

De “Type 20” klokken kenmerkten zich door de matzwarte plaat, grote witte, vet gelumineerde cijfers en de “cathedral-style” wijzers
Deze werden door de US, Duitsland, Polen, Italië alsook door de Franse en Engelse luchtmacht gebruikt

Het duurde tot 2012 totdat Zenith zijn “Pilot Type 20” horloge herintroduceerde als hommage aan de vroege Pilot horloges en de Type 20 cockpitklokken met de gigantische (57,5 mm !!!) Montre d’Aéronef Type 20 (2012) en Montre d’Aéronef Type 20 GMT (2013).

Voorzien van het eigen Cal 5011K uurwerk, in datzelfde jaar vermeld als de meest accurate chronometer ooit getest door de Neuchâtel Observatory (in de categorie van zakhorloges, vanwege het grootte).
Het formaat is lange tijd fors gebleven maar nu naar bescheidener proporties teruggebracht en tot op heden is de Pilot Tipo-20, nog steeds voorzien van de grote uienkroon, een belangrijk onderdeel van het Zenith assortiment. Ook hier aanwezig op HF…

Ik sla de in 1952 geïntroduceerde “Pilot” horloges even over, dit is een serie dresswatches zonder specifieke luchtvaart eigenschappen. Bedoeld voor saaie burgervliegtuigpiloten :wink:.

Cairelli Tipo CP-2

Wie regelmatig eBay afstruint op zoek naar een vintage Zenith zal het waarschijnlijk opgevallen zijn dat er veel, heel veel, wordt aangeboden vanuit Italië. Een aantal Italiaanse distributeurs wisten het merk sterk neer te zetten in de Italiaanse markt. Sinds 1932 was Antonio Cairelli er één van (een andere in Zenith kringen zeer bekende naam is die van De Luca).
Cairelli had ook goede banden met het Italiaanse ministerie van Defensie, en was daarnaast distributeur van Universal Genève.
In 1967 regelde Cairelli het contract voor het leveren van 2500 chronograaf horloges aan het Lockheed F-104 squadron van de Italiaanse luchtmacht voor Zenith, die dit model voorzag van de naam “A. Cairelli Roma” op de wijzerplaat.

De Zenith Tipo CP-2 is een schitterende pilot chronograaf. Overigens staat “CP” voor “cronometro di polso”. Weten we dat ook weer…

Het was niet ongewoon in die tijd om wijzerplaten te voorzien van de naam van de distributeur of juwelier. Rolex en Patek deden dat ook (Tiffany, Beyer), Omega (Türler), …
De CP-2 werd voorzien van het Cal 146 DP (18.000 bph, 2 subdials) uurwerk en was met zijn 43mm groot te noemen (zeker voor die tijd). Zijn voorganger, de CP-1, was 39mm en te klein bevonden, de Italiaanse opdrachtgever stelde de 43mm als vereiste.
In 1972 werd er gestopt met de levering van de Zenith Tipo CP-2, maar ze werden tot 1985 gebruikt.

Niet alle 2500 Zenith CP-2 exemplaren werden door Cairelli aan het leger geleverd, een deel werd aan particulieren verkocht (de militaire modellen zijn te herkennen aan een “MM” (Matricola Militare) met nummer of “PS” (Pubblica Sicurezza) gegraveerde markering op de caseback). Dit heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat er nog relatief veel exemplaren te vinden zijn die in een goede staat verkeren. Hij is vaak prachtig oud geworden, met een “ghost bezel”, koffiebruine lumen en een licht verkleurde wijzerplaat.

Een orginele Cairelli Tipo CP-2 is een gewild verzamelaarsobject. Hij wordt regelmatig aangeboden (vaak ook op veilingen) en de prijs kan oplopen tot zo’n 20k, met name voor de militair gemarkeerde modellen.

De Heritage Cronometro Tipo CP-2

Bijna 50 jaar na het uitkomen van het Cairelli origineel bracht Zenith eind 2016 een Limited Edition (1000 stuks) uit van de Cronometro Tipo CP-2, een jaar later gevolgd door 2 Flyback versies en de U.S. Edition (50 stuks).
De Cal. 146 DP is vervangen door de El Primero (36.000 bph), in twee verschillende versies.
De genoemde Limited Edition, in de originele zwarte kleuren, bevat de Cal. 4096, een datumloze El Primero met 2 subdials.

Is het nog wel een LE met 1000 exemplaren? Het verhaal gaat dat de batch in eerste instantie kleiner gepland was, maar het succes van het model na de introductie op Baselworld deed Zenith besluiten het aantal te verhogen.
@Brick heeft deze (gehad) en besproken.
Maar ik vind op HF ook posts hierover terug van @Cobretti en @Bauhaus.
Ik vind deze re-release mooi, hij doet zeker recht aan het origineel, maar ik vind hem ook wel erg clean met zijn diepzwarte plaat, witte wijzers en de volledig gepolijste kast. Vandaar dat ik gekozen heb voor het model dat een jaar later op de markt werd gebracht met een “aged steel” kast en een groenbruine, poederachtige plaat.

Een andere reden voor mijn voorkeur voor dit model is het Flyback uurwerk (Cal. 405B). Ik heb een aantal El Primero’s maar geen daarvan heeft de Flyback complicatie. Om een chrono te herstarten als hij loopt zijn normaal, gebruik makend van 2 pushers, 3 acties nodig (stop, reset, start) maar bij een Flyback gebeuren deze 3 acties met 1 druk op de reset pusher, waarna de lopende chrono reset en meteen weer gaat lopen.
Deze functionaliteit was geïntroduceerd in 1925 door Longines (wat is een verhaal over horloges in de luchtvaarthistorie zonder Longines te noemen?) en was bedoeld voor piloten die zich moesten oriënteren middels vliegtijd vanaf landmarks op de grond (rivieren, meren, dorpen/steden) en de snelheid van het vliegtuig (in 1913 al zo’n 200 km/uur) betekende dat een paar seconden verlies bij het bepalen vd positie van grote invloed was op de nauwkeurigheid vd navigatie.
Maar voor mij is het vooral heel erg leuk om mee te spelen.
Het tweede Flyback model is van brons, heeft een mooie bruine wijzerplaat en goudkleurige wijzers.

Vind ik ook geslaagd, maar heb eens een bronzen Oris gehad en het duurde niet lang voordat de waardering voor het brons er wel af ging. A bit too much…
Vergelijken we verder deze Heritage modellen met het origineel dan is de pilot-style bi-directionele bezel behouden. Een verschil is de lug-size, die is gegaan van 20 naar 22mm wat ik ook beter vind passen bij de 43mm kast.
Waar het Cairelli origineel en de eerste LE een gesloten caseback hadden is bij de Flyback modellen het uurwerk mooi zichtbaar.

Een ander verschil is dat de El Primero een kleiner uurwerk is dan de Cal. 146 waardoor de 2 subdials iets dichter bij elkaar staan. Wat mij betreft niet te dicht (scheel kijkend), wat je ook wel eens ziet.
Hier nog even naast elkaar.

Fijn ook dat alle modellen net als het origineel datumloos zijn.
Ook het formaat, 43mm, is behouden en hoewel dat voor mijn 17,5cm polsjes wat aan de grote kant is vind ik hem prima staan en hij zit comfortabel. Hij is slechts 12,8mm dik, oogt compact want geen crownguards en de lugs buigen mooi mee met de pols. De mooie, groenachtige oily nubuck lederen band is soepel maar stevig.

Ik wil zeker ook gaan experimenteren met andere banden (suggesties?).

De “aged steel” kast vind ik echt heel geslaagd. Het ziet er oud en verweerd, wat industrieel, maar toch ook nieuw uit. Het staat prachtig en de matglans benadrukt de mooi afgewerkte kast.

Is er dan helemaal niets mis met dit horloge?
Echt helemaal niets?
Geen aanmerkingen?

Nee.

Kijken of mijn zwarte Rainbow in de toekomst nu genoeg draagtijd gaat krijgen, kan zijn dat ik daar afscheid van moet gaan nemen.

Bronnen:

41 likes

Polletje, gewoon uit nieuwsgierigheid (zijn er mensen die echt op dit soort verhalen zitten te wachten?)
Heb je bovenstaande allemaal gelezen of kwam je hier door op de “Overslaan” link te drukken?

• Meteen op “Overslaan” gedrukt. Wat denk je, kom op zeg!
  • Paar zinnen geprobeerd, maar TLDR, halverwege doorgescrolled
  • Helemaal gelezen, ik kan dit soort info op HF wel waarderen
0 stemmers
4 likes

Goed verhaal. Prachtige aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

hele toffe aanwinst. Nu ben ik wel gefascineerd geraakt door de

1 like

:grin::grin::grin:

1 like

Das inderdaad een hele mooie, Gefeliciteerd :slightly_smiling_face:

1 like

Gefeliciteerd @AB64 en veel plezier met dit prachtige horloge. Bedankt dat je de tijd neemt om van een NA een interessant, leuk geschreven, verhaal te maken. Dan voel je je als lezer serieus genomen, en dat waardeer ik enorm.

1 like

Ik kende het verhaal al, maar het is absoluut de moeite waard om te lezen voor mensen die er niet bekend mee zijn. :+1:

Nb proficiat met je NA!

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze eigenzinnige verworvenheid!!
Ziet er magnifiek uit!!

Ik wens je er een inspirerende tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Super aanwinst! Heb ‘m jaren met plezier gedragen

Geniet ervan!

1 like

Prachtig horloge. Leuk om het verhaal erbij te lezen. Veel plezier ermee.

1 like

Daar ben ik voor gegaan :wink:
Maar gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Dit keer wel, maar dat ligt meer aan dat ik nog half aan het werk ben en wat afleiding zocht. Wil niet zeggen dat het niet gewaardeerd wordt.
Ik vind het wel mooi dat liefhebbers wat meer informatie over specifieke modellen delen. Dat gaat vaak net wat verder dan algemene informatie over de geschiedenis van een horlogemerk.

1 like

Weer genoten van je bijdrage! Leuk om inzicht in die modellen te krijgen. Ik heb pas nog jouw NA over je Zenith A273 (uit 2021) met veel plezier gelezen. Leest prettig weg terwijl je ons overlaad met informatie :wink:

En o ja: heel tof horloge! :smiley:

1 like

Dank voor je bijdrage en gefeliciteerd met deze toffe NA

1 like

Gefeliciteerd en dank voor het mooie verhaal! En ja; graag dit soort content, heel fijn om te lezen!

1 like

Erg mooi, geniet ervan!

1 like

Echt een prachtig horloge!

1 like

Heel mooi!
Verhaal top! Plaatjes top! Horloge ubercool!

1 like
  • veel plezier :+1: *
1 like